Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny gitar til drop C tuning


extol

Anbefalte innlegg

Snuser på et nytt prosjekt der låtmaterialet tilsier at det er mest hensiktsmessig med en gitar i Drop C tuning. Musikkstil er hardrock/metal, så vil ha humbucker i bridge iallefall. Har en 7-strenger, så klarer meg foreløpig, men har lyst på en 6 strenger i 25,5 eller 26,5 skala. 

Er veldig glad i offset ala jazzmaster, så har vurdert en HH type Fender eller bygge noe wamoth etc. Stratocaster-form vil jeg helst styre unna. Det samme med andre spisse saker som ser veldig "jegspillermetallisvarteskinnklærognagler" ut. Telecaster, Les Paul og andre klassiske design er også interessant. Blir mest riffing og chugging, så halsen kan gjerne være noe tykkere enn tannpirkertynn. Helst rosewood og enda bedre ebony gripebrett. Er mest glad i passive pickups, men aktive er ikke helt utelukket. Trenger ikke tremolo, men ikke så farlig om den har, så lenge det ikke er floyd rose type.

Telecaster HH, Jim Root tele/jazzmaster og Duesenberg Startplayer special/D49 er også gitarer jeg har sett på som jeg liker.

Budsjettet er i utgangspunktet under 10 000, men kan vurdere noe dyrere hvis jeg må kjøpe nytt.

Noen som har erfaringer med noen av de ovennevnte til slikt bruk, eller har andre forslag? Jeg prøver å holde sinnet åpne for nye ideer. Pickup-forslag mottas også med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du sier offset, noe nytt og snakket om bariton en eller annen plass tenker jeg Eastwood:

http://www.eastwoodguitars.com/sidejack-baritone-dlx-black/

Denne finnes også med HB, da i vanlig skala. Drop C går nå fint på 24,75" skala i mine øyne så bariton er ikke essensielt. Nå kom jeg akkurat på de nye Gibson Firebird studio 2017 modellene også. Sett dem? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jim Root Jazzmaster ville jeg definitivt vurdert, den bør passe med mange av kriteriene. Ser tøff ut og er ikke så åpenbart "signaturmodell" heller. Den kommer vel med EMG-er, ikke mine favoritter, men de funker jo relativt ofte bra til metall :) Jeg foretrekker passive pickuper med lav/middels output selv.

Jeg bruker både 24.75" og 25.5" gitarer til C standard, men syns ikke det blir så stor forskjell på det. Det er evt. lett å kompensere for med strengetykkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte gamle Epi LP custom til drop C i mange år, var absolutt ikke noe problem så lenge man har en god humbucker som tar seg av jobben med 11-52 tykkelse på strengene. Så jeg ville ikke stusset på Gibson når det gjelder slikt heller, selv om jeg syns Schecter Blackjack gjør jobben en smule bedre med sin 25.5" skala og en tight pickup i bridge. Kostet meg 4k brukt, er helt fantastisk til denne type bruk :) Neck through, ebony gripebrett, matt lakk etc. Vil tro at en Gibson Les Paul eller Firebird / RD gjør jobben like br.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, