Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor er det ikke flere som gjør dette?


Alfi27

Anbefalte innlegg

Hallo igjen, folkens. Hadde en veldig interessant erfaring i går som jeg har lyst å dele med dere: 

Da jeg skulle hente SGen min etter den fikk båndslip og generell setup hos Falck Musikk, fant jeg ut at han hadde gjort noe mer; pusset bort klarlakken fra halsen! Halsen var ikke så utrolig sticky og jeg syns egentlig at den var helt grei, men likevel var det en meget godt merkbar forskjell! Han fortalte at det måtte nok gjøres igjen en gang pga at den blir mer og mer sticky jo mer den blir brukt, og til slutt kommer til å ende med kun treverk. Uansett, framgangsmåten hans var 320 sandpapir og fint stålull (regner med at det er #0000 han har brukt).

Gikk til innkjøp av 400 og 1200 sandpapir på Biltema (kosta meg i underkant av 100 kr), og testa det ut på Squier Classic Vibe Telen min i går kveld. Da jeg aldri hadde gjort dette før begynte jeg å bli litt skeptisk da jeg pussa og pussa, men det føltes ikke ut som at lakken gikk av skikkelig. Etter en god stund med 400 gikk jeg over til 1200, og det ble nesten like mye støv av det faktisk. Likevel gikk det ikke med mye tid (kanskje 10-15 min totalt), halsen ble helt forbaska silkeglatt og min frykt for at det skulle bli veldig synlig og framtredende viste seg å ikke bli et problem! Man ser naturligvis at headstocken er blank og halsen matt, men det er overhodet ikke noe man tenker over da de er samme farge som før. 

Viste det fram til noen kompiser her på fhs og jeg fikk umiddelbar beskjed fra han ene at han ville ha samme behandling på sin Fender Classic 60's Strat (MIM). Det er visstnok en spesiell modell som heter lacquer-ettellerannet og har nitrolakk i stedet for poly. Det viste seg å stemme ganske bra, da den krevde ufattelig mye mindre pussing enn Squieren for å oppnå samme resultat. Gjorde det også med en annen sine gitarer, en Chapman Ghost Fret og en billig Jackson V-sak som begge hadde lite lakk og trengte kun noen runder med 1200-papir. 

Så, tilbake til overskrifta: hvorfor har ikke jeg gjort dette før, og hvorfor gjør ikke flere dette? Det er kanskje flere (som meg) som frykter at det vil bli stygt eller veldig synlig? Kjør diskusjon, syns dette er et interessant tema og jeg har blitt utrolig gira på å gjøre dette med flere gitarer! :)

Legger ved noen bilder og. På SGen ser du et relativt klart skille litt ovenfor hælen mens på Telen ser du nesten bare at headstocken er veldig glossy og reflekterende, og halsen ikke. 

 

 

IMG_6893.JPG

IMG_6901.JPG

IMG_6902.JPG

IMG_6903.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, KristianF skrev:

Gjorde han dette med din gitar på sitt eget initiativ?

Det er jo en fordel, rent spilleteknisk. Men man bør spørre eieren først da en slik endring tar en gitar fra et mulig samlerobjekt til en "player". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, KristianF skrev:

Jeg har hørt forskjellig rart derfra før, så jeg tviler ikke på at det kan stemme.
Det er iallefall langt over kanten, spør du meg.
Resultatet liker jeg, men det er jaggu ikke noe jeg vil at noen skal gjøre uten at jeg godkjenner det ass.

De beste halser å spille på er satt inn med tru-oil, lakk er egentlig en uting. Det er heller ingen fordel med lakk på en gitarkropp for annet enn å holde fuktighet ute. 

Man må foreta et valg om man ønsker å bli en Player eller en Collector :-)

 

Men helst skal gitarreperatøren spørre kunden om dette.. (unntatt på Hornaas, der er endel av poenget med butikken at avgjørelsene blir tatt for og ikke av kunden). Forklaringen her er kanskje at Falck har plassert Alfi27 i avdelingen for utøvere og tok det som en selvfølge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble gjort på hans initiativ ja. Jeg kan skjønne at ikke alle hadde vært like begeistret for dette, men jeg hadde antakeligvis bedt om han kunne gjøre det hvis jeg hadde kommet på det selv og hadde definitivt sagt ja hvis han hadde spurt.

Det er greit med en liten avsporing, men det var ikke derfor jeg starta denne tråden så fint hvis vi kan begynne å spore oss litt tilbake. Kan heller fortsette på PM eller en annen tråd hvis det er behov for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Alfi27 skrev:

Det ble gjort på hans initiativ ja. Jeg kan skjønne at ikke alle hadde vært like begeistret for dette, men jeg hadde antakeligvis bedt om han kunne gjøre det hvis jeg hadde kommet på det selv og hadde definitivt sagt ja hvis han hadde spurt.

