Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpt bruktgitar på finn som hverken er koblet eller stemmer med nummeret


Montasje

Anbefalte innlegg

2 minutes ago, Montasje said:

Kanskje jeg skal prøve å gjøre det selv for en gangs skyld :)

Ved første øyekast så er kanskje det eneste jeg mangler for å sette i gang loddepenn, loddetinn og en jordingskabel. Noen spesielle fallgruver? Har ikke lodda siden jeg var 10 😂

Sikkert lurt å øve på noe ant først .... Det å lodde bak på potmetere kan være skikkelig frustrerende ... 😉
Spes hvis di sitter på en gitar som man har i fanget ... hvis man ikke har orntli' arbeidsbord da ! ;)

Er ellers en "sticky tråd" på DIY her : 



 

  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting man skal være obs på, er at man kan ødelegge potmeterne hvis de blir for varme. Dvs, at du må ha en loddebolt som er såpass varm at du smelter tinnet forholdsvis kjapt, og ikke trenger å ligge på pot'en en evighet før tinnet smelter.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å lodde er ikke magi eller tryllekunst. Det virker som om enkelte tror det. Det er noe man lærer mens man lodder, på samme måte som det er med mange andre ting. Det er en del enkle prosedyrer det er greit å følge. Man trenger ikke en loddestasjon, men det gjør livet litt enklere. 

Generelt sett vil jeg mene at hvis man skal lodde i en gitar, så kommer man veldig langt med en loddebolt på omtrent tretti watt, et par krokodilleklemmer og loddetinn med flussmiddel. Renslighet og så lite loddetinn som mulig er viktig. Da får man fikset det meste.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, CastorFiber skrev:

Det å lodde er ikke magi eller tryllekunst. Det virker som om enkelte tror det. Det er noe man lærer mens man lodder, på samme måte som det er med mange andre ting. Det er en del enkle prosedyrer det er greit å følge. Man trenger ikke en loddestasjon, men det gjør livet litt enklere. 

Generelt sett vil jeg mene at hvis man skal lodde i en gitar, så kommer man veldig langt med en loddebolt på omtrent tretti watt, et par krokodilleklemmer og loddetinn med flussmiddel. Renslighet og så lite loddetinn som mulig er viktig. Da får man fikset det meste.

 

Jeg har aldri hatt loddestasjon, men har loddet masse gitarelektronikk med loddebolter fra type Clas og Biltema. Ja, jeg har også ødelagt et par pots opp gjennom tida, men det er som oftest pots som kanskje er brukt et par-tre ganger før. Jeg kan heller ikke skryte på meg at loddingene mine alltid er pene, men de har stort sett alltid funket, så nei, det er ikke magi vi snakker om. Loddetinn med flussmiddel er viktig.

De siste par årene har jeg brukt loddebolt av denne typen: 

https://www.ebay.com/itm/220V-Heat-Gun-Welding-Adjustable-Electric-Temperature-Soldering-Iron-Tool-60W-CI/281633082648?epid=1593000942&hash=item4192a3cd18:g:uf4AAOSwEeFVA7wB 

Det funker veldig greit.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. Jeg er så rar at jeg har flere loddebolter, og den du linket til der fungerer superfint. Koster ikke stort, og varmen kan reguleres. Ligger i "Spillejobbkofferten", sammen med tinn, ekstra plugger, noen tenger og slikt. Problemet er at støvlaget på den kofferten begynner å bli ganske tykt, men det er en annen historie. :)

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Montasje skrev:

Takk takk! Nå som støvet har lagt seg er jeg ganske fornøyd, og tror ikke jeg gidder kreve selger for penger tilbake da det fortsatt var billig og den så bedre ut enn forventet (utenom elektronikken😝)

kond.jpg

konds2.jpg

Standard_LP_Sold42.jpg

Svarte selgeren deg aldri? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Montasje skrev:

Ja, det kan virke sånn! Litt flaks må man ha. Da gjør det liksom ikke så mye at ingenting var koblet sammen allikevel selvom det kanskje skulle vært opplyst om 😝 Jeg er ganske lettet nå.

Forretningen jeg tok den med til i dag var jo bombesikker på at den var falsk så jeg vet ikke helt om jeg vil ta den med til han å få jobben gjort. Det andre alternativet ville ikke røre den når ingenting var koblet, kunne bare hjelpe meg med småtterier hvis det var dårlig kontakt fks.

Hvis noen kjenner noen som kjenner noen i Telemark som er flinke til sånt så rop ut, de skal få en slant for jobben.

Om du ikke vil gjøre det selv kan du kontakte Kjetil Arvesen Nesheim ved Kan Lyd i Skien. Om ikke han kan hjelpe deg selv, kjenner han garantert noen som kan😀

Endret av Gmal
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, skal forsøke å få tak i han! 😁

 

Joda, selger svarte meg til slutt. "Derav prisen" var vel forklaringen på elektronikken. Greit nok det, enig i at den gikk billig men han kunne gitt meg en heads UP før kjøpet ble gjennomført 😅

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Montasje skrev:

Takk for tipset, skal forsøke å få tak i han! 😁

 

Joda, selger svarte meg til slutt. "Derav prisen" var vel forklaringen på elektronikken. Greit nok det, enig i at den gikk billig men han kunne gitt meg en heads UP før kjøpet ble gjennomført 😅

Tja... Egentlig langt fra greit å ikke opplyse om en såpass stor "mangel"! Uproft spør du meg... Greit med lav pris, men det er ikke store jobben å beskrive hvorfor man selger billig FØR gitaren er solgt... 😏

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i "spillbar" i annonsen,da forventer man jo at den skal være fungerende. Nå er dette en liten bagatell, men syns selger håndterer dette veldig uproft og nokså arrogant. Man får fine traditional på finn til 10k i veldig god stand. Ligger blant annet en svart ute nå, med et lite hakk for 10k. Det bør gå grenser for hvor mye man kan bake inn i salget for 2500kr avslag. 

Endret av Troll
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang lodding: Anbefaler å ta en liten bit med ledning mellom terminalen på potmeteret som skal jordes og baksiden/jord, da jeg har opplevd hvertfall to ganger at det løsner igjen når du bare bøyer den. Dette er standard praksis på amper, da det er litt mer krise hvis den kontakten ryker 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitaren er ekte, og elektronikken er nok en oppgradering ja. Dette klarer du fint å lodde sammen med en loddebolt. 
Burde jo vært opplyst om dette i annonsen selvsagt. Men gitaren var vel billig nok til at det er levelig. Antakeligvis skikkelige deler som er sendt med også. 

Har handla litt med samme selger selv. Aldri vært noe problem her i gården. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.