Web Analytics
Jump to content

Headrush - Erfaringer?


ErikKlæptn

Recommended Posts

Folkens...Jeg har sakte men sikkert over årene samlet mye bra stasj (Orange amp, Rivera kabinett, kvalitetspedaler osv) og jeg er forsåvidt happy med det jeg har.

Problemet er at øvingsrommet ligger i kjelleren hos trommisen, jeg bor i ei lita leilighet med naboer på alle kanter, riggen er tung og jeg har vært gjennom flere ryggoperasjoner siste årene så å flytte utstyr er en belastning. Alt dette medfører at jeg har ei begrenset tid ca en gang i uka for å skru lyd, gjøre endringer på oppsett, teste ting ++. Føler kort og godt at jeg aldri rekker bli kjent med det utstyret jeg har. Gjør jeg en endring på pedalbrettet hjemme så er det fort en uke før jeg kan få testet, og har jeg føkka opp så er det nok en uke før jeg kan få testet endringer på nytt.

Jeg har begynt se litt på HeadRush, Helix ++, for da kan jeg ha oppsettet på pedalbrettet med meg hjem og øve med samme oppsett på hodetelefoner som jeg har på øving/gig. Jeg kan også tweake og eksperimentere og bli godt kjent med brettet. Tenker å bruke amp modelleringene slik at jeg har eksakt samme oppsett hjemme som på øving, ikke bare som effektbrett.

Helix er jo ganske kostbart, men ser at Headrush (som allerede er 3-4 000 rimeligere enn helix) kommer med et gigboard som har AKKURAT samme funksjonalitet/software som originalen bare med mindre fysisk hardware. Dette kommer på ca 6000,-

Er det noen her som har erfaringer med Headrush og kan si hvordan de opplever brettet i praksis? Kvalitet på lyd, brukervennlighet, tanker om praktisk bruk i min situasjon?

Skal innrømme jeg er litt nølende til å gå denne veien. Jeg er IT konsulent i jobben, men på gitar så liker jeg det gamle "analoge" oppsettet. Pedaler, amper og kabinett er MORRO...men hva hjelper det å ha verdens beste rigg om du ikke har tid og anledning til å lære deg å bruke den :(

Edited by ErikKlæptn
Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter litt i samme situasjon som deg. Føler det er såpass høy live-aktivitet på gitarfronten at jeg har lyst på noe med bedre amp-sim enn det er i Boss GT-100-brettet mitt.

Etter en del frem og tilbake mellom alle muligheter så står det nå mellom Headrush og Helix LT, da disse er i samme prisklasse, og toucher limiten for hvor mye jeg vil bruke på dette. De tankene jeg sitter med nå er at lydmessig vil jeg bli godt fornøyd med begge, men Headrush er en enhet som tiltaler meg i mye større grad. Jeg bekymrer meg dog for at all betjening går via Touch-skjerm. Tilsynelatende veldig brukervennlig, men så fort den skjermen får seg en trøkk så får man plutselig ikke gjort noe som helst på enheten. Line6 har fortsatt hardwarebrytere for betjening, noe jeg anser som en fordel på slike enheter som stort sett befinner seg på et gulv på puben, uten franske gjerder mellom band og publikum.

Så for å oppsummere; Ingen erfaring, men mine tanker. Om det var til hjelp vites ikke, men forhåpentligvis var det hvertfall ikke til skade :)

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hadde glatt satset på Helix om det stod mellom Helix og Headrush. Tviler på at Headrush klarer å snu det litt kjipe inntrykket mange har av Eleven Rack... De bør i det minste legge opp til en shit load av software-oppgraderinger.

Altså, jeg syns Eleven Rack låt veldig fint den tiden jeg hadde en, men når de stoppet opp etter to oppdateringer, da er det ikke liv laga.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Duckling skrev:

Etter en del frem og tilbake mellom alle muligheter så står det nå mellom Headrush og Helix LT, da disse er i samme prisklasse, og toucher limiten for hvor mye jeg vil bruke på dette. De tankene jeg sitter med nå er at lydmessig vil jeg bli godt fornøyd med begge, men Headrush er en enhet som tiltaler meg i mye større grad. Jeg bekymrer meg dog for at all betjening går via Touch-skjerm. Tilsynelatende veldig brukervennlig, men så fort den skjermen får seg en trøkk så får man plutselig ikke gjort noe som helst på enheten. Line6 har fortsatt hardwarebrytere for betjening, noe jeg anser som en fordel på slike enheter som stort sett befinner seg på et gulv på puben, uten franske gjerder mellom band og publikum.

