Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jordings-hum på gibson SG


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg fant nylig en Gibson SG på finn.no som falt i smak. Det er en 2014 SGJ av Denne typen (Bare med eTune robot-tuner). Flott gitar, og trengte bare et strengeskift og litt intonasjon før den var satt opp som jeg ville ha den. 

Det at det var en eTune gitar tenkte jeg egentlig ikke noe på, og var uansett greit å prøve for å få erfaringen med det. Det som er at den ene stemmeskruen røyk ved strengeskifte, slik at tannhjulet bare gikk rundt og rundt. Så da skjønte jeg vel at det ikke var noe for meg, og heller ville ha standard tunere. 
Så jeg kløpte et sett med Hip shot locking tuners, da jeg har hatt god erfaring med hip shot før. 

Pluss at jeg har byttet fra de orginale "Speed knobs'a" til dome knobs i matt stål. 

Det er først nå jeg la merke til "hummingen", jeg tror ikke den var der før jeg begynte å bytte deler. Prøvde å ta av knobs'a sånn bare for å ha sjekka det. Men har ikke noe med det å gjøre. 

Jeg har prøvd å ta multi meteret og pipe meg frem, og jeg har kontakt imellom alle komponentene, fra jack inngang til stemmeskrue, og alt imellom. Så da er vel broen jorda skulle jeg tro? 
Jeg har nå ikke noe videre kunnskap, så spør etter tips herifra. :)

På forhånd, takk! 

DSC_0281.JPG

Snapchat-3831888222100532117.jpg

Snapchat-5097056968960133520.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg forsøkt med vanlig feilsøking. Bytt ut en og en variabel som kan medføre bråket. Det som er raskest, er å prøve med en annen gitar. Så kabel, og om mulig forsterker, flytt forstereren til et annet rom med annen strømkurs og se om det har noe å si.
Det er vanskelig å vite, men i og med at det oppfører seg sånn som det du beskriver, er det ikke sikkert det er noe feil med gitaren. Hvis lyden derimot er der hele tiden, må du kanskje sjekke alle loddinger og slikt for å se om det er en vakkel et eller annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Da har jeg prøvd en annen gitar (Med aktive humbuckere), den er helt støyfri. Jeg har prøvd to forskjellige kabler. Og jeg har prøvd å bytte kurs på stikkkontakten, fortsatt like mye støy. Det er like mye støy på begge humbuckerene også. Så det begynner jo å se litt mørkt ut. Men skal ned på øvningslokalet i morra. Så da får jeg teste litt på utstyret som står der. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Berg skrev:

Takk for svar!

Da har jeg prøvd en annen gitar (Med aktive humbuckere), den er helt støyfri. Jeg har prøvd to forskjellige kabler. Og jeg har prøvd å bytte kurs på stikkkontakten, fortsatt like mye støy. Det er like mye støy på begge humbuckerene også. Så det begynner jo å se litt mørkt ut. Men skal ned på øvningslokalet i morra. Så da får jeg teste litt på utstyret som står der. 
 

Har gitaren et kretskort med hurtigkoblinger? Hadde samme problem med min SG faded 2016. Fjernet dette og erstattet det med et pre-wired kit fra GFS. Da forsvant også jordingsstøyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjerming! Kroppen er som antenne av elektromagnetisk støy, og leder dette til støyfølsom elektronikk. Når du tar på jord så jorder du også deg selv og den elektromagnetiske støy som manifesterer seg i deg. Ville sjekket at gitaren er skjermet.

Endret av SteikBacon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sitter et kretskort ja. Stemmer! 

Da gjenstår det bare en liten loddejobb for å lodde til humbuckere for at det skal fungere igjen da? Er ikke helt ukjent med loddebolten, så burde ikke være noe problem. 


