Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jordingsproblemer - DIY-løsninger?


Anbefalte innlegg

Hei! Har nettopp flyttet, og på det nye stedet er det ingen stikkontakter som er jordet. Selv ikkje dei som ser ut som dei er jordet. Noe som resulterer i uutholdelig støy i forsterkeren og litt i lydkortet også. Støyen blir borte hvis eg tar på noe metall på gitarene, f.eks. ein av stemmeskruene. Og kommer tilbake når eg slippper igjen. Irriterende nok når eg bare spiller, men det kommer med på opptak i Logic også. Er det noen som har noen andre ideer enn å få huseieren til å oppgradere det elektriske anlegget? Ville det fungert å ta ein tynn el-ledning, surre den rundt stemmeskruen og så bort til håndtaket på vinduet? Mvh Asgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en leilighet en gang der det bare var jordet stikk på badet. Brukte skjøteledning inn i stua, hvor jeg satt og bygde amp. Kanskje ikke noen permanent løsning... Ellers var det uproblematisk å kjøre amp uten jording.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd med en noise gate? 

Jeg tviler veldig på at huseier vil bruke titusener av kroner for å fjerne støy fra forsterkeren din. Det er nok desverre ikke uvanlig med støy, så lenge det forsvinner når du holder på strengene. Er det en gitar med singlecoils? Hvilke type? 

Jeg har en lignende utfordring når jeg bruker lydkortet mitt til å spille gjennom. Men en noisegate i simuleringene tar det aller meste. 

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, asgeiro said:

Ville det fungert å ta ein tynn el-ledning, surre den rundt stemmeskruen og så bort til håndtaket på vinduet?

Er handtaket på vindauget jorda? 

Frå spøk til revolver, viss uttak som 'ser jorda ut' ikkje er det, er det vel ikkje heilt i henhold. Det ville gitt pålegg om utbedring ved tilsyn. I tillegg skal det vel vere jord på kjøkken, bad, og i rom med fliser på golvet. (Men eg er ingen elektrikar)

Det hjelper deg sikkert lite, dessverre! Men du kan jo snakke med huseigar, treng ikkje vere veldig komplisert å få trekt jord frå skapet til eit rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikkje elektriker eg heller, så kva som hjelper har eg null peiling på. Bortsett fra at det hjelper å ta på stemmeskruene, men det er litt lite praktisk når man skal spille. :) Har prøvd med to elektriske gitarer, ein lap steel og ein akustisk, brukt to forskjellige forsterkere, og prøvd ulike kombinasjoner på ulike stikkontakter. Så det skal ikkje være noe feil med utstyret. Skal ta det med til eit anna hus, og se om det er det samme problemet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er også dersom du får trekt en kurs med jord fra badet, om det vil forverre problemet på grunn av varmekabler eller annet utstyr som trekker en del effekt. Vurder hvertfall å trekke om hele veien fra sikringsskapet, noe de sannsynligvis vil gjøre uansett.  

Men som sagt, er ikke uvanlig med støy når gitaren står fritt uten å bruke menneskekroppen som jording. Mye verre når det kommer støy uansett om en tar på gitaren eller ikke. 

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler også på at huseier er spesielt villig til å bruke penger for at eg skal slippe støy. Med mindre han ein gang har betalt noen for å legge inn jorda kontakter, som så ikkje har gjort det likevel. Har prøvd å ta forsterkerene inn på badet, og kjørt dei der uten at det blei noe bedre. Det er ikkje bare litt støy heller, det gjør det faktisk mindre morsomt å spille. Og det aller verste er at det ikkje går an å bruke Logic lenger.

 

Har ein Gretsch med BroadTron pick ups, Strat kopi med singel coil, ein lap steel med singel coil størrelse humbucker og ein akustisk med Fishman.

 

Har eit Line 6 Tone Port lydkort. Der skulle det være mulig å stille inn nivået på støyreduksjonen, i allefall slik eg forsto han fra Gitarhuset i Oslo. Ikkje hatt det så lenge, så Pod Farm er fortsatt lettere forvirrende.

Endret av asgeiro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har prøvd med jordet stikk på badet - og opplever samme støy der, så er det ikke der problemet ligger. Da hjelper det lite å legge en jordet kurs til et annet rom.

Jeg har ujordet stikk der både mitt HiFi anlegg (meget følsomt for innstrålt støy) og gitarutstyret står - og det er heeeelt uproblematisk mht støy. Slik var det i den forrige boligen også. Dvs de Strat´s jeg har som ikke er "skjermet" oppfører seg slik du nevner, men det er uavhengig av jordet kurs, eller ikke. Den Strat´n jeg skjermet med kobberfolie er tyst.

Mht følsomt HiFi utstyr så er det faktisk ingen ulempe å kjøre mot ujordet kurs. Det norske og Albanske nettet er "håpløst" i så måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er plastboks som er til jorda kontakter, men lurte på om det faktisk var jorda bakpå. Huseieren sier det er det, men skal for sikkerhets skyld få målt det. "Straten" er nok neppe godt skjermet, men Gretschen skulle da være det. Skal prøve i eit anna hus også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dimmere til lys (vanligvis i innebygd i tak i nyere hus)  men også på feks stålamper vil gi den støyen du beskriver. Slå av alle lys, test igjen,  slå på en og en til du finner den elektroniske dimmeren som støyer.  Sånn er det bare de støyer. Spill gitar uten den dimmeren som støyer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.3.2020 den 15.33, asgeiro skrev:

Det er plastboks som er til jorda kontakter, men lurte på om det faktisk var jorda bakpå. Huseieren sier det er det, men skal for sikkerhets skyld få målt det. "Straten" er nok neppe godt skjermet, men Gretschen skulle da være det. Skal prøve i eit anna hus også.

Det er bare å skru av deksel på kontakten, så ser du om det er koblet til jord i kontakten i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, EHansen skrev:

Dimmere til lys (vanligvis i innebygd i tak i nyere hus)  men også på feks stålamper vil gi den støyen du beskriver. Slå av alle lys, test igjen,  slå på en og en til du finner den elektroniske dimmeren som støyer.  Sånn er det bare de støyer. Spill gitar uten den dimmeren som støyer.

Helt rett at LED kan ha innvirkning.

Samtidig er det flere andre potensielle kilder. Hadde et helv…. her hjemme for en drøy måned siden. HiFi-anlegget dro plutselig inn støy over RIAA på 2 forskjellige oppsett, i 2 ulike rom. Brukte en hel dag på eliminering av potensielle feilkilder både av ulike apparater, strømkilder kurser osv.

Tilslutt ble synderen funnet, og det var senderen til de trådløse alarmsensorene. En annen støykilde jeg vet andre har og har hatt problemer med er nærliggende mobilmaster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.