Det er greit med en liten avsporing, men det var ikke derfor jeg starta denne tråden så fint hvis vi kan begynne å spore oss litt tilbake. Kan heller fortsette på PM eller en annen tråd hvis det er behov for det :)

Tror han gjorde deg en tjeneste der. For mye lakk på hals er en uting og mange gitarer blir langt bedre ved å matte ned med sandpapir eller stålull.

 

http://www.premierguitar.com/articles/Sanding_Your_Guitar_Neck_for_a_Smoother_Feel

Endret av skela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topp at du er fornøyd.

Men hvis jeg hadde levert inn en gitar for setup/båndjobb for så å fått tilbake en gitar uten lakk på halsen, da hadde jeg blitt skikkelig forbanna. Det er jo helt ute å gjøre noe slikt uten at kunden spør om det. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, skela skrev:

De beste halser å spille på er satt inn med tru-oil, lakk er egentlig en uting. Det er heller ingen fordel med lakk på en gitarkropp for annet enn å holde fuktighet ute. 

Man må foreta et valg om man ønsker å bli en Player eller en Collector :-)

 

Men helst skal gitarreperatøren spørre kunden om dette.. (unntatt på Hornaas, der er endel av poenget med butikken at avgjørelsene blir tatt for og ikke av kunden). Forklaringen her er kanskje at Falck har plassert Alfi27 i avdelingen for utøvere og tok det som en selvfølge. 

 

Ja, jeg har gjort det samme på fire gitarer selv jeg, men jeg kunne aldri sett for meg at noen gjorde det uoppfordra, det er jo snakk om nokså solid prutningsmonn for en eventuell kjøper.
Men Truoil-finish er en favoritt her i gården, kan trygt anbefale det!
Den gitaren jeg bruker mest for tiden har roasted lønnehals med Truoil. Helt utrolig smooth.
Musicman har vel levert gitarene sine med Truoil+voks i flere tiår nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er først og fremst et problem på gitarer med nitro-lakk, og det er jo ikke snakk om å pusse bort lakken her. Har gjort det flere ganger på mine Gibsons med stålull, spesielt på ES'en som jeg kjøpte helt ny. Etter hvert som gitaren blir spilt på, kanskje mattet flere ganger, gitaren eldre og lakken herder ytterligere, "fader" problemet. Ikke noe dramatikk i det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Mange kjente gitarister har modifisert gitarene til det ugjenkjennelige og sandpapir/stålull på halsen er et typisk triks for få en bedre følelse med treverket. 

Skal gitaren selges videre er vel ikke alle modifikasjoner like lure å gjennomføre men skal man bruke instrumentet fast er det jo bare å tilpasse til man blir fornøyd. 

 

 

 

 

 

Jimmy Page’s primary instrument during his years in Led Zeppelin was a Gibson Les Paul Standard, a guitar he named “Number One,” Purchased from Joe Walsh in April 1969, it wasn’t exactly in stock condition. Walsh had it sanded and resprayed, which unfortunately eliminated the guitar’s serial number. Jimmy Page then had the neck of the guitar shaved dangerously thin. He also had the original cream Kluson tuners replaced with gold Grover machine tuners. By October 1969, the pickup selector switch tip had fallen off, and was replaced with gaffers tape. The tip was properly replaced by March 1971. Over the years, pickups and their covers were removed and replaced, both out of necessity and Page’s preference. Even the guitar’s jackplate, a square piece of acrylic plastic that helps mount the output jack to the guitar body, saw some extra action. In November 1971, it was rotated 45 degrees so that it resembled a diamond on the guitar. During the 1977 U.S. tour, stage-crew laser operator Steve Jander crafted a rudimentary piece of metal for use as a jackplate so that Page could use Number One. This piece of metal stayed on the guitar for 10 years. In the '80s, Page had one of the potentiometers replaced for a push-pull model, to allow for in-out phasing of the pickups.

Read More: Five Things You Might Not Know About Jimmy Page's Guitars | http://ultimateclassicrock.com/jimmy-page-guitars/?trackback=tsmclip

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del handler det ikke om å få følelse med treverket, men nitrolakk blir ofte sticky, spesielt når den er relativt fersk. (Det virker som det kan ta mange år før den er ordentlig herdet.) Da hjelper det å pusse litt for å tynne ut lakken. Det er ikke snakk om å pusse ned til treverket. Det Jimmy Page gjorde, var jo en total forandring av radius på halsen. Det er noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 'følelse med treverket' tenkte jeg mest på behagelig spillefølelse, ikke nødvendigvis at treverket er helt bart. 

 

Men ulike grunner til å pusse ned hals kan være at man et misfornøyd med halsprofilen, at halsen er 'klissete' eller at lakken er ubehagelig på andre måtte. Dette gjelder ikke kun nitrolakk, møbellakken på eldre Fender Japan var heller ikke særlig friksjonsfri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.