Men nei, det finnes ikke noe skjerming i verken bakplate, bunnen eller langs "Veggene". Kan det i seg selv klare å redusere all støy, om jeg hadde fått på et lag med aluminiums-folie eller lignende?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe tips, bare et apropos til skjerming... Av de minst 50 gitarene jeg har hatt har alle vært uten skjerming, og jeg har aldri vært plaget av støy, verken ute eller hjemme. Støy har dukket opp av og til, typisk dårlige loddinger og løse ledninger.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er grunn til at "alle" drar ned volum når gitar ikke er i bruk. Støy har jeg hatt i alle gitarer i varierende grad. Kan være avhengig av så mye, fra dimmere og nettstøy direkte inn i amp, til elektromagnetisk støy rett i gitar eller via kroppen. Tiltak tas i alle ledd. Leste engang om studiogitarister som jordet seg selv via ledende armbånd. Husker konsert som nesten ble ødelagt av jordsløyfe. Effektpedal var jordet på en krets, mens amp jordet på annen krets. Hadde sikkert 5-6-12 øl innabors men kranglet meg frem med gitarist/lydmann så de fikk elektronikken på samme kurs, vips fikset.  En kunde klaget på periodisk støy i sin gitar som viste seg å være lommeuret... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom nettop hjem fra bandøvelse, og kan meddele at det ikke finnes noe tegn til jordings-støy på øvningslokalet! Merkelige greier, da må det vel være noe i strømanlegget hjemme sikkert da.Leiligheten er jo fra 2006, så er ikke så gammelt heller, øvningslokalet er mye eldre. 

Men ja, da løste det seg på et vis, er vel ikke opptimalt når en skal spille ute kanskje da, plutselig møte på noe sånt igjen. :P

Takk for alle svar, tips og forslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulig framgansmåte er da som følger;

- Skru av alt av lys, særlig alt som går på dimmer. Plugg ut elektroniske apparater. Eller, og kanskje raskere-

- Ta strømmen av alle kurser du kan. Vipp ned automatsikringene på kurser, og hør. Er støyen borte, vipp opp en og en kurs, og da finner du ut hvilken kurs som er "støysenderen"

Det er ikke sikkert det virker, for siden du skriver "leilighet", så kan det være naboen som er synderen. :) Jordstøy i Norge er ikke lett å lokalisere. En mulighet er jo å flytte hele riggen inkludert forsterker til et annet hus. Mye styr kan det være uansett.

Steikbacon har et poeng (som vanlig), det å skjerme gitaren vil hjelpe nesten uansett hva som er årsaken. Er det en "jordvakkel" i gitaren så vil skjerming løse det, og er det noe i omgivelsene som lager leven, vil det fortsatt hjelpe. Du finner flere tråder om skjerming av gitarer her på forumet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ikke uvanlig at en eller annen ekstern kilde skaper litt brum. Lysrør, høyspent, osv. osv. Kildene kan være mange..
Spør hva 4Sound i Kongensgate mener om trikken i Tollbugata :)
Eller hva jeg mener om en høyspentledning som står 30 meter fra musikkrommet hjemme. Det brummer godt så snart jeg ikke tar i metall, så snart en eller annen overdrivepedal eller boost er i sving. Med unntak av posisjon 2 og 4 på Strat - da er det dørgende stille. Selv humbuckere lager litt brum i en PRS som er skjermet, jordet og feilsøkt etter alle kunstens regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan enkelt være slik at humbuckerene dine ikke illiminerer støy på samme måte som aktive humbuckere. Derfor for du ingen / lite utslag med den andre gitarne din. Jeg hadde en lignende feil før, og da var den en gulvlampe med halogenlys som forstyrret forsyningen og laget støy i forsterker. Andre tilfeller har vært varmekabler, dimmer, monitorer - spesielt gamle TVer og store studiomonitorer. 

Er desverre veldig kjipt med denne type støy hjemme, men av erfaring så blir det mindre og mindre av dette i fremtiden, da det meste blir byttet ut til LED og mer effektiv elektroteknikk.

Har du mulighet til å prøve med en annen gitar uten aktive pickups? For alt du vet, så kan det være en dårlig jack eller noe lignende på forsterkeren din hjemme. 

Det du også kan prøve, er å koble forsterkeren din et annet sted i leiligheten/huset. Det kan være det er en strømkurs der du er som har brumming, mens en annen kurs er støyfri. Stor forskjell på kjøkken/bad og soverom/stue f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.