Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Maple eller Rosewood?


Per

Anbefalte innlegg

Med tanke på at lønn hele tiden er i bevegelse og halsen/gripebrettet har større sjanse for å fucke seg, rosentre.

Er det derfor de bruker lønn i halsene? Fordi det er så ustabilt?

Langt ifra alle bruker lønn i halsene. Men de gitarer som slår seg vrange mest er visst gitarer med bolt on lønne halser.

Har kanskje litt å si at 95% av alle gitarer som produseres har lønnehals, og av disse er veldig mange billige modeller hvor treverket ikke er behandlet på riktig måte (tørket lenge nok, kappet med tanke på stabilitet kontra kvantitet).

Å si at lønn av den grunn er mindre holdbart (mer i konstant bevegelse) enn andre materialer synes jeg er å strekke det langt. :)

På gitar er det fåtallet som ikke bruker lønn i halsene, her og nå kommer jeg ikke på en eneste fabrikat som ikke bruker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Lønn hals og lønn gripebrett er jo litt forskjellige saker, men synes selv at ulakkert lønnehals med ibenholt gripebrett er ufattelig digg. For å toppe det hele må man ha koa hals med ibenholt gripebrett, men det er jo ikke like lett å få tak i (mmmmm, min carvin)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at lønn hele tiden er i bevegelse og halsen/gripebrettet har større sjanse for å fucke seg, rosentre.

Er det derfor de bruker lønn i halsene? Fordi det er så ustabilt?

Langt ifra alle bruker lønn i halsene. Men de gitarer som slår seg vrange mest er visst gitarer med bolt on lønne halser.

Har kanskje litt å si at 95% av alle gitarer som produseres har lønnehals, og av disse er veldig mange billige modeller hvor treverket ikke er behandlet på riktig måte (tørket lenge nok, kappet med tanke på stabilitet kontra kvantitet).

Å si at lønn av den grunn er mindre holdbart (mer i konstant bevegelse) enn andre materialer synes jeg er å strekke det langt. :)

På gitar er det fåtallet som ikke bruker lønn i halsene, her og nå kommer jeg ikke på en eneste fabrikat som ikke bruker det.

Gibson bruker vel ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at lønn hele tiden er i bevegelse og halsen/gripebrettet har større sjanse for å fucke seg, rosentre.

Er det derfor de bruker lønn i halsene? Fordi det er så ustabilt?

Langt ifra alle bruker lønn i halsene. Men de gitarer som slår seg vrange mest er visst gitarer med bolt on lønne halser.

Har kanskje litt å si at 95% av alle gitarer som produseres har lønnehals, og av disse er veldig mange billige modeller hvor treverket ikke er behandlet på riktig måte (tørket lenge nok, kappet med tanke på stabilitet kontra kvantitet).

Å si at lønn av den grunn er mindre holdbart (mer i konstant bevegelse) enn andre materialer synes jeg er å strekke det langt. :)

På gitar er det fåtallet som ikke bruker lønn i halsene, her og nå kommer jeg ikke på en eneste fabrikat som ikke bruker det.

Gibson bruker vel ikke det?

De bruker maple i Zakk Wylde-gitarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt og greit' date=' alle treslag lever og beveger seg, lønn er mer ustabilt.[/quote']

Vanner du gitaren? :roll: Treverk reagerer på temperatur og luftfuktighet. Fuktig treverk reagerer mer enn tørt. Hvis det er kuttet opp på en fornuftig måte reduseres reaksjonen ytterligere. Skikkelig tørr lønn beveger seg ikke mer enn noe annet treverk.

Med tanke på at man skal oppbevare instrument så godt som mulig i jevn temperatur ser jeg ikke at ditt utsagn holder vann. Langt mindre en god grunn til å påstå at rosentre er bedre enn lønn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaddajadda :lol:

Rart at unger alltid skal tro de vet alt med en gang de har sett en mann som har spilt på en Gibson... Lykke til. Du har virkelig en god innstilling!

Prøv å ikke legg fram løse utsagn som sannheter da noen faktisk benytter seg av det som kommer frem i ulike tråder. Kanskje vanskelig å forstå, men spør noen om hjelp så får du det sikkert til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.