Så for å oppsummere; Ingen erfaring, men mine tanker. Om det var til hjelp vites ikke, men forhåpentligvis var det hvertfall ikke til skade :)

Bra innspill! Hadde ikke tenkt på dette med skjermen?

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Truckstop Chuckie skrev:

Hadde glatt satset på Helix om det stod mellom Helix og Headrush. Tviler på at Headrush klarer å snu det litt kjipe inntrykket mange har av Eleven Rack... De bør i det minste legge opp til en shit load av software-oppgraderinger.

Altså, jeg syns Eleven Rack låt veldig fint den tiden jeg hadde en, men når de stoppet opp etter to oppdateringer, da er det ikke liv laga.

Headrush er vel egentlig et annet selskap og folk enn de som står bak Eleven Rack selv om de bruker samme system i bunn? Jeg ser allikevel poenget, pr i dag ser jeg kun ett ankepunkt mot headrush, og det er hvor hyppig de lanserer oppdateringer. De har hatt få i forhold til Helix. Ser dog at de har lansert en oppdatering v2.0 for kort tid siden, og så langt ser det lovende ut?

Edited by ErikKlæptn
Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, Duckling skrev:

Dessuten - High End ampsim har jo vært "like bra som amp" siden den første AxeFX'en, så hva trenger man updates for (eller nyutvikling) i disse dager anyways? 1f60e.png

heheheh...ja, ampsim har jo i følge en del hørtes BEDRE ut enn amp siden tidlig 2000-tall skulle en tro enkelte:P Men synes Helix, axeFX, Headrush begynne å være så nært originalen at det garantert duger til en middelmådig gitarist som meg ja ? Er vel mer at de introduserer nye effekter og amp modeller på oppdateringer(?)

Er så heldig at jeg får låne en Helix LT på den lokale sjappa nå og når Headrush Gigboard kommer skal jeg få teste den også, så da får jeg sammeligne litt (fordelen med å ha ei lokal musikksjappe med greie folk!)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror de fleste som ramler av amp-sim-toget er de som hopper på og forventer at det skal erstatte følelsen av å sitte ved siden av en Vibro Champ/Deluxe Reverb/JTM-45/JMP/JCM 800/Peavey 5150/Soldano. Jo, det kan erstatte følelsen om man kjører det gjennom det kabinettet som den ampen preampen simulerer, altså ett fysisk kabinett og med cab-simuleringen skrudd av, men da går jo mye av poenget bort mener nå jeg, for da er det ganske mange muligheter man velger bort (en simulering av en lavwatts 110/112 Fender vil aldri låte riktig på ett 412 Marshall-cab).

Lyden av disse fancy apparatene er lyden av en amp som er miket opp og IKKE «amp-in-room». 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Et hovedproblem her er at ethvert oppsett vil ta omtrent like mye plass uavhengig av om det er anlogt eller digitalt. Man kan spare litt vekt (og plass) ved å bruke class D forsterker fremfor en røramp.. men et pedalbrett og en monitor tar uansett den samme plass. Mange gitarister vil også foretrekke å ha fysiske knotter å vri på når man spiller, dette både på pedalbrett og i mer tilgjengelig høyde, omtrent der kontrollene på en klassisk forsterker eller et rack ville befinne seg. 

Hvis målet er å få simulering av klassiske gitarlyder til bruk i rock, jazz, pop, rock, country, blues etc så fungerte Eleven Rack i sin tid vel så bra som de fleste andre alternativer. Headrush skal være en videreutvikling av konseptet men demoene de presenterte ved lansering var ikke særlig overbevisende og produktet solgte dårlig. 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det virker muligens som Headrush Gigboard (nyeste lansering) har fått bedre respons. Prisen virker også ok. 

Derav er det meget mulig du kan få mer enn tilfredsstillende resultater ved å kjøpe en Headrush Gigboard med tilhørende Headrush FRFR kabinett. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, skela skrev:

Det virker muligens som Headrush Gigboard (nyeste lansering) har fått bedre respons. Prisen virker også ok. 

