Troll

Tips til ageing/relicing av HW

Anbefalte innlegg

Hvis noen har tips med aging ved hjelp av husholdnignsvarer istedenfor sterke syrer, så tas det imot med takk :)
Forsøkte å la en humbucker deksel stå ute på terassen i 2 mnd, uten hell.. Den såg nesten renere ut. Mens en håndsag jeg har stående ute, er rustet i stykker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minutt siden, Troll skrev:

Hvis noen har tips med aging ved hjelp av husholdnignsvarer istedenfor sterke syrer, så tas det imot med takk :)
Forsøkte å la en humbucker deksel stå ute på terassen i 2 mnd, uten hell.. Den såg nesten renere ut. Mens en håndsag jeg har stående ute, er rustet i stykker.

Typisk. Tror du må ønske sterkt at det IKKE ruster, så gjør Murphys lov resten :)
Avløpsrens av den miljøvennlige sorten kan kanskje gå. Kaustisk soda funker, men saltsyre er lettere å kontrollere synes jeg. Eller sterk eddik med litt stålull som ligger og ruster/løser seg opp, men jeg har aldri testet selv. Noen påstår Cola, men jeg tviler på krom. Kanskje på nikkel og helt sikkert på stål...

• Liker 1
  • Hehe 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har et deksel dynket i pepi max på terassen, samt et deksel i salt + sitron og appelsinjuice, søndagsarbeid 😛 
Får se hva som virker, men leste at enkelte bruker Cola til å fjerne rust, så her kan det gå begge veier. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
29 minutter siden, Skullkrusher skrev:

Eddik har jeg brukt til rustfjerning, så det har jeg ikke helt tro på. Skjult innhold - vennligst logg inn/applications/core/interface/imageproxy/imageproxy.php?img=//cdn.jsdelivr.net/emojione/assets/png/1f604.png&key=09a50a72020ec62bddba3626f21da3779d57eef2d645c8e1fc8bd4280b2d6383" width="20" alt="1f604.png" data-imageproxy-source="//cdn.jsdelivr.net/emojione/assets/png/1f604.png" />

Nå kupper vi vel en tråd som skulle handle om noe annet, men kort: Det er ingenting motstridende med relicing og bruk av rustfjerner. Saltsyre er også rustfjerner, men det etser og etterlater en oksidert hinne (eller fjerner overflatebehandling som f. eks. krom). For de som nerder med bilpleie, så er Korrosol kjent. Det fjerner rustpartikler i lakken, men ta en titt på bremseskivene et kvarter etter bruk. Overflaterust til tusen! Rustfjerne tar også bort enhver form for rustbeskyttelse og fett i overflaten. Instant aging som resultat.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har fått patina på flere metaller med matting og eddik. Saltsyre høres ekstremt ut! (Og veldig unødvendig)

Endret av JMossige

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har brukt sitronsyre i ultralydvasker...renser bra . Må nok saltsyre og stålull til .

Hva med å glassblåse delene før saltsyre ?

Endret av Sugardaddy65

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
30 minutter siden, SunMaster skrev:

Ketchup kan kanskje også virke.

Stemmer, ketchup og sennep er også syrlig :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er det nok litt misforståelser ang. bart metall vs. behandlet metall. For å si det slik, skal du gå så grovt til verks at du skal ned dypt i metallet for å få riktig patina, så bør resten av gitaren også se 50 år gammel ut. Hvorfor ikke bare matte ned for å få en børstet/ikke blank finish?

