Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fordeler/bakdeler ved Squier Stratocaster mot Telecaster?


Henrk

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Skal kjøpe min første el-gitar, og har henholdsvis lite peiling på ting, enda.

Av den grunnen lurer jeg mer på tekniske fordeler og bakdeler hvis vi tar strato mot tele og sammenligner. Jeg fant kun dyrere versjoner av disse når jeg søkte, så ikke heng meg hvis det har vært tatt opp før.

Jeg har sett på disse nå, og jeg personlig liker telecasteren litt bedre enn stratoen. Nå skal dette kun være en øvningsgitar, og ikke noe å spille i band, etc med, så jeg trenger ikke noe superdupert sånn til å begynne med.

Jeg la merke til at stratoen har 3 mikrofoner, og tele har bare 2. Er det noen særlig forskjell rent lydmessig bortsett fra flere innstillinger enn dette?

Andre ting jeg ikke vet om, eller jeg bør vurdere, eller som er bedre/dårligere kontra hver modell jeg bør være klar over, eller burde jeg bare gå for telecasteren?

Det er standardserien det er snakk om, ikke Affinity-serien.

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som allroundgitar liker jeg telecaster gitarene mye bedre enn strat. De har en litt feitere lyd i selve gitaren, som kommer av at de har litt mer treverk på kroppen. Sammtidig har den en fast stol(strengefeste på kroppen) som sitter så støtt som bare det = bedre tone, synes i allefall jeg, dette burde ikke være subjektivt, men rene fakta.

Hvis du MÅ ha vibratosystem, så har du jo ikke noe valg, da må du ha stratocaster, men jeg bruker aldri vibsystemet nesten.

Og jeg bruker aldri middle picupen alene på en strat, i såfall i en kombinasjon med neck eller bridge pickupen.

Telecasteren har dårligere tilgang til den nederste delen av halsen(vansklig å komme til de øverste strengene på de siste båndene), i motsetning til feks en stratocaster, som har ganske akseptabel halstilgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp brukt.

Du får mye mer igjen for pengene og du taper sannsynligvis lite/ingenting hvis du skal selge igjen.

Se:http://www.musikkweb.no/musikkpraksis/ann/ads.php?aid=68407

Det der er min gammle telecaster!!

VELDIG bra mexico telecaster, MYE gitar for penga. Byttet ut all elektronikken, det sitter hotte seymore duncan quarter pounds pickups på den (koster 1200stykket) potmetere/brytere er av bra kvalitet, kompanserte 50'style brostykker ,fin hals,, fet finish!

http://www.home.no/stashvrak/medium/2.JPG

http://www.home.no/stashvrak/medium/6.JPG

På bildene er det de gammle mikrofonene som er påmontert

Kjøp den før jeg kjøper den tilbake!, jeg var i pengenød da jeg solgte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar folkens!

Jeg fikk ett pakketilbud hos en lokal forhandler med telecaster og brand x forsterker til 3500,- kroner. Telecasteren koster 2900 og forsterkeren koster 1200.

Dette passer egentlig lommeboka ganske bra. Hvis jeg da bestemmer meg for å kjøpe bare gitar til 3500,- så går det ganske så mye over budsjettet, uansett hvor bra den egentlig er. Selv om det mest sannsynlig er en god investering.

Hvis jeg skulle ha kjøpt en telecaster brukt så måtte jeg først og fremst ha funnet en, og samtidig med ett prisavslag på over 600 kroner for å kompansere for tilbudet jeg fikk hos forhandleren. Det blir også enda litt dyrere pga frakt.

Men takk uansett.

Tremoloen, vibsystem, eller hva det egentlig heter, har jeg ekstremt lite brukt for, og er derfor ikke med i sammenligningen for min del. Det kan se ut til at det blir en telecaster på meg da. :)

Hvis jeg bare får bestemt meg helt.

Hva mener du med 'pickups'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar folkens!

Jeg fikk ett pakketilbud hos en lokal forhandler med telecaster og brand x forsterker til 3500,- kroner. Telecasteren koster 2900 og forsterkeren koster 1200.

