Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til ageing/relicing av HW


Anbefalte innlegg

Hvis noen har tips med aging ved hjelp av husholdnignsvarer istedenfor sterke syrer, så tas det imot med takk :)
Forsøkte å la en humbucker deksel stå ute på terassen i 2 mnd, uten hell.. Den såg nesten renere ut. Mens en håndsag jeg har stående ute, er rustet i stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Troll skrev:

Hvis noen har tips med aging ved hjelp av husholdnignsvarer istedenfor sterke syrer, så tas det imot med takk :)
Forsøkte å la en humbucker deksel stå ute på terassen i 2 mnd, uten hell.. Den såg nesten renere ut. Mens en håndsag jeg har stående ute, er rustet i stykker.

Typisk. Tror du må ønske sterkt at det IKKE ruster, så gjør Murphys lov resten :)
Avløpsrens av den miljøvennlige sorten kan kanskje gå. Kaustisk soda funker, men saltsyre er lettere å kontrollere synes jeg. Eller sterk eddik med litt stålull som ligger og ruster/løser seg opp, men jeg har aldri testet selv. Noen påstår Cola, men jeg tviler på krom. Kanskje på nikkel og helt sikkert på stål...

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Skullkrusher skrev:

Eddik har jeg brukt til rustfjerning, så det har jeg ikke helt tro på. 1f604.png

Nå kupper vi vel en tråd som skulle handle om noe annet, men kort: Det er ingenting motstridende med relicing og bruk av rustfjerner. Saltsyre er også rustfjerner, men det etser og etterlater en oksidert hinne (eller fjerner overflatebehandling som f. eks. krom). For de som nerder med bilpleie, så er Korrosol kjent. Det fjerner rustpartikler i lakken, men ta en titt på bremseskivene et kvarter etter bruk. Overflaterust til tusen! Rustfjerne tar også bort enhver form for rustbeskyttelse og fett i overflaten. Instant aging som resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det nok litt misforståelser ang. bart metall vs. behandlet metall. For å si det slik, skal du gå så grovt til verks at du skal ned dypt i metallet for å få riktig patina, så bør resten av gitaren også se 50 år gammel ut. Hvorfor ikke bare matte ned for å få en børstet/ikke blank finish?

 

Edit: Smaksak regner jeg med. Skal gi meg :P 

Endret av JMossige
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd diverse måter, men har vel funnet ut at det er saltsyre som funker best. Ikke er det veldig dyrt, og lett å få tak i. Tror jeg betalte 140ish for 1 liter på coop obs (brukte kansje 0,5 dl). Anbefales om ikke pepsi max trikset fungerer ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Endt skrev:

Har prøvd diverse måter, men har vel funnet ut at det er saltsyre som funker best. Ikke er det veldig dyrt, og lett å få tak i. Tror jeg betalte 140ish for 1 liter på coop obs (brukte kansje 0,5 dl). Anbefales om ikke pepsi max trikset fungerer 1f609.png

Selvfølgelig, det er en sterk syre, men fjerner vell både behandling, lakk og metall. Men om det blir pent er en annen ting (personlig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aging på nikkel og krom er to helt forskjellige ting. Eddik kan se relativt troverdig ut på nikkel. Syre o.l. på krom ser bare helt feil ut i mine øyne, stort sett veldig urealistisk. Ville startet med å studere bilder av gamle gitarer og kanskje prøve å kopiere litt fra de? Less is more ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er problemet, de som bruker saltsyre her tror ikke det går an å få en fin patina uten å fjerne krommen / nikkelen regner jeg med.

Men skal du absolutt ned til bart metall, så fins det bedre løsninger en sterk syre.

Endret av JMossige
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det vel aldri vert snakk om å fjerne krom på noe som helst, har du en krom stoptail må den ligge i dagevis vis du vil ha krommen fjernet, kontra et par timer som er vanlig praksis. I mitt tilfelle er det heller ikke et forsøk på 'troverdig' aging, men derimot å få vekk bling faktor fra nye og shiny deler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.