Derav er det meget mulig du kan få mer enn tilfredsstillende resultater ved å kjøpe en Headrush Gigboard med tilhørende Headrush FRFR kabinett. 

Headrush FRFR er etter hva ryktene sier en Alto TS212, men koster 5-600,- mer. Alto TS212 og ElectroVoice ZLX-12p er begge «poor mans» Atomic CLR. Jeg hadde ZLX-12p og var godt fornøyd med den. Koster litt mer enn Alto’en. Mener å huske at @TUFFTUFFTUFFhar erfaring med Alto-monitoren og de små amplifire-boksene. 

Nå har jeg Matrix FR12 og veldig fornøyd med det. Fremdeles ikke «amp-in-room» selvom det er et 112-kabinett, men det er en veldig god løsning midt i mellom monitor og kabinett. Bra med bunn.

Vekten er også en stor bonus. En god monitor veier fort ganske mye, Matrix-kabinettet veier vel rundt 12 kg tipper jeg og er ganske greit å reise rundt med, uten at jeg har prøvd det enda. 

Edited by Truckstop Chuckie
Link to comment
Share on other sites

Innser at det nok må bli noen "trade-offs" med en sånn løsning, for som du påpeker @Truckstop Chuckie så kan man simulere så mye man vil, men lyden må faktisk UT av boksen og inn i rommet før eller siden allikevel :)  Lydkilden vil jo uansett lage sin egen vri på det du kjører gjennom vil jeg tro(?)

Tanken min er å ikke hive alt jeg har. HVIS jeg går ned denne "mørke" veien så har jeg tenkt å beholde amp/kabinett og kjøre brettet direkte på return på effektsløyfa i Orangen og bruke den som poweramp (enn så lenge jaffal). Si fra hvis jeg er helt på bærtur her nå gutter :)

Regner med at Orangen vil "farge" lyden på sin måte sammen med Rivera kabinettene, men det er ikke sånn at det må høres akkurat ut som en JCM 800 så lenge den lyden jeg får ut av ampen høres bra ut.

Hjemme kommer jeg til å bruke hodetelefoner uansett ettersom jeg har en guttunge på 2 år og naboer på alle kanter. Jeg går ut fra at jeg vil oppleve en del forskjell på lyden hjemme og på øving, men den bør jo ikke være helt radikalt forskjellig. Har dere noen tanker om hvor mye forskjell det vil være mellom hodetelefoner og gjennom Orange ampen?

Målet mitt er å ha en rigg som er praktisk og som gjør at jeg kan jobbe med noe som er tilnærmet likt hjemme og på øving, men ikke nødvendigvis identisk :)

