Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Les Paul-tips?


Arkadian

Anbefalte innlegg

Jeg har i alle år vært en Fender-mann, og om vi ser bort fra en Les Paul Special 1974 har jeg aldri hatt noen god Gibson. Men om jeg skulle være utro og skaffe meg en Les Paul, hva bør jeg kjøpe i dagens marked? Jeg er tradisjonalist, og liker best PAF-type humbuckere med lav output og metallcover. Dessuten fire knotter og én switch. Iallfall ikke mer enn to push-pull-brytere, gjerne ingen. For guds skyld ikke noe maskinstemming eller USB eller Bluetooth eller sånt noe. Batterier bannlyst. Det har vært så mye fram og tilbake med Gibson de seinere åra at jeg aner ingenting om hvilke modeller og år som bør unngås og hva som er særlig bra. Tips mottas med takk. Jeg har ingen intensjon om Custom Shop-nivå, men er heller ikke interessert i Epiphone, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye for pengene, men dritkjedelig design = studio
Tradisjonelt og safe _ Traditional eller Classic. Personlig synes jeg Classic av og til kan by på knallkjøp.
Ser kule ut, veier lite og låter bra: LP Faded. Merk at de kommer med 50 (litt god og rund, men langt fra Historic tykk)) eller 60 (tynn og fæl :))
Ellers er det jo en og annen japaner som gir veldig mye LP for pengene (Greco, Tokai etc. fra 80-tallet, eller japansk Epiphone).

På Finn akkurat nå er det vel en faded eller to (mulig å prute ned til 12/12500 kanskje), samt et par Grecoer og en 2005 Epiphone fra Japan (knallgitarer de MIJéne) som frister meg mest i den gata der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tykk hals og billig på pris, gå for studio. Fine gitarer for en grei penge. Betalte rett over 5k for min, ink kasse. Helt ny med originale strenger. 

Tynnere hals, gå for Classic. Min er ca 2 år gammel og kanskje ikke så vintage. Men de eldre skal være mer tradisjonelle. 

Så har du standard som har en mellomfeit 60s hals, kommer i forskjellige variasjoner. 

Traditional, mye gitar for pengene. Disse er ofte lavt priset på bruktmarked, er du heldig og får tak i en med iced tea burst eller lignende - så er du heldig 😊

Enkleste er definitivt å kjøpe den gitaren du liker best, og bytte humbuckere. Skal du henge deg opp i type humbucker, så begrenser du utvalget en del. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, alle sammen! Traditional virker fristende, jeg tror jeg skal ha øynene oppe framover. Tror muligens jeg har en i kikkerten allerede, faktisk. Det ser jo ellers ut som Studio gir veldig mye for pengene, men de ser jo temmelig dølle ut, da. Noen spesielle årganger som bør unngås, eller er det en myte at Gibson har hatt noen skrekkår på 2000-tallet? Har sett slike påstander på internasjonale gitarfora, men der påstås jo mangt og mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger en fin Classic fra 2005 (om jeg ikke husker feil) til 11k på en av disse kjøpt og salg-sidene på facebook. 

Det eneste aberet er jo disse ubrukelige mikkene denne kommer med stock. Har hatt et par classics og synes også dette (dog med pickupbytte) er mye gitar for pengene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes noen Trad og lp standard faded med slankere 60s halser ala Classic LP . Hvis du er vant med Fender halser så kan nok 50s rounded halser være svært for deg. Men det er nå bare å prøve . 90 talls lp studio er meget bra og noen av de har ebony fretboards som er min favoritt . Generelt er det meste av Gibson  fra ca 87  og utover 90 tallet meget bra . 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Arkadian skrev:

Takk for tips, alle sammen! Traditional virker fristende, jeg tror jeg skal ha øynene oppe framover. Tror muligens jeg har en i kikkerten allerede, faktisk. Det ser jo ellers ut som Studio gir veldig mye for pengene, men de ser jo temmelig dølle ut, da. Noen spesielle årganger som bør unngås, eller er det en myte at Gibson har hatt noen skrekkår på 2000-tallet? Har sett slike påstander på internasjonale gitarfora, men der påstås jo mangt og mye. 

Min studio er fra 2010 eller 2011, den låter og spiller fint. 

Men den har naturlig nok en laaang vei å gå for å matche 2017 Classic. Sistnevnte spiller som smør, har slim 60 hals (medium etter min mening) og er av generell god kvalitet. Den kom med 57 Classic mikker, som mange elsker - men bytta dem kjapt ut da de ikke passet meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Arkadian skrev:

Takk for tips, alle sammen! Traditional virker fristende, jeg tror jeg skal ha øynene oppe framover. Tror muligens jeg har en i kikkerten allerede, faktisk. Det ser jo ellers ut som Studio gir veldig mye for pengene, men de ser jo temmelig dølle ut, da. Noen spesielle årganger som bør unngås, eller er det en myte at Gibson har hatt noen skrekkår på 2000-tallet? Har sett slike påstander på internasjonale gitarfora, men der påstås jo mangt og mye. 

2014-2015 vil ikke de fleste ha . Mye Gibson fra ca 2008 har printkort elektronikk unntatt Trad. Så er det de forhatte burstbucker pro pickupsa - men pickups kan en selge og sette på noe bra . Så er det vektredusering som endrer seg med åra . 

Endret av Sugardaddy65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Sugardaddy65 skrev:

2014-2015 vil ikke de fleste ha . Mye Gibson fra ca 2008 har printkort elektronikk unntatt Trad. Så er det de forhatte burstbucker pro pickupsa - men pickups kan en selge og sette på noe bra . Så er det vektredusering som endrer seg med åra . 

Sånn generelt vil jeg si drit i årgang. En god gitar er god uansett årgang... og visa versa... og ikke kjøpt uprøvd uten returmuligheten... men 2014 var jo ett fantastisk år... gitarer fom 2013 har holdt god kvalitet, men 2015 modellene er lite ettertraktet pga. halsprofilen, den stygge «signaturen», Zero-Frey og robottunerne... men også de var egentlig gode gitaren. Men personlig klarejeg ikke se forbi den hæslige headstocken 🤢

Endret av Griffin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for råd og tips! Jeg føler meg vesentlig bedre rustet til Les Paul-anskaffelse nå. Ser ut som 2015 er året å unngå, sælrig den zero-fret-oversadelen ser grusom ut. Og robot-tuning er virkelig ikke noe for meg. Hvorfor er Burstbucker-pickupene så upopulære, forresten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pledrik skrev:

En ting til; i 2012 hadde gitarene fra Gibson laminerte gripebrett. Selv har jeg hatt flere herlige LPer fra 2012 og bryr meg ikke om det, men de er faktisk vanskeligere å selge enn andre årganger. FYI.

Det har helt sikkert ingenting å si for lyden (ikke en kjeft hører forskjell på slab- og såkalte round-lam-gripebrett på Fendere, og jeg tviler på om noen ville bestått en blindtest mellom lønn og palisander), men det høres jo litt trist ut. Tipper Gibson gikk bort fra det etter bare ett år på grunn av salgssvikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativt en tidlig til midt 90's Standard. 
De kan også dukke opp for en grei pris innimellom. 
Av alle disse hadde jeg nok valgt det selv. En Classic fra 90-min93 er også ypperlig. 

Utover det er jo Trad. et sikkerstikk. Nyere Classics også ok, om du vil ha slim neck. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.