Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Les Paul-tips?


Arkadian

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Pledrik skrev:

En ting til; i 2012 hadde gitarene fra Gibson laminerte gripebrett. Selv har jeg hatt flere herlige LPer fra 2012 og bryr meg ikke om det, men de er faktisk vanskeligere å selge enn andre årganger. FYI.

Long story det der - FBI kom bevæpnet på dørene til Gibson og konfiskerte all rosewood  i 2011  . Dermed hadde de et lite problem . En del 2011 fra høsten hadde baked Maple fretboards ( som jeg egentlig liker ok nok ) som ikke ble " godkjent" av Gibson puristene . Så laget de laminerte rosewood fretboards ( to biter limt sammen) . Jeg har hatt flere LP Trad med baked Maple og jeg liker de - det virker som de har ørlite mer "ping" i lyden . De kan se noe annerledes ut , men nyere Gibson har ofte temmelig lys rosewood ( og de fleste vil ha mørk rosewood) . Gibson gjorde en "deal" med FBI og fikk tilbake den "ulovlige" rosewood og lagde da selvfølge en "Government" Limited edition serie med LP -SG -Flying V- Explorer . De lagde 100stk V og Explorer  , og 300st av LP SG . De kom med signert sertifikat og grønne kasser som her .

DSCN6418.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Arkadian skrev:

Hjertelig takk for råd og tips! Jeg føler meg vesentlig bedre rustet til Les Paul-anskaffelse nå. Ser ut som 2015 er året å unngå, sælrig den zero-fret-oversadelen ser grusom ut. Og robot-tuning er virkelig ikke noe for meg. Hvorfor er Burstbucker-pickupene så upopulære, forresten?

Det er kun Burstbucker Pro som er "forhatt" - BB1 BB2 BB3 er meget bra . Det er en merkelig hard diskant lyd i de . Jeg har selv byttet de ut i flere lp  . Noen liker de , men de fleste ikke . Bare søk på nett . Masse skriving om de på LP forum .

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Sugardaddy65 skrev:

Det er kun Burstbucker Pro som er "forhatt" - BB1 BB2 BB3 er meget bra . Det er en merkelig hard diskant lyd i de . Jeg har selv byttet de ut i flere lp  . Noen liker de , men de fleste ikke . Bare søk på nett . Masse skriving om de på LP forum .

Aha! Det forklarer saken, jeg hørte noen tester av BB1 og BB2 som jeg synes låter helt i tråd med hvordan jeg synes en PAF-type pickup skal låte. Takk for oppklaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Sugardaddy65 skrev:

Det er en merkelig hard diskant lyd i de . Jeg har selv byttet de ut i flere lp

Jeg leser at BB Pro bruker Alnico V-magneter, i motsetning til Alnico II i BB1, 2 og 3, det forklarer vel iallfall delvis at de er spissere i diskanten. Jeg er helt enig i at PAF-type pickuper låter best med Alnico II i stolposisjon. I halsposisjon synes jeg Alnico III er sjef, med sin litt mer krystallinske diskant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du ute etter «klassisk» Les Paul, så har jeg svært god erfaring med LP standard 2003-07 årgang, med 50’s eller 60’s hals. Har prøvd en drøss av de og kvaliteten har vært svært god på alle. så nærme man kommer custom shop uten den ekstra kostnaden spør du meg. Ellers, er jo det Traditional og Classic som gjelder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.11.2019 den 15.21, Sugardaddy65 skrev:

Det er kun Burstbucker Pro som er "forhatt" - BB1 BB2 BB3 er meget bra . Det er en merkelig hard diskant lyd i de . Jeg har selv byttet de ut i flere lp  . Noen liker de , men de fleste ikke . Bare søk på nett . Masse skriving om de på LP forum .

Spot on. Syns også at BB2 og BB3 låt OK, men jeg klarte aldri å venne meg til den diskanten som bare lå der i lydbildet.

Tilsvarende gjelder 57 Classic - men istedenfor diskant så har disse et ullent teppe over seg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Troll skrev:

Spot on. Syns også at BB2 og BB3 låt OK, men jeg klarte aldri å venne meg til den diskanten som bare lå der i lydbildet.

Tilsvarende gjelder 57 Classic - men istedenfor diskant så har disse et ullent teppe over seg. 

Classic 57 er vel temmelig like bb2 bb3 men wax pottet....eller husker jeg feil ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sugardaddy65 skrev:

Classic 57 er vel temmelig like bb2 bb3 men wax pottet....eller husker jeg feil ?

Syns å huske at BB2 og BB3 låt mer åpent og hårete, mens 57 Classic var litt mer komprimert og kanskje litt mer temmet, på en måte. 
Burstbuckerene syns jeg låt helt fin altså, det er bare det at jeg foretrekker så mange andre humbuckere fremfor disse. 

Som du selv sier, så er disse veldig lett å selge - og til riktig pris. Enten liker man dem, eller så får man solgt dem :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da er en Les Paul Traditional 120th Anniversary 2014 på vei i posten. Å, ulidelige ventetid ...

Noen synspunkter på pickupene i denne, de såkalte 1959 Tribute? Etter hva jeg leser har de en god del lysere lyd enn mye sammenliknbart og ganske lav output, begge ting jeg liker.

Endret av Arkadian
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Skaftetryne skrev:

Hva mener du man kan gjøre med det? Har en Flying V med samme innlegg og er jo ikke så kledelig, uten at det irriterer meg så alt for mye.

Ettersom innlegget ikke ser ut til å være større enn et standardinnlegg, går det an å frese ut til et slikt. Det er ikke noe jeg ville gjort sjøl, men jeg er så heldig å ha en instrumentmaker i familien. Det er nok mange i Norge som kan gjøre dette bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.