Edited by ErikKlæptn
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Kun gitarkabinett på gitarforsterker, med mindre man er faglig kyndig - et svært fåtall.  Og husk et par ting: - Utgangen på forsterkeren din leverer MYE strøm ut, som potensielt er dødelig - Forsterkeren kan bli totalt skadet av å kjøres uten kabinett, eller med feil kabinett - Du skal alltid bruke egnet høyttalerkabel mellom forsterker og kabinett, aldri instrumentkabel Veldig kjedelig å ødelegge en dyr forsterker pga feil bruk. Kabinett er er veldig billig på bruktmarkedet, da mange har fått over til digitalt. Du kan se etter ENGL, Orange, Marshall, Harley Benton, Framus og andre merker. Ville vurdert Vintage 30 elementer hvis jeg var deg, da har du et kabinett for livet.  Betalt 2000kr for mitt Framus 212 kabinett, det er helt perfekt for mitt bruk. 
    • Det vil hjelpe å gire ned effekten til 50W.  Dette med lyd og effekt er ikke "rett frem" med ohms lov, da lyden kan variere ulinjert fra styrken på forsterkeren i forskjellige frekvenser. Det er derfor 50W forsterker, kan levere mer ut på høyttaleren enn 50% i visse frekvenser. Men det er helt innenfor å ta den "enkle" utgaven bare for å være på den sikre siden og ikke overtenke for mye. - 2x effekt på høyttaler av forsterker er et godt utgangspunkt.  - Det har mye å si hvor mange høyttalere du har i kabinett, da du fordeler lasten på flere høyttalere  - Forskjellige høyttalere har forskjellig styrke. Jeg kjører Marshall JVM i et Framus 212 V30 kabinett på 120W (60W per høyttaler).  - Noen kjører stereo-sluttrinn i et stereo kabinett, andre kjører to forskjerkere i stereo på grunn av effekter, eller for å blende to lyder inn i en. For eksempel - blender du en Marshall JVM med en Mesa Boogie Mark V, så blender du to ganske forskjellige lyder for å få et unikt karakter (Rabea Massaad har et par video på dette på YouTube).   Jeg solgte nylig en ENGL Powerball med et stereo-kabinett, den hadde meget gode instrukser som beskriver mulighetene med stereo.  Personlig har jeg hatt det meste, og falt på at 50W er mer enn nok på rørforsterkere, og at 2x12 er mer enn nok lyd, og samtidig ikke for lite. For meg er det en perfekt kombinasjon.. Skulle helst hatt en lunch amp i tillegg.(ENGl Fireball 25, eller Mesa Mark V 25)  
    • Jeg kan ikke svare på om det kan skade noe, men jeg tror jeg ville latt være om jeg var deg. Uansett vil det låte ganske kjipt. En PA-høyttaler er designet for å gjengi alle frekvenser mest mulig likt, mens en gitarhøyttaler har veldig annerledes respons. Den kutter tonnevis av høye frekvenser, og har generelt en helt annen EQ-kurve på frekvensene som den slipper gjennom. For clean-lyd kan en PA-forsterker kanskje fungere sånn noenlunde, men med en gang du legger på litt vreng så låter det ekstremt kvasst og ubehagelig. Valg av høyttaler vil på mange måter påvirke lyden din mer enn valg av forsterker.
    • Har nettopp kjøpt en marshall dsl 100w forsterker, men kabinettet må vente litt til penga strekker til. En venn av meg har noe greier liggende, en peavey pa høytaler etter hva jeg har skjønt. Dette er hva jeg fant om den på nett: «The Peavey Mod# 112 PT PA Enclosure was produced in 1986 & 1987 and sold for $139.50 each. They are rated at 100 watts Rms and 200 watts Peak Power. The 12 inch Woofer is a EMINENCE Loud Speaker and the 3 inch Tweeter is a MOTOROLA Piezo. The enclosure does not contain crossover components, it is straight wired from the input jacks to the speakers. They will work with a Mixer/Power Amp rated from 125 to 200  Peak Power Wattage @ 8 ohms. (Example - Peavey MP 4 Mixer/Amp Mark III Series).» Kan dette funke som en midlertidig løsning? Jeg er helt nybegynner på dette her. Pa høytalere til gitarforsterker er såklart ikke ideelt, men funker det uten at jeg skader noe? Stemmer watt og Ohm overens med forsterkeren? Forsterkeren kan også kjøres på 50watt istedenfor 100 hvis det er bedre. Bak på høytaleren står det 16 Ohm og det er 2 inputs uten noe tekst, hvordan kobler jeg den sammen med forsterkeren? Hva skal hvor? Legger ved bilde:
    • Jeg er helt ny på dette med rørforsterker og kabinett og prøver å lære meg the basics så jeg kan forsikre meg om at spillesteder har riktig kabinett når jeg kun har med forsterkeren Har en marshall dsl100 på 100 watt. Jeg har forstått det slik at kabinettet helst skal være minst dobbelt så mange watt som forsterkeren så man har nok å gå på. Men jeg har også muligheten til å kjøre forsterkeren på 50 watt, vil dette da bli det samme som å bare ha en vanlig 50 watt forsterker slik at et kabinett på 100watt skal være i orden når jeg har forsterkeren på 50 watt? Har antall høytalere i kabinettet noe å si så lenge den kombinerte watten i kabinettet er dobbelt så mye som forsterkeren, altså vil et 1x12  eller 2x12 kabinett være greit så lenge kabinettet totalt har høy nok watt? Mono/stereo kabinett. Hva er hensikten med å sette et kabinett på stereo? Er det for å kunne bruke 2 forsterkere på ett kabinett? Eller for å koble flere kabinetter til samme forsterker? Skulle gjerne visst litt rundt det. Skulle gjerne hatt en liten innføring i dette med Ohm også, hvordan skal ting kobles sammen, eventuelt andre ting å tenke på Har prøvd å titte litt på YouTube og lest på litt engelske sider men blir liksom ikke helt klok på det. Håper nok kan gi meg det inn med teskje så jeg lærer dette her:)
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.