Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mac vs Pc til studio


Anbefalte innlegg

Hei nå vil jeg starte med å lage musikk. Har både høyttalere og lydkort. Men ingen pc. Da det finnes mange pc å velge mellom og mac hva skal jeg velge. Å hva er best? Vill en pc før eksempel til 4000kr funke. Eller må man oppi 10k. Hva slags pc bør jeg velge? er det noen hær som vet? tusen takk før svar :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ta i betraktning hva og hvordan du ønsker å lage musikk... det sier du lite om.

En kan selvsagt gå langt inn i dybden her, men jeg velger å dele min erfaring/opplevelse. Jeg kjører ikke voldsomt med spor med VST plug-ins f.eks og har en PC fra 2007 (som riktignok var temmelig heftig specca at the time) som klarer fint å kjøre Cubase 7.5. Så en rimelig PC vil nok gjøre jobben. Skal du dra på med titalls spor med VST plug-ins så bør du kanskje koste på litt mer.

DERIMOT vil jeg på det sterkeste anbefale deg å kjøpe en Mac... det fungerer veldig fint med PC altså, men hele arbeidsflyten er bedre og jeg har generelt mindre problemer med Mac'en enn jeg noensinne har hatt med PC'er, samt at Mac'en støyer mindre... men dersom du kjøper Cubase så må du som regel oppdatere når nye IOS kommer som koster litt, derfor har ikke jeg oppdatert IOS på ei stund.

Du finner rimelige alternativer til iMac og MacBook pro på Finn. Skaffer du deg en typisk 2011 modell med 16GB RAM så er du dekka vil jeg påstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer nok til å kjøpe meg PC-laptop neste gang jeg skal ha noe slikt noe... Min sent 2008 Macbook Pro synger virkelig på siste verset. 8 gb ram og 240 SSD gjør at den fremdeles ytelsesmessig holder bra mål til mitt bruk, men hovedkortet eller noe, begynner å slite. Ett eller annet bug som gjør at maskina plutselig skrur seg av seg selv (takk for auto-save i word!!!) er vel grunnen til at jeg kommer til å bytte den ut om ikke så altfor lenge. 

Var det ikke etter 2011 at det ble komplett umulig å oppgradere Macbook'ene? Jeg er svoren Apple-tilhenger, så det kommer til å sitte langt inne å gå over til noe annet, men men. Føler ikke at det er forsvarlig å betale så mye som Apple tar for maskinene sine. Ikke til mitt bruk i hvert fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Truckstop Chuckie skrev:

Var det ikke etter 2011 at det ble komplett umulig å oppgradere Macbook'ene? Jeg er svoren Apple-tilhenger, så det kommer til å sitte langt inne å gå over til noe annet, men men. Føler ikke at det er forsvarlig å betale så mye som Apple tar for maskinene sine. Ikke til mitt bruk i hvert fall. 

Etter 2011 så falt mye av grunnen til å kjøpe Mac sammen ja... derfor jeg anbefalte nettopp 2011. Maskinene nå er jo blitt så fine møbler og strømlinjeformet at du snart er nødt til å kjøpe en ekstra boks om du kople til en USB pinne...?

Så jeg er litt enig... min neste datamaskin blir nok en grei gaming PC, men beholder iMac'en (2011) til studio arbeid. Så lenge jeg ikke skaffer meg Cubase 10 og nyere snafs som trekker Power så vil den holde helt til den stopper seg selv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi første er inne på programmer som trekker mye CPU..., hvilke DAWs der ute krever minst prosessorkraft egentlig? Logic Pro X begynner å hakke på min maskin hvis jeg kjører mer enn fem-seks gitarspor med litt heftige plugins (eksempelvis Torpedo WoS + klanger). Dette er selvfølgelig før eventuell frysing av spor.

Jeg brukte Cubase i en del år før jeg havnet på Apple-kjøret, men det er ikke selvsagt at jeg går tilbake til det igjen den dagen jeg fikser meg ny maskin. For alt jeg vet så blir det stasjonær PC til musikkbruk og så får denne lefsa jeg sitter og skriver på nå leve videre som surfemaskin frem til den kneler for alvor. Har ikke hatt den ikke på reparasjon for å sjekke hva som gjør at den plutselig skrur seg av..., hører vel til at jeg frykter det verste... $$$$$$$

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Griffin skrev:

Du finner rimelige alternativer til iMac og MacBook pro på Finn. Skaffer du deg en typisk 2011 modell med 16GB RAM så er du dekka vil jeg påstå.

Mac fra 2011 er dog utsatt for en del kjipe ting som merkelig nok ikke kommer nok fram på internettet, nemlig batteriet og hovedkortet. Sistnevnte måtte byttes for 2 år siden i samboeren min sin maskin. Dette gikk heldigvis på en slags garanti. Men nå for 2 uker siden når det kom til batteriet, som valgte å plutselig begynne å ekspandere og skape fare for eksplosjon, var det på tide å bokstavelig talt slå en spiker i kisten (les harddisken) og takke for innsatsen. 
 

1 time siden, Truckstop Chuckie skrev:

Var det ikke etter 2011 at det ble komplett umulig å oppgradere Macbook'ene? Jeg er svoren Apple-tilhenger, så det kommer til å sitte langt inne å gå over til noe annet, men men. Føler ikke at det er forsvarlig å betale så mye som Apple tar for maskinene sine. Ikke til mitt bruk i hvert fall. 