Edit: Smaksak regner jeg med. Skal gi meg :P 

Endret av JMossige

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd diverse måter, men har vel funnet ut at det er saltsyre som funker best. Ikke er det veldig dyrt, og lett å få tak i. Tror jeg betalte 140ish for 1 liter på coop obs (brukte kansje 0,5 dl). Anbefales om ikke pepsi max trikset fungerer 😉

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 minutter siden, Endt skrev:

Har prøvd diverse måter, men har vel funnet ut at det er saltsyre som funker best. Ikke er det veldig dyrt, og lett å få tak i. Tror jeg betalte 140ish for 1 liter på coop obs (brukte kansje 0,5 dl). Anbefales om ikke pepsi max trikset fungerer Skjult innhold - vennligst logg inn/applications/core/interface/imageproxy/imageproxy.php?img=//cdn.jsdelivr.net/emojione/assets/png/1f609.png&key=a4a83c1415fe4bf08ae6c8e0e28db506e052b287d75a3400a3285919556f6684" width="20" alt="1f609.png" data-imageproxy-source="//cdn.jsdelivr.net/emojione/assets/png/1f609.png" />

Selvfølgelig, det er en sterk syre, men fjerner vell både behandling, lakk og metall. Men om det blir pent er en annen ting (personlig)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aging på nikkel og krom er to helt forskjellige ting. Eddik kan se relativt troverdig ut på nikkel. Syre o.l. på krom ser bare helt feil ut i mine øyne, stort sett veldig urealistisk. Ville startet med å studere bilder av gamle gitarer og kanskje prøve å kopiere litt fra de? Less is more ;)

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som er problemet, de som bruker saltsyre her tror ikke det går an å få en fin patina uten å fjerne krommen / nikkelen regner jeg med.

Men skal du absolutt ned til bart metall, så fins det bedre løsninger en sterk syre.

Endret av JMossige

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har det vel aldri vert snakk om å fjerne krom på noe som helst, har du en krom stoptail må den ligge i dagevis vis du vil ha krommen fjernet, kontra et par timer som er vanlig praksis. I mitt tilfelle er det heller ikke et forsøk på 'troverdig' aging, men derimot å få vekk bling faktor fra nye og shiny deler.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 minutter siden, Endt skrev:

Nå har det vel aldri vert snakk om å fjerne krom på noe som helst, har du en krom stoptail må den ligge i dagevis vis du vil ha krommen fjernet, kontra et par timer som er vanlig praksis. I mitt tilfelle er det heller ikke et forsøk på 'troverdig' aging, men derimot å få vekk bling faktor fra nye og shiny deler.

Bare for å gi litt forklaring. På bilde du la ved forrige side, så må jeg ærlig innrømme at eneste kjemi patina jeg ser er sikker der den har vært fysisk i kontakt med syra, og det fins porer som syren sniker seg inn også sprer seg under.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min anbefaling er å finne ut om du har krom eller nikkel belegg på hardwaren din (mest sannsynlig krom da nikkel ble brukt på eldre instrument) så undersøke (google) hvilke produkter som gir den patinaen du vil ha. Har selv mest erfaring med bart metall. Men nedmatting funker på all overflate. Så skal du bare ha vekk den nye blanke finishen, så matt ned med fint stålull eller en mattepute (fås kjøpt på biltema f.eks)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 timer siden, JMossige skrev:

Det som er problemet, de som bruker saltsyre her tror ikke det går an å få en fin patina uten å fjerne krommen / nikkelen regner jeg med.

Men skal du absolutt ned til bart metall, så fins det bedre løsninger en sterk syre.

Eller så er problemet at noen her har 30 års erfaring med å prøve og feile, mens andre liker å synse basert på erfaring med et par forsøk og litt googling :)
Sorry - måtte bare.

På en skinnende blank gitar, kan matting være nok. Skal du matche delene på en gammel gitar eller på en reliced gitar, så vil det ikke se troverdig ut.
Jeg byttet f. eks. sadler på en 1965 Strat for noen år siden. Det så ikke spesielt bra ut med 6 småbiter som kunne lokke til seg skjærer på kilometers avstand. Gitaren var bare slitt, men ikke rustet og saltsyrebehandling gjorde det umulig å se forskjell fra originaldelene.
Jeg har gjort småjobber på egne og andres gamle gitarer i over to tiår og sverger altså til saltsyre (DAMP!), får å få en troverdig patina, uten riper av sliping. Skal du matche et komponent som erstattes på en gammel gitar, er det lite annet som gir så troverdig resultat. Men for all del, det innebærer også at jeg matter ned delene først, med ekstremt finkornet slipepute, våtslipepapir (ikke grovere enn 2000) eller 000 stålull.. Da kan du også legg opp til hvilke områder saltsyra skal bite best på, hvis ujevn slitasje er målet.

