Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jazz/archtop forsterker- hvilken skal man velge?


nikotro

Anbefalte innlegg

5 timer siden, nikotro skrev:

Har den flytende pickup eller humbucker? Det ser ut til at den leveres med begge varianter.

Ser forresten at det finnes en George Benson signatur av Twin. Har du testet den?

Humbucker, er ikke så glad i floating.

Var ikke klar over at det fantes en GB Twin faktisk, har kun hørt om Hot Rod. 

3 timer siden, OsamaFetLaden skrev:

Nais!

Veldig godt eksempel på god jazzgitarlyd med helt clean amp. På jazzgitarforumet jeg leste på Usenet i gamle dager, fikk jeg inntrykk av at creme de la creme av denne ampfilosofien var Acoustic Image's Clarus-forsterkere, gjerne da med Raezer's Edge-kabinetter. Men av disse er det de gamle som er ettertraktet. Rich Raezer ble drept av sønnen sin, og en kjenning overtok produksjonen, med etter sigende ikke like bra resultat. Etterhvert begynte en forumitt å lage det forumet etterspurte: et Raezer's Edge-lignende kabinett med litt mindre boom i bassen. Tror han kalte disse for Redstone---de ble veldig populære på det forumet i en periode der det hadde throughput på rundt 500 poster pr. dag, så jeg vil tro at dette er ganske representativt. 

Om jeg var såpass flink til spille jazz at folk ville betalt for å høre meg gjøre det, ville jeg vel helst ha hatt en transistor med mye headroom og én eller to i Fender-gata, med forskjellige wattstyrker, helst med mellomtonekontroll. Jeg kjører AE2k-en min gjennom en Headstrong Santa Cruz hjemme, og det høres bortimot perfekt ut. Med 6L6-røret i spiller den klokkerent høyt nok for løssluppen stuebruk og med 6V6 får jeg, i relativ fordragelighet hjemme i stua, den herlige på kanten av vreng-lyden bare en archtop kan yte full rettferdighet.

Johnny Smith er vel fasiten på den lyden, men tror han brukte en Twin skrudd til smelt malinga av veggen-volum.

 

Takk, så hyggelig! Acoustic Image ja, var også nære på å kjøpe en slik for mange år tilbake pga Pat Martino. Men holdt meg til Polytone. 

Har også brukt en Silverface Super Reverb til litt større jazzjobber, men det er helvete å bære på en så stor amp. 

Princeton type amp er perfekt ja, så lenge ikke du trenger altfor høy cleanlyd. 

Ah, Johnny Smith, har ikke tall på hvor mye jeg har hørt på den skiva :)

Hør også på El Hombre med PM; jazzgitar, båd lyd og spilling, på sitt beste.Gibson Johnny Smith + Twin. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registrerer at Jacob Fischer, dyktig dansk gitarist som tidligere brukte mindre Fender rørcomboer, anbefaler klasse D amper fra Lundgaard. Ulf Wakenius anbefaler også disse. Neppe helt uavhengig oppfatning iom at begge har spilt i band med designer Jesper Lundgaard ved en rekke anledninger. Og jeg finner heller ikke lydklipp. 

 

http://www.lundgaardamps.com/page10.html

 

Edit: @nikotro ble det for tynn lyd i ZT Club?

Endret av skela
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, skela skrev:

 

Edit: @nikotro ble det for tynn lyd i ZT Club?

Ja. I tillegg var jeg innstilt på å finne en forsterker som kunne brukes til alt, også mer rock, fusjon og pop. Det synes jeg at den ikke passet til. Edit: den tok pedaler særdeles dårlig.

Nå har jeg gått vekk fra å finne en alt i ett løsning, og ønsker å finne en dedikert forsterker til mine forsøk på å spille litt jazza ting på archtop☺

Andre ting får jeg ganske bra til med Atomic Amplifire og Strymon Timeline.

Endret av nikotro
Redigering av tekst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En billig løsning er å plugge et pedalbrett i en Carl Martin Rock Bug (en amp - speaker simulator som simulerer en clean amp med valgfritt åpent eller lukket kabinett) så plugge dette til en nøytral class D monitor med flat EQ. 

 

Låter faktisk ikke så verst. Omtrent som en Jazz Chorus (om man legger godviljen til). 

 

Man kan jo få liknende resultat også med en Amplifire vil jeg anta. 

 

Edit: for å øke Jazz Chorus feeling trengs reverb og chorus etter amp/cab simulering. Det krever litt routing da Rock Bug baserer seg på XLR ut (det andre er en hodetelefonutgang som ikke kan benyttes samtidig).

Vurderer å anskaffe en Ampli-Firebox i stedet... Sånn for å få hundre parametere ekstra for å skru seg frem til omtrent samme resultat.. :-)

rsz_img_20170201_001059.jpg

Endret av skela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, skela skrev:

 

Man kan jo få liknende resultat også med en Amplifire vil jeg anta. 

rsz_img_20170201_001059.jpg

Jeg har forsøkt, men får ikke det jeg er ute etter, dessverre. Det låter litt spinkelt og tynt, synes jeg. Jeg har også lastet ned "jazz"-presets som andre har laget, men uansett hvordan jeg justerer eq og compressor låter det ikke bra.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, OsamaFetLaden skrev:

Hvordan synes du den er til andre ting, om du bruker den til det?

Den funker til det meste. EQen er meget god, selv med faste parametre. Spilt inn noen EPer, og hadde den på scenen for 14 dager siden der vi spilte både funk, standarder og Scofield. Vet ikke om jeg hadde tatt den med på større scener, eller spilt metal på den - men der er jo sjansen heller liten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, nikotro skrev:

Jeg har forsøkt, men får ikke det jeg er ute etter, dessverre. Det låter litt spinkelt og tynt, synes jeg. Jeg har også lastet ned "jazz"-presets som andre har laget, men uansett hvordan jeg justerer eq og compressor låter det ikke bra.

 

Det er også hva jeg frykter ved kjøp av Amplifire. Oppdaget f.eks at Strymon Timeline (som har samme chip som Amplifire) overhodet ikke låter bedre enn min Mxr Carbon Copy analog delay. Timeline har hundre varianter å velge i men ikke bedre resultat på den setting man faktisk ser etter. 

Lyden av Rock Bug i class D amp med flat EQ er faktisk ikke så verst. Tenk oppsettet til Metheny og Stern, det er jo egentlig lite poeng i å modellere lyden av solid state amplification for er signal some allikevel må forsterkes for egen lytting. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Ja, det ligger jo en del videoer hvor det stort sett er fokus på vreng. Jeg har muligens en for hånden og vil evt teste den et par dager før jeg bestemmer meg, men det er jo kanskje bortkastet dersom det ikke er mulig å få klarlyd på den. Selgeren mener at det skal være mulig å stille den clean ved å bruke lite gain og redusere diskant, dvs tonekotrllen på minimalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.