Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor er det ikke flere som gjør dette?


Alfi27

Anbefalte innlegg

Alt avhenger av hva som ble sagt ved innlevering. Det er mye som kan sies ved båndbytte:

"Halsen er ikke bra, så det må nok byttes bånd og diverse. Bare gjør den så bra som mulig!"

"Dette kan du, stoler på at du tryller frem det beste i gitaren. Er den klar til uka?"

Enten har du gitt klare instrukser om hva som skal utføres, eller så er det friere tøyler. Det vet vi ikke noe om. 

For min del er pussing av hals godt innafor. Ikke fan av halser som ikke er matte. Har faktisk helt ubehandla hals på en gitar. Har gått bra, så langt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som konkret skulle gjøres var at gitaren skulle gjøres like god å spille på som en Maybach Lester jeg fikk prøve. Nøyaktig hva som ble sagt klarer jeg ikke å ta helt igjen, men jeg mener at jeg sa "du gjør det som må gjøres". Han forklarte det som Audun sier, at det bare skulle noen lette drag med 320 og pussing med stålull til.

Jeg var kanskje litt tvetydig da jeg skrev at den ble levert inn for båndslip og setup, noe jeg mente ganske bokstavelig; det var det jeg trodde skulle gjøres/var nødvendig.

Kan være at det har vært noen misforståelser ute og gått som forhåpentligvis nå er oppklart, men jeg er ikke enig i at det Falck har gjort er "hårreisende" nesten uansett hva som hadde blitt sagt i forkant. Det er snakk om en soleklar forbedring som knapt nok vises på halsen, og på måten han sa det på (at det antakeligvis må gjøres igjen ved en senere anledning) så er det reversibelt også. 

Dersom det faktisk skulle skje at han matter ned halsen til noen som av en eller annen grunn ikke ønsker det så kan det heller diskuteres da, men dette blir litt som å lage problemer ut av noe som ikke bare ikke var et problem i det hele, men også var meget positivt skrevet og utelukkende skryt. "Hvis han hadde gjort dette med min gitar...", gjett hva? Han har ikke gjort det! Det kan vel heller nevnes/diskuteres dersom det skulle skje? :) 

Så nå ber jeg for tredje gang, kan tråden vennligst spores tilbake til dens opprinnelige formål? :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussing av hals er/var ganske vanlig for de som spilte på "raske" gitarer, type Ibanez. Nå er disse modellene så gamle at de nok er matte uansett, og nyere modeller er silkematt fra fabrikken.

Ikke veldig godt med halser hvor hånda sitter fast. Slipper å spille i feil boks under bluesjam, men om det er en fordel eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et enkelt svar på trådstarters spørsmål er vel at det er mange som gjør dette , og om man liker det før eller etter er en smakssak ... Ser enkelte mener at det er uansett en forbedring og ikke en smaksak om hvordan man liker det , dem om det....

 

Så , nå når eg nå har svart på trådstarters opprinelige spørsmål vil eg si at , hadde eg levert inn gitaren min for å pusse bånd eller skifte nut eller justering eller hva det måtte være, og sett at di hadde pusset ned , eller mattet ned eller, gått noen ganger over med 320 og stålull  eller touchet halsen på R9`en min med noe pussegreier på noen slags måte, selv om dem mener det er en forbedring.....å fy faen.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort det selv både på R8, Special R0 og ES 335. Nå er de såpass mye brukt at det ikke er nødvendig lenger, bortsett fra ES'en som fortsatt er litt "fersk", så den trenger kanskje en runde eller to til alt etter... Ingen av gitarene har blitt "forverret", snarere tvert om, og det vises heller ikke annet enn rett etter det er gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Audun skrev:

Har gjort det selv både på R8, Special R0 og ES 335. Nå er de såpass mye brukt at det ikke er nødvendig lenger, bortsett fra ES'en som fortsatt er litt "fersk", så den trenger kanskje en runde eller to til alt etter... Ingen av gitarene har blitt "forverret", snarere tvert om, og det vises heller ikke annet enn rett etter det er gjort.