Det er ikke snakk om å fjerne overflatebehandling for min del og absolutt ikke noe med å etse ned i metallet. Derav saltsyreDAMP og ikke direkte dypping. Kontrollerbar prosess om man sjekker hvert kvarter til 30 min. Da får du frem en lett slitt patina, uten å fjerne nikkelen helt. Akkurat som med sliping, men uten ripene og mer som årevis med oksidering vil medføre. Du kan til og med kjøre deler av prosessen med delvis tildekket metall, for å gjenskape områdeavgrenset slitasje. F. eks. etter 30 min, smøre inn nedre halvdel av en stol med litt fett, så det blir mer "slitasje" de neste 30 minuttene der hvor håndbaken normalt ligger an på stolen.
Å fjerne krom derimot, blir sjelden vellykket. Enten ser det nesten urørt ut eller så ser det bare herpa ut med flassing av kromen. Noen liker herpa :)

Vil du ha rust i tillegg, noe jeg ikke er så glad i på relicing, er det bare å kjøre på med litt saltvann og lufttørking i timene etter saltsyrebehandling. Husk å skylle godt med ferskvann og smøre opp bevegelige deler, når du synes prosessen har gått langt nok.

• Liker 4
  • Takker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har aldri sagt jeg er ekspert på patina ;) Her prøver jeg å dele informasjon å prøve å sette igang en diskusjon på et forum (er det ikke slik det skal fungere?) - Men føler jeg bare får svar av gamle gretne hunder som allerede vet alt. Går i passiv forum modus jeg :P

Edit: Hadde slike som dere styrt verden, så hadde vi enda kjørt rundt med hest forran vogna.

Endret av JMossige
  • Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men har du erfaring med dette eller er det ting du har lest et sted? I går i en annen tråd så gav du ganske klart uttrykk for at du ikke liker gitarer med kunstig slitasje (relicing), så det er litt vanskelig å bedømme hva du baserer synspunktene dine på.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har 15 års erfaring med lakk og overflate behandling, jobbet innen flere arbeid under dette, og har fått patina på mange forskjellige bare metaller, ikke så mye på krom og nikkel.

Er "ekspert" på lakk. Ellers veldig god generell kunnskap.

Endret av JMossige

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, vim skrev:

Eller så er problemet at noen her har 30 års erfaring med å prøve og feile, mens andre liker å synse basert på erfaring med et par forsøk og litt googling :)
Sorry - måtte bare.

Bare for du har funnet noe som du syns fungerer (i mine øyne stygg patina) så er det ikke fasitt svar kompis ;) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minutt siden, JMossige skrev:

Bare for du har funnet noe som du syns fungerer (i mine øyne stygg patina) så er det ikke fasitt svar kompis ;) 

I jøssenavn 🙄
Er på forumet for å dele og utveksle - ikke for å verken sitte med fasit eller krangle.
Når du kommuniserer i form av påstander og litt halvveis antydninger om at andre ikke vet hva de snakker om, får du tåle at det kommer motsvar.
En "gammel, gretten hund" på 50 som forklarer én teknikk (blant flere som helt sikkert er gode) er kanskje provoserende for noen. Forhåpentlig ikke for et flertall.
Litt mindre konfronterende ordvalg, så skal du se det blir mer erfaringsdeling av det. 
Her er en "stygg patina" gjort av meg for 4 år siden (Beast2, første bilde) og en original 1959. Ikke helt troverdig. Eller?

Skjult innhold - vennligst logg inn

Skjult innhold - vennligst logg inn

• Liker 3
  • Takker 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde lett sendt deg hardwaren min Skjult innhold - vennligst logg inn for å få en slik "patina" :) 

• Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive