Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe gitar i Sverige/Danmark


pretty_zeeko

Anbefalte innlegg

Hos de fleste internettbutikker som sender utenlands, blir den norske momsen trukket fra i forkant (feks Thomann, Music Store etc). 

Gear4Music gjør det enda enklere ved å legge til den norske momsen. Prisen som blir oppgitt, er altså prisen man betaler. 

Gjør litt research i forkant, det er som du skjønner individuelle løsninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.2.2019 den 13.04, Naigewron skrev:

Så lenge merkelappen ikke henger på gitaren skal de slite med å påstå at du kjøpte den i Sverige

Rop ut hvis jeg tar feil, men hvis noe er verdt over 6000,- skal du vell etter regelverk ha med deg kvittering/bevis på at utstyr med verdi over 6.000,- er kjøpt i Norge? Hvis ikke blir det betraktet som at du har kjøpt det i det landet du skal ut av?

Men hva er oddsen for at de sjekker det som nevnt over. De har andre ting som har høyere fokus, men kanskje dumt å oppfordre folk til å smugle på ett offentlig forum 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, pretty_zeeko skrev:

Har tenkt til å bestille en fra England. Hvordan får jeg til å få refundert mva fra England når jeg betaler norsk mva ? 

Har ikke erfaring med gitarer fra UK, men har kjøpt en god del bildeler og slikt og da har jeg alltid fått faktura eks mva direkte fra leverandøren. Hør med sjappa om de kan gjøre dette, eventuelt bistå med refusjonsskjema. Forutsetter da selvsagt at dette gjelder ny gitar.

Som et sidepoeng så bør du jo sjekke pris i Norge først - prisforskjellen bør ikke være nevneverdig, og er jo fint om vi kan beholde noen butikker i Norge også:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Soundmannen skrev:

Rop ut hvis jeg tar feil, men hvis noe er verdt over 6000,- skal du vell etter regelverk ha med deg kvittering/bevis på at utstyr med verdi over 6.000,- er kjøpt i Norge? Hvis ikke blir det betraktet som at du har kjøpt det i det landet du skal ut av?

Men hva er oddsen for at de sjekker det som nevnt over. De har andre ting som har høyere fokus, men kanskje dumt å oppfordre folk til å smugle på ett offentlig forum 😁

Som nevnt, jeg opplevde nylig at en bil ble beslaglagt av tollvesenet. Det var da mitt fulle ansvar å bevise at alt var på det rene (hvilket det var), antar at det samme da gjelder for gitar. Går sikkert som regel greit, men treffer du en toller med en litt dårlig dag så kan dette fort bli varmt. 

Endret av Pledrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pledrik skrev:

Har ikke erfaring med gitarer fra UK, men har kjøpt en god del bildeler og slikt og da har jeg alltid fått faktura eks mva direkte fra leverandøren. Hør med sjappa om de kan gjøre dette, eventuelt bistå med refusjonsskjema. Forutsetter da selvsagt at dette gjelder ny gitar.

Som et sidepoeng så bør du jo sjekke pris i Norge først - prisforskjellen bør ikke være nevneverdig, og er jo fint om vi kan beholde noen butikker i Norge også:).

Gjelder Fender Custom Shop fra GAK. Prisen og ikke minst utvalget er bedre enn det lille Oslo har for salg. Opptil 6 uker å vente på cites papirer, koster 600kr for dokumenter og frakt cirka 600kr. Gitaren er på tilbud . Så den er uansett billigere med norsk moms og cites/frakt/tollgebyr oppå det. Og jeg får det jeg vil ha uten å måtte Custom bestille, betale noe mer og vente nesten et år. Spurte om å få faktura uten mva. Aner ikke om jeg spurte på riktig måte eller om de forstår det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skru av halsen.....den ( og kassen) tar du med deg og resten sender du med posten .....da er det bare "deler" og verdt nesten null . En hals du har med er lett verdt under 6k . Glir rett gjennom tollen hos Posten nesten garantert  . Tollvesenet er ute etter narko/doping/våpen samt "farlig" alkohol/tobakk .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.