Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mac vs Pc til studio


Anbefalte innlegg

Ok har gjort det som han viser på video. Også ved hjelp av 4sound pr tlf. Samme problem. Ekko atter ekko. Men har funnet ut en ting. Driver på nå med pc. At keystation fungere nå får lyd nå. Men tar jeg opp på abelton mer en 2spor får jeg ekko. Nå fungere det ikke å ta opp lyd med gitarn. Men tar jeg ut keystation. Restarte pc. Setter både lydkort å keystation inn på usb. Ingen lyd. Går på alle lyd instillinger. Får ekko. Tar ut lydkort får lyd igjen. Men ikke når jeg tar opp. Tar ut keystation. Setter i lydkort. Spiller på gitar. Lyd fungere. Men ekko når jeg tar opp. Men fjerner jeg Abelton. Installere den på nytt. Satt i lydkort så får jeg ta opp 2 spor uten ekko. Så gjør det omvendt. Tar jeg keystation i. Problemer med engang igjen. Installerer jeg abelton igjen. Å setter i keystation så fungere det å ta opp. Men ikke med lydkort før gitar. Da blir det ekko. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M-Audio keystation er en USB-enhet og skal ikke ha noen innvirkning på ditt USB-lydkort med mindre det er konflikter mellom driverne.

Kan du poste et skjermklipp av lydoppsettet i Ableton live (som vist i videoen over)?

For et par år siden var det mange som brukte en universell driver (asio4all) og mente det fungerte bedre for Focusrite-kortet. Denne kan installeres parallelt med eksisterende driver. Du velger hvilken driver som skal brukes i Ableton live. Den kan være verd å prøve

Noe som enda ikke er nevnt i tråden mht hva som kan oppfattes som ekko er om man har både hardware og software monitoring aktivt under opptak. Det vil alltid være en liten tidsforsinkelse for lyd som går fra lydkort til PC og tilbake igjen.

Pass også på at det antall samples som oppgis for buffer-størrelse i Abletons audio-setup støttes av lydkortet. Noen kort faller tilbake til en default-verdi som er høy nok til å skape problemer (512 eller 1024) om det tastes inn en verdi som ikke kan brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan få problemer med slike Midi-keyboard hvis det er koblet for mange enheter til samme hub (og det ikke er mer båndbredde) eller hvis keyboardet er plugget i en 3.0 port uten support for dette. Andre keyboard igjen fungerer kun hvis de står i hub. 

 

Man må iblant teste ut flere muligheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei beklager at jeg ikke har svart. Har vært syk noen dager. Å ikke vært i form. Nå er jeg tilbake. Har prøvd med innstillinger vist på video. Enda har jeg ekko. Samplingen er 256. Får ikke den ned slik video viser. Sånn på bilde er min innstillinger nå

sampling feil.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd alt. Audio input device. Audio output. Forandret sample helt ned til 256. Å får ikke lov å gå mer ned. Forandre på de innstillinger ikke noe skjer. Har 2 lyd kort samme problemet med begge. Har også vært inne på innstilling på windows. Finnes det ikke et lyd kort du kobler på pc. Setter i gitarn å bare spiller å ta opp. I stede alt dette kompliserte dritten. Brukt masse penger på dette. Har et keystation som fungere når det vil. Restarte jeg pc. Setter keystation inn. Så fungere den å ta opp kun et spor. Legger jeg gitar oppå det sporet så klikke pcen kan man si. Ekko å skurr. Samme gjelder 2 spor med keystation. Største dritten som finnes. Vurdere å kaste keystation i søppla samme med focurite. Så lei begynner jeg å bli. Har gjort alt som youtube og nettet viser. Samme feil hele tiden. Har til og med henta ny pc igår kveld. Samme problemet

