Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ibanez standard vs. Prestige


MartheyG

Anbefalte innlegg

Her er det garantert noen som har erfaring; Hva er egentlig greia? Er Prestige i retning av "custom shop"-en til Ibanez (kan man dra den sammenligningen til for eksempel Fender USA vs. Fender Custom Shop) og er spranget mellom "standard" og Prestige stort? 

Hilsen Gitarist som er helt ny i Ibanezens verden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har undersøkt det samme noen dager.Her står det meste om ibanez https://ibanez.fandom.com/wiki/Portal:Guitar_models 

Går fra bunn til topp :   gio -standard -iron label -axion-premium-prestige-j custom

Gio til og med premium er lagt i Indonesia.prestige og genesis i Japan.nå tenker jeg på nye modeller .

 

Endret av K-nizm
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prestige-gitarer bygges i Japan. Før produserte Ibanez gitarer i Japan uten at de var Prestige, men i ettertid begynte de å merke gitarene med dette for å kvalitetsstemple dem. Det skal også stå "J-Craft" på dem. Det er som regel veldig god kvaliet på Prestige-modeller. Meg bekjent så skal disse være en mellomting mellom Standard og evt custom-shop kvalitet (for eksempel J-Custom). 

Jeg ville heller sagt at forskjell på en god standard Ibanez og Prestige er mer lik Fender Mexico og USA, selv om der er et par Ibanez i billigeste segmentet som kan være helt ubrukelig mtp kvalitet så lages det også brukbare instrumenter til litt høyere, men fortsatt lav pris. 

Endret av Troll
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trår ikke feil med en Prestige Ibanez. De jeg har vært bortpå har alle vært veldig bra. Hadde en RG2120x som var helt super til prisen jeg gav (og for så vidt solgte for - 7000,-). 

Det har vært nevnt av opptil flere tidligere, og jeg skriver også under på at en brukt japansk Ibanez er noe av det som gir mest «bang for buck», gitt at man liker slike gitarer. Eneste svake punktet kan være pickups. Ellers er det god kvalitet i alle andre ledd.

Har selv hatt en del japanske Ibanezer i hus, både Prestige og pre-Prestige. Syns mange av Prestige-modellene holder fint tritt med de eldre japanske RG’ene. Nevnte RG2120x er kanskje den beste jeg har hatt, bedre enn de tidlig 90 RG550/570’ene jeg har hatt. 

Endret av Truckstop Chuckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å kjøpe ny premium ibanez så har googlet en del og sett på reviews,andre forum etc og det sies at nyere premium Indonesia ibanez kan ha tilnærmet like god kvalitet som prestige,også noen ganger bedre.De har også litt kulere finish,rustfri bånd m.m.Men selvfølgelig man kan være uheldig med begge.

Ulempen med premium vil jeg tro at  brukt prisene er lik prestige ? og folk heller vil ha MIJ selv om kvaliteten kan være like god på premium MII.Det er ivertfall det jeg har kommet fram til og føler meg mindre skeptisk til å kjøpe en dyr Indonesia Premium. 

Endret av K-nizm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt annen erfaring, egentlig. Synes de (få, riktignok) Premiumene jeg har spilt på har vært nærmere standard Ibanez i kvalitet. Fordelen er, som du sier, ganske pene topper og bra specs. Også synes jeg prisene på Premium er svært høye. Hadde nok kjøpt en Genesis RG (som koster 9-10k) før jeg hadde kjøpt en Premium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

54 minutter siden, Skullkrusher skrev:

Har litt annen erfaring, egentlig. Synes de (få, riktignok) Premiumene jeg har spilt på har vært nærmere standard Ibanez i kvalitet. Fordelen er, som du sier, ganske pene topper og bra specs. Også synes jeg prisene på Premium er svært høye. Hadde nok kjøpt en Genesis RG (som koster 9-10k) før jeg hadde kjøpt en Premium.

Ja genesis(har den også på lista) er jo veldig billig for en MIJ og faktisk billigere en flere Premium.Men en rg1027pbf er fristende selv om jeg er enig at de er overpriset.Må nok prøves først isåfall.

Endret av K-nizm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må hvertfall ikke stole på prisene på finn. 

Det ønskes for eksempel 7500kr for RG1570. Jeg ser de gjevnlig til 5k, uten at de blir solgt. Det er merkelig det der med Ibanez i Norge. De er populære, men bruktmarkedet betaler bare 40% av nypris. Det er litt av grunnen til at jeg har lyst på ny Ibanez - man får mye for pengene. 

Jeg er bare redd at de tynne halsene kommer til å ødelegge for meg. La allerede merke til at jeg syns halsen på ESP'en min, som jeg syns er fantastisk og akkurat passe, føltesveldig tykk etter å ha spilt på RG550 i et par dager. Samme med slim tapered 60's.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Troll skrev:

Må hvertfall ikke stole på prisene på finn. 

Det ønskes for eksempel 7500kr for RG1570. Jeg ser de gjevnlig til 5k, uten at de blir solgt. Det er merkelig det der med Ibanez i Norge. De er populære, men bruktmarkedet betaler bare 40% av nypris. Det er litt av grunnen til at jeg har lyst på ny Ibanez - man får mye for pengene. 

Jeg er bare redd at de tynne halsene kommer til å ødelegge for meg. La allerede merke til at jeg syns halsen på ESP'en min, som jeg syns er fantastisk og akkurat passe, føltesveldig tykk etter å ha spilt på RG550 i et par dager. Samme med slim tapered 60's.

Wizard-halsene er jo bare herlige. 💓 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, MartheyG skrev:

Her er det garantert noen som har erfaring; Hva er egentlig greia? Er Prestige i retning av "custom shop"-en til Ibanez (kan man dra den sammenligningen til for eksempel Fender USA vs. Fender Custom Shop) og er spranget mellom "standard" og Prestige stort? 

Hilsen Gitarist som er helt ny i Ibanezens verden. 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=147098748

Japan Ibanez 1997 tror jeg den er - hardtail - kun 1500,- med kasse . Men er solgt nå .

Galleribilde

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra TGP:

"Rich at IbanezRules is pretty much the Ibanez authority in this country and he doesn't stock Indo premiums anymore due to how many he rejected and sent back to ibanez."

 

For meg skal liksom Ibanez være Japan.

Liker ikke tynne halser lengre(Eller 24 bånd), men noen av de gamle Jem halsene kan jeg leve med.

Har hatt en drøss RG550, 570 og Jem's back in the day, fun guitars!

Nå er prisene spinnville på RG550 på FINN, men plukket opp en gammel en lokalt for 1500,- så det er fortsatt deals der ute🤗

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Debris said:

Fra TGP:

"Rich at IbanezRules is pretty much the Ibanez authority in this country and he doesn't stock Indo premiums anymore due to how many he rejected and sent back to ibanez."

Fikk ikke noe bra inntrykk av premium jeg heller når jeg testet enn 7-strenger på 4-sound i 2014. De prestigene jeg har handlet etterpå derimot, det er saker!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.