Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe gitar i Sverige/Danmark


pretty_zeeko

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Gmal skrev:

ikke i forhold til rosewood, da man kan ha med inntil 10 kg til "privat" bruk. Derimot må du regne med å betale mva på 25% av gitarens verdi.

Nå er ikke jeg sikker i min sak, men den 10 kg regelen gjelder vel kun for instrumenter du allerede har? Dvs at hvis du skal importere en "ny" gitar (slik det jo er snakk om her) så må du ha både CITES fra eksportland og importland. Med andre ord; når du stopper på grensen for å deklarere/betale MVA så må jo disse papirene være i orden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er sjansen for å bli stoppet hvis du kjører en norsk regget vanlig bil fra Sverige ? Kjør på rett tid når det er lang kø av biler .

Stopper de deg spiller du bare dum  ........ tollen har sikkert viktigere saker å ta seg av som kommer "rekende" over grensen fra Sverige .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt med meg gitar på danskebåten to ganger uten at det ble stilt noen spørsmål. Men da har jeg jo hatt den med meg fra Norge. Tenker det tryggeste er å høre med den rette instansen (mattilsynet?) om hva du bør gjøre. Ev. ta sjansen på at det går bra, for det gjør det jo sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kossoff skrev:

Jeg har hatt med meg gitar på danskebåten to ganger uten at det ble stilt noen spørsmål. Men da har jeg jo hatt den med meg fra Norge. Tenker det tryggeste er å høre med den rette instansen (mattilsynet?) om hva du bør gjøre. Ev. ta sjansen på at det går bra, for det gjør det jo sikkert.

Rette instans er i såfall miljødirektoratet, men er rimelig sikker på det jeg skrev over vdr 10 kg. Så lenge det ikke er brazilian rosewood. 

Endret av Gmal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra miljødirektoratet:

Om du selv kjøper eget instrument med liste B-art i utlandet, og ønsker å ta det med hjem som personlig reisegods, vil du normalt kunne reise med instrumentet uten tillatelse siden dette faller inn under unntaket for personlig reisegods, jf. § 10. Les mer om definisjonen av personlig reisegods i kommentarer til forskriften. Kjøper du instrument med liste A-art, vil dette uten unntak kreve Cites-tillatelser på tilbaketuren.

Miljødirektoratet anbefaler at kjøpere av musikkinstrumenter tar godt vare på alle dokumenter som følger med instrumentet, slik at eventuelle krav om dokumentasjon ivaretas best mulig.

 

http://www.miljodirektoratet.no/no/Tema/Arter-og-naturtyper/Handel-med-trua-arter-CITES/Musikkinstrumenter/

Braz er A-art

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Gmal skrev:

Fra miljødirektoratet:

Om du selv kjøper eget instrument med liste B-art i utlandet, og ønsker å ta det med hjem som personlig reisegods, vil du normalt kunne reise med instrumentet uten tillatelse siden dette faller inn under unntaket for personlig reisegods, jf. § 10. Les mer om definisjonen av personlig reisegods i kommentarer til forskriften. Kjøper du instrument med liste A-art, vil dette uten unntak kreve Cites-tillatelser på tilbaketuren.

Miljødirektoratet anbefaler at kjøpere av musikkinstrumenter tar godt vare på alle dokumenter som følger med instrumentet, slik at eventuelle krav om dokumentasjon ivaretas best mulig.

 

http://www.miljodirektoratet.no/no/Tema/Arter-og-naturtyper/Handel-med-trua-arter-CITES/Musikkinstrumenter/

Braz er A-art

Aha! Den der besvarte jo egentlig akkurat det jeg har lurt lenge på. Takker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
15 minutter siden, pretty_zeeko skrev:

Helt sikkert, men jeg hadde tenkt til å slippe å betale avgifter på gitaren inn til Norge om det er mulig. 

Spør du meg så ber du butikken hjelpe deg med å få refundert svensk mva når du betaler den norske mva’en. Da blir det ikke noe merkostnad, og du har ditt på det rene. Har akkurat vært gjennom et helvetes spetakkel med tollvesenet om en bilreperasjon i utlandet, og hadde ikke jeg hatt alt 100% i orden så hadde det fort blitt kjedelig. My 2 cents...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Pledrik skrev:

Spør du meg så ber du butikken hjelpe deg med å få refundert svensk mva når du betaler den norske mva’en. Da blir det ikke noe merkostnad, og du har ditt på det rene. Har akkurat vært gjennom et helvetes spetakkel med tollvesenet om en bilreperasjon i utlandet, og hadde ikke jeg hatt alt 100% i orden så hadde det fort blitt kjedelig. My 2 cents...

Har tenkt til å bestille en fra England. Hvordan får jeg til å få refundert mva fra England når jeg betaler norsk mva ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.