Jeg har nå en late 2013 Macbook Pro som jeg ei kan oppgradere, men får man den godt speccet slik som min er (bl.a. med SSD) er det ingenting i veien for at denne skal kunne utkonkurrere (eller overleve) den tidligere nevnte PCen fra 2007.

...med mindre batteriet legger på seg.

Kommer nok med stor sannsynlighet til å legge mitt neste kjøp til en Windows-maskin. Har mistet litt sansen for Apple sin nye retning og har heller ikke behov for å legge titusenvis av kronasjer i en av de nye maskinene.

Håper du klarer å trekke noe fornuftig ut av dette rotet her, Etabeta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger man mere RAM kan man punge ut 3200kr for en slik: 

https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=92850577

Spec: i7 3687U (2.10 GHz) 16 GB RAM 180 GB SSD Disk Belyst tastatur (norsk) Maks oppløsning 1600 x 900 Lett å ha med seg kun 1,63 Kg. Fingeravtryksleser Webcam Stor Museplate Batteri brukstid i timer 4 t.

Skulle tro den holder til Cubase Elements..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar opp musikk hjemme på en iPad Air m iConnectAudio4+ lydkort og Auria DAW.  
Så noe voldsomt kraftige maskiner trenger man ikke for å ta opp ...

Men som Griffin sier kommer det jo ann på hvordan du ser for deg å 'lage musikk' ?

Hvis du går for laptop så er det ikke antall GB, GHz e.t.c  jeg hadde brukt som kriterier ...
Har selv hatt en "billig" laptop med fine speks på papir ... Men det som ikke kom frem på papir var dårlig skjerm, knirkete og slarkete tastatur, håpløs touchpad og bråkete vifte ...

Jeg vurderer selv å erstatte min gamle traver fra 2010 med en Macbook Air ...

Endret av juzzizhow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Griffin skrev:

Du må ta i betraktning hva og hvordan du ønsker å lage musikk... det sier du lite om.

En kan selvsagt gå langt inn i dybden her, men jeg velger å dele min erfaring/opplevelse. Jeg kjører ikke voldsomt med spor med VST plug-ins f.eks og har en PC fra 2007 (som riktignok var temmelig heftig specca at the time) som klarer fint å kjøre Cubase 7.5. Så en rimelig PC vil nok gjøre jobben. Skal du dra på med titalls spor med VST plug-ins så bør du kanskje koste på litt mer.

DERIMOT vil jeg på det sterkeste anbefale deg å kjøpe en Mac... det fungerer veldig fint med PC altså, men hele arbeidsflyten er bedre og jeg har generelt mindre problemer med Mac'en enn jeg noensinne har hatt med PC'er, samt at Mac'en støyer mindre... men dersom du kjøper Cubase så må du som regel oppdatere når nye IOS kommer som koster litt, derfor har ikke jeg oppdatert IOS på ei stund.

Du finner rimelige alternativer til iMac og MacBook pro på Finn. Skaffer du deg en typisk 2011 modell med 16GB RAM så er du dekka vil jeg påstå.

Ok. sånn ligg det ann. Har et m-audio keystation 49. Som jeg ønsker å spille på. Ved siden av en gitar- Som jeg skal bruke focusrite scarlett på. Har ikke noe særlig peiling på dette. Vet ikke helt hvordan jeg skal lage noe. Men vill prøve meg frem. Tenkte meg en bærbar. Bare jeg får lyd. Har en stasjonær pc som blei kjøpt før 2årsia fra Komplett.no den kostet meg 12tusen. Men problemet er at m-audio keystation 49 funke ikke på den. Får ekko å lyden blir borte. Har prøvd alt av lyd instillinger. Samme problem om å om igjen. Så den stasjonære jeg har blir ikke brukt til studio. Den er best til spill. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri kjøpt en 6 år gammel PC eller MAC til noe som helst, spesielt ikke til å kjøre plug-ins og tyngre programmer for å spare et par tusenlapper.Personlig ville jeg invistert rundt 6-7k for å en god PC med i7, nok RAM og SSD. Vil tro at USB 3 er ingen ulempe hvis du skal kjøre noe moderne lydkort med god hastighet via USB. 

Det er som regel en god invistering å kjøpe seg en god PC, man slipper mye vedlikehold og har gjerne et oppsett som fungerer i flere år fremover - istedenfor en midlertidig løsning som må erstattes etterhvert. Antageligvis trenger du ikke noe supereffektivt, men av erfaring så holder PCer i prisklassen 6-7k MYE lengre enn billige PCer som ofte sliter med oppvarming, treghet, dårlig hardware osv. Jeg har eid alle slags PCer de siste 10 år i forskjellige prisklasser (flere typer Acer, HP, Compaq, Lenovo) noen av dem ble ubrukelige etter 1-2 år.. Den PCen som har holdt lengs er en bærbar Asus som fortsatt fungerer som ny. Den har jeg brukt til både lydkort, spill, privat, teknisk osv. Holder utrolig godt og har god ytelse. De lager meget gode PCer med gode specs. 

Husk at to PCer med samme specs kan fortsatt ha forskjellig kvalitet på ytelse, da det er flere faktorer som spiller inn på kvalitet og ytelse en prosessor og minne.

 

EDIT: Ser at du har en gaming-PC. Ingen grunn til at du ikke skal kunne bruke den, som skela nevner under.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.