Dette passer egentlig lommeboka ganske bra. Hvis jeg da bestemmer meg for å kjøpe bare gitar til 3500,- så går det ganske så mye over budsjettet, uansett hvor bra den egentlig er. Selv om det mest sannsynlig er en god investering.

Hvis jeg skulle ha kjøpt en telecaster brukt så måtte jeg først og fremst ha funnet en, og samtidig med ett prisavslag på over 600 kroner for å kompansere for tilbudet jeg fikk hos forhandleren. Det blir også enda litt dyrere pga frakt.

Men takk uansett.

Tremoloen, vibsystem, eller hva det egentlig heter, har jeg ekstremt lite brukt for, og er derfor ikke med i sammenligningen for min del. Det kan se ut til at det blir en telecaster på meg da. :)

Hvis jeg bare får bestemt meg helt.

Hva mener du med 'pickups'?

Mikrofonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar folkens!

Jeg fikk ett pakketilbud hos en lokal forhandler med telecaster og brand x forsterker til 3500,- kroner. Telecasteren koster 2900 og forsterkeren koster 1200.

Dette passer egentlig lommeboka ganske bra. Hvis jeg da bestemmer meg for å kjøpe bare gitar til 3500,- så går det ganske så mye over budsjettet, uansett hvor bra den egentlig er. Selv om det mest sannsynlig er en god investering.

Hvis jeg skulle ha kjøpt en telecaster brukt så måtte jeg først og fremst ha funnet en, og samtidig med ett prisavslag på over 600 kroner for å kompansere for tilbudet jeg fikk hos forhandleren. Det blir også enda litt dyrere pga frakt.

Men takk uansett.

Tremoloen, vibsystem, eller hva det egentlig heter, har jeg ekstremt lite brukt for, og er derfor ikke med i sammenligningen for min del. Det kan se ut til at det blir en telecaster på meg da. :)

Hvis jeg bare får bestemt meg helt.

Hva mener du med 'pickups'?

Nå snakker vi ikke bare om bra!

Den gitaren er rå! Kjøp den for pokker! NÅ!

EdiT: Altså, kjøp gamle telecastern til Slash Thorød!!!

:)

Drit i forsterker :lol:

Forsterker kan du vente noen uker med! Pluss enkelt å finne en liten Roland Micro Cube for 500 brukt eller noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Telecasteren du så i butikken fra Japan? Isåfall ville jeg vurdert Slash Thorøds eks. Særlig med tanke på hva du får igjen den dagen du synes en LP er mye fetere, og selger gitaren din. Slash Thorød sin taper seg nok ikke betydelig i verdi.

Btw: Telecaster er mye kulere enn Strat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg til å slå til på den gitaren for 3500kr (+bud?) og heller vente med forsterker. Selv kjøpte jeg forsterker noen måneder etter min første gitar, og har ikke angret ett sekund på at jeg tok kverken på budsjettet (pluss litt til) bare på gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner han som har gitaren litt. (Litt for mye dealing ;))

Han måtte ha 4000 for at jeg skulle kjøpe den tilbake, noe som er en bra deal. Vet ikke om det er overkill for ditt budsjett, men jeg må ærlig inrømme at du må se lenge etter en like god gitar for den prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær hilset.

Denne threaden hjalp meg i grunn veldig mye, forøvrig har jeg nå fått hånd om en Epiphone Les paul standard som passer toppers inn i budsjettet mitt, og som jeg likte bedre enn Telecasteren. Fikk testet dette opp mot hverandre, og Les paul høres mye bedre ut, imo. Problemet er at den ene mikrofonen ikke fungerer, men fikk høre av en som kunne dette at det enten bare var å bytte potmeteret, eller å rense med noe elektronikkrens. Mikrofonen virker helt fint hvis du faktiskt trykker på potmeteret (knotten), så det er heldigvis ikke selve mikrofonen som er ødelagt.

Det er godt mulig den telecasteren dere alle er så glad i, er ett veldig godt kjøp. Jeg kan rett og slett ikke gå over budsjettet noe særlig. Etterhvert som jeg blir ferdig med skole, etc. Så kan jeg nok investere i en dyrere gitar. Penger er ikke noe problem, så lenge jeg har dem.

Takk for all hjelp uansett! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.