Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mellomrom mellom hals og kropp....


pretty_zeeko

Anbefalte innlegg

Hei, fikk min nye gitar i går. Men den har et passe stort mellomrom/gap som på bilder under;

Altså min bekymring er ikke utseendet for det synes ikke så godt, men etterhvert om halsen blir skjev og buer oppover eller nedover fordi den ikke passer i halslommen.

Bilderesultat for gap between neck and guitar

 

Relatert bilde

Endret av pretty_zeeko
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis halsen begynner å bue den veien (opp mot taket eller ned mot gulvet) er det noe galt med den. Halsen altså.

Slike glipper er relativt vanlig på rimeligere instrumenter. Nå vet jeg ikke hva slags strat du har (antar at det er det du har skaffet deg basert på bildene du har lagt ut), men om det er en rimeligere variant er det ikke så mye å bry seg om. 

På rimeligere instrumenter lages matches ikke hals og kropp slik som på dyre (og kanskje ofte (semi) håndlagde) instrumenter. En slik glippe på et håndlagd instrument hadde derimot ikke vært noe utpreget kvalitetsstempel. 

Edit! MIM Jazzmaster, altså. Burde ikke være slik på en gitar i den prisklassen, men skjer nok nå og da. 

Endret av Truckstop Chuckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Truckstop Chuckie skrev:

Hvis halsen begynner å bue den veien (opp mot taket eller ned mot gulvet) er det noe galt med den. Halsen altså.

Slike glipper er relativt vanlig på rimeligere instrumenter. Nå vet jeg ikke hva slags strat du har (antar at det er det du har skaffet deg basert på bildene du har lagt ut), men om det er en rimeligere variant er det ikke så mye å bry seg om. 

På rimeligere instrumenter lages matches ikke hals og kropp slik som på dyre (og kanskje ofte (semi) håndlagde) instrumenter. En slik glippe på et håndlagd instrument hadde derimot ikke vært noe utpreget kvalitetsstempel. 

Er en Jazzmaster. har ikke begynt å bue opp mot taket eller omvendt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, pretty_zeeko skrev:

Hei, fikk min nye gitar i går. Men den har et passe stort mellomrom/gap som på bilder under;

Altså min bekymring er ikke utseendet for det synes ikke så godt, men etterhvert om halsen blir skjev og buer oppover eller nedover fordi den ikke passer i halslommen.

Bilderesultat for gap between neck and guitar

 

Relatert bilde

Tar jeg feil, eller er det snakk om 2 gitarer? bildene viser en med rosewood og en maple hals?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan umulig være bra for resonans og sustain og sånt, vel? 

Selv har jeg en partso-S med god klaring på begge sider av lomma. Halsen er dønn stabil, men planken kjennes steindau når man spiller.

Suhr-en min, derimot, føles som et flygel og har den tighteste lomma jeg noengang har trædd hard ved i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, GunnarpåMo skrev:

Det er i bunnen av halslomma det er viktig at kontaktflatene er gode.

Men det er der man har hele neck tilt-jallamikket, med shims og microtilt og fandens tippoldemor. 

Øivind Holmboe fikk inn en boutique-gitar hvis merke han ikke ville avsløre, for service og justering. Når han skrudde av halsen så han at fabrikanten hadde shimma lomma med et plekter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.