Eg og liker effekten dette gir og at det er lite/tynn eller ingen lakk på halsen og skjønner hvorfor folk gjør dette, men det er en smaksak om det er en forbedring eller ikke . Synest og det er litt i grenseland å kalle dette reversibelt. Selv om man kan pusse det igjen og om man gjør det og ikke kjenner noen forskjell fra slik det var orginalt , synest eg allikevel det er litt i grenseland å kalle det reversibelt. Også er det en forskjell på å gjøre det selv på egne gitarer og å få det gjort av andre uten å ha bedt om det ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man gjør er å framskynde effekten mye bruk gjør med gitaren. På gitarer med nitro-lakk kan man oppleve at halsen på gitaren blir sticky selv etter ganske lang tids bruk og mange år. Skal man ha en gitar slik den forlot fabrikken i årevis, bør man la den ligge i kofferten. Det er ikke helt min stil... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om å ha gitaren slik den er fra fabrikk. Det er snakk å ikke ha mer gjort med gitaren en man har bedt om , enten det er en forbedring og man liker det eller ikke. Er klar over hvilken effekt det har og at halsen blir slitt etter lang tids bruk, som sagt så kan eg og like det, og kommer nok snart til å gjøre det med noen gitarer. 

Skal man ha en gitar slik den forlot fabrikken må man vel henge den i et vakum men det er ikke det som er poenget her.

Slitt blir den jo uansett over tid, men vil man framskynde det ? Kanskje ja. Men hvis noen andre gjør det uten din samtykke og om du så opplever det som en forbedring og likte det , gjør det det ok selv om det ble gjort uten lov ? ...Nei !

Denne tråden har blitt fort stor nå ( til Alfi27`s store fortvilelse frykter eg, men planter man frø så blir det noe vekst av det :-D ) og det beste hadde kanskje vært hvis Falck kom på banen og sa noe om hvordan han oppfattet det og hvorfor det ble gjort så folk eventuelt ikke blir redd for å bruke han uten grunn, men men ... 

Vet ikke om det er så mye mer å si om trådstarters opprinelige spørsmål her en det som er har allerede blitt sagt men det som kunne vært fint nå tror eg selv om eg har vært skyldig i det selv fordi eg følte for å kommentere det er å kanskje få tråden over på erfaringer og måter å gjøre dette på. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kramer skrev:

Men hvis noen andre gjør det uten din samtykke og om du så opplever det som en forbedring og likte det , gjør det det ok selv om det ble gjort uten lov ? ...Nei !

Det er jo ingen andre enn eieren av gitaren som kan avgjøre om det er ok? Selv om du skriver/mener det kommer ikke jeg til å forandre min mening om at jeg syns det var utrolig bra at Falck gjorde det, for jeg hadde sittet her med sticky hals på både SGen og Telen nå hvis ikke. Hele denne tråden ble startet som et uttrykk for hvor glad jeg er for at han gjorde det... Og som jeg skrev tidligere, så ble det gitt litt frie tøyler og gitaren skulle gjøres så lettspilt som overhodet mulig. Jeg hadde tidligere hatt inne en Suhr hos han for fiksing av elektronikk, som har ekstremt bra hals og finnes ikke sticky pga totalt fravær av lakk (kun gun oil), så det kan være avgjørelsen ble tatt basert på det og. Da den ble levert spurte han om den skulle settes opp osv, og jeg sa at setup er bra og det er kun elektronikken som ikke er helt på stell. Så da fiksa han naturligvis elektronikken og kun det. :)

Når det er sagt, så er jeg enig i at en såpass dyr gitar som en R9 ikke skal tukles med uten samtykke fra eier, men som jeg også skrev tidligere; det har ikke skjedd heller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget her er at selv om det blir gjort og eigeren synest det ble et bra resultat og likte det , så er det i prinsippet selvsagt ikke ok å gjøre uten at eiger har gikk beskjed om det.  Det er derfor eg sier hadde vært fint å høre hvordan han tenkte og oppfattet det, men men. Hvis det viser seg at Falck har gjort det , og det er noe han ofte gjør på eget initiativ så er eg rimelig sikker på at flere her inne har lyst å vite om det er normal praksis der .........

Over til hovedspørsmålet ... 

Som sagt liker eg tynn/slipt ned lakk og kun olje rett på finslipt tre er kanskje favoritten.

Matte ned er jo en grei sak, der bruker man bare grov korning og til slutt finere korning  , og slutter på den korningen man føler kjennes best ut. Men eg ser at mange som pusser ned halsen selv, og som pusser helt ned til treet ofte ender opp med en grov finish tilslutt som ikke føles glatt ut, og kan ha en del motstand. Virker som det er fordi at di ikke pusser det fint nok når di kommer til treet, og at treet i tilfeller der halsen er lakket slik at man ikke ser det, ikke er "beregnet" til å ha en naturlig finish . Det er ikke bare at det føles grovt ut men når man sliper det finere vil det forsatt være en del av grovhet igjen i form av porer i treet.

Har ikke gjort det selv men her regner eg med såkalt grainfiller og ytterligere pussing hjelper. Eller er olje og eventuelt voksing og så pussing nok ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.