Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jazz/archtop forsterker- hvilken skal man velge?


nikotro

Anbefalte innlegg

Ingen av disse tre er jo utpregede archtop gitarister, kanskje med unntak av Lagrene da. Luc har brukt AER amper veldig mye med Godin gitarene sine, verdt å sjekke ut. Traff han i London for noen år tilbake, da var det denne komboen han brukte, låt helt fantastisk. Det er bare å høre på Trio Sud plata, et av mine favoritt gitaralbum. Lagrene har brukt mye forskjellig, men syns ikke han har utpreget fin lyd når han spiller på archtops.

Støtter @skela, en fin Fender amp eller en Polytone Brute variant er veien å gå. Jeg har hatt flere Brute modeller, Megabrute (8") som favoritt, deretter Minibrute II (12"). Skal se om jeg kan finne noen opptak av min.

Siden du har en L5, Boss Guitar med Wes er jo for fasit å regne når det kommer til god jazzgitarlyd etter min mening. Han brukte en mye en Standel og en Twin.

 

Endret av MAa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, MAa skrev:

Siden du har en L5, Boss Guitar med Wes er jo for fasit å regne når det kommer til god jazzgitarlyd etter min mening. Han brukte en mye en Standel og en Twin.

Vet ikke om 'amp-aping' vil gjøre så mye i forhold til Wes' lyd, i og med at han spilte kun med tommelen. Rundt leirbålet hviskes det i hvert fall at han stilte ampene sine maksimalt bright, noe som overhodet ikke vil fungere med ima og/eller plekter. Men kanskje det funker med en Ibanez PM----det virker som den mørkest lydende gitaren noensinne, kanskje med unntak av Pat Martinos signatur-Gibson.

Selv liker jeg archtop-lyd best gjennom en amp som såvidt sprekker litt, som f.eks på flere Johnny Smith-innspillinger, men mangel på mellomtone og mellomtonejustering kan være et gigantisk pitfall med en Fender.

Polytone tror jeg aldri jeg har hørt live, langt mindre spilt gjennom selv, men jeg har inntrykk av at de ble populære mest pga. bekvemmelighetshensyn og sekundært god mellomtonerespons. Henriksen har blitt et veldig populært nyere transistorampmerke for jazzgitarister.

Endret av OsamaFetLaden
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, OsamaFetLaden skrev:

Vet ikke om 'amp-aping' vil gjøre så mye i forhold til Wes' lyd, i og med at han spilte kun med tommelen. 

Neida, det var ikke det jeg mente heller. Det var bare en faktaopplysning siden trådstarter var interessert i litt ulike amper. 

 

Polytone spiller jo veldig rent (vrenglyden i disse ampene er noe av det verste som fins), tror det er en av hovedårsakene til at så mange liker de. 

Her er et klipp fra en jobb vi gjorde på Victoria for en del år siden.

Brukte en Polytone Megabrute og en Dale Unger gitar, ingen effekter. (solo starter rundt 2 min)

https://soundcloud.com/maag-1/shelter-live-victoria

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, MAa skrev:

Neida, det var ikke det jeg mente heller. Det var bare en faktaopplysning siden trådstarter var interessert i litt ulike amper. 

 

Polytone spiller jo veldig rent (vrenglyden i disse ampene er noe av det verste som fins), tror det er en av hovedårsakene til at så mange liker de. 

Her er et klipp fra en jobb vi gjorde på Victoria for en del år siden.

Brukte en Polytone Megabrute og en Dale Unger gitar, ingen effekter. (solo starter rundt 2 min)

https://soundcloud.com/maag-1/shelter-live-victoria

Det låter veldig bra og jeg ble sittende å høre på andre ting dere har gitt ut:-)

Spiller du på en archtop på klippet (jeg ser at Dale Unger også lager planker)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, nikotro skrev:

Det låter veldig bra og jeg ble sittende å høre på andre ting dere har gitt ut:-)

Spiller du på en archtop på klippet (jeg ser at Dale Unger også lager planker)?

Takk for det! Jepp, en American Dream. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Monday, January 30, 2017 at 12.54, MAa skrev:

Takk for det! Jepp, en American Dream. 

Har den flytende pickup eller humbucker? Det ser ut til at den leveres med begge varianter.

Ser forresten at det finnes en George Benson signatur av Twin. Har du testet den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1/29/2017 at 18.57, MAa skrev:

Neida, det var ikke det jeg mente heller. Det var bare en faktaopplysning siden trådstarter var interessert i litt ulike amper. 

Polytone spiller jo veldig rent (vrenglyden i disse ampene er noe av det verste som fins), tror det er en av hovedårsakene til at så mange liker de. 

Her er et klipp fra en jobb vi gjorde på Victoria for en del år siden.

Brukte en Polytone Megabrute og en Dale Unger gitar, ingen effekter. (solo starter rundt 2 min)

https://soundcloud.com/maag-1/shelter-live-victoria

Nais!

Veldig godt eksempel på god jazzgitarlyd med helt clean amp. På jazzgitarforumet jeg leste på Usenet i gamle dager, fikk jeg inntrykk av at creme de la creme av denne ampfilosofien var Acoustic Image's Clarus-forsterkere, gjerne da med Raezer's Edge-kabinetter. Men av disse er det de gamle som er ettertraktet. Rich Raezer ble drept av sønnen sin, og en kjenning overtok produksjonen, med etter sigende ikke like bra resultat. Etterhvert begynte en forumitt å lage det forumet etterspurte: et Raezer's Edge-lignende kabinett med litt mindre boom i bassen. Tror han kalte disse for Redstone---de ble veldig populære på det forumet i en periode der det hadde throughput på rundt 500 poster pr. dag, så jeg vil tro at dette er ganske representativt. 

Om jeg var såpass flink til spille jazz at folk ville betalt for å høre meg gjøre det, ville jeg vel helst ha hatt en transistor med mye headroom og én eller to i Fender-gata, med forskjellige wattstyrker, helst med mellomtonekontroll. Jeg kjører AE2k-en min gjennom en Headstrong Santa Cruz hjemme, og det høres bortimot perfekt ut. Med 6L6-røret i spiller den klokkerent høyt nok for løssluppen stuebruk og med 6V6 får jeg, i relativ fordragelighet hjemme i stua, den herlige på kanten av vreng-lyden bare en archtop kan yte full rettferdighet.

Johnny Smith er vel fasiten på den lyden, men tror han brukte en Twin skrudd til smelt malinga av veggen-volum.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.