Endret av Etabeta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er absolutt ikke kyndig på dette området i det hele tatt.. Men har fiklet litt for moro skyld, hadde problemer med det samme. Men problemene gikk over når jeg byttet til en annen driver enn mme/directx. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21.3.2017 at 22.59, Etabeta skrev:

Ok. Vell tar jeg et opptak med gitaren. Får jeg fin lyd.Derimot lager jeg før eksempel 2 spor får jeg ekko. Tillegg om jeg kobler på m-audio keystation 49 så blir det krasj. Med masse ekko også forsvinner lyden. Lager jeg kun et spor med keystation så får jeg ekko. Men ikke med gitaren med et spor. Kun med 2 spor at det blir ekko. Har prøvd å lage 3 og 4 spor. Samme problemet ekko. Så kort å fortalt fungere ikke dette på pc. Har snakka med 4sound. Di mente at det var pc. Vet ikke noe annet. Prøvd alt. Så jeg tenkte på en ny bærbar da. 

"Får ekko" skriver du.  Er det under opptak eller avspilling du får ekko?  Det vil alltid være en viss latency (tidsforsinkelse) i PC-prosessering, så det lønner seg å bruke direkte monitorering i lydkortet på det sporet du tar opp for å få monitorering uten latency.  Om du har på både direkte monitorering og post-mikser monitorering av sporet du tar opp så får du ekko på grunn av latency.  Dette forklarer ikke så godt hvorfor du får ekko med m-audio keystation, som jeg tipper er et USB-keyboard. Der er det jo ikke noen direkte monitorering.  Du må passe på at du ikke har flere programmer som kjører samtidig og spiller lyd fra USB-midi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Etabeta skrev:

 Sånn på bilde er min innstillinger nå

sampling feil.png

DirectX er uegnet til dette. Bytt til Focusrite ASIO driver eller ASIO4ALL. Da bør du få muligheten til å senke bufferstørrelsen helt ned til 64-samples. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki har prøvd det å. Har prøvd alt av innstillinger. Asio som driver type og audio device som e vist på bildene. La oss si jeg har Aiso som driver type. Og focusrite usb asio som audio device. Det som skjer at det kommer ingen lyd. Prøver jeg igjen med asio og focurite usb 2.0 audio drive kommer det ingenting der heller. abelton.thumb.png.1b88c0229b379166af6173d2c00b0048.png

abelton 2.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker jeg derimot mme/directx som driver type og focusrite usb audio input device kommer det ekko å ulyd. Å det skjer igjen på nesten alle innstillinger som jeg viser med bildene oppe å nede. Har prøvd alle innstillinger som går ant. Enten får jeg lyd som e ekko å skurr eller så får jeg ikke noe. Å har sjekket windows lyd innstillinger å prøvd alt der. Skjer bare ulyd med opptak. Men så leste jeg på nette om noen som bruker et program som heter audacity. Prøvde en versjon med det. Fikk tatt opp lyd på gitarn. Både 1 til 2 og 3 spor uten problem. Å spilt av lyd der. Så hva som jeg gjør galt med abelton er vist meg et mysterium. Da jeg har prøvd alt av innstillinger. Lyden kommer ikke. Å når det kommer er det ekko. Men tar jeg av installere abelton. Å installere jeg den på nytt. Så får jeg tatt et opptak med keystation på den. Alt fint. Men tar jeg opptak på sporet så blir det ekko. Å får ikke lov å ta opp flere spor. Samme skjer med gitarn. Blir det 2 spor så blir det ekko igjen. Så starte jeg opp abelton igjen å gjør det samme med gitarn ekko å atter ekko å skurr å bråk. Trudde at det var feil med gitarene mine. Men er ikke det. Har til og med prøvd det på 2 pc. Samme feil gang på gang. Lasta alt ned av drivere. Pcene funke ellers topp kan høre musikk fra tidal og kan se video fra youtube. Så er ikke noe feil med di. Gir opp hele dette. Abelton e dritt sån er det!

abelton.png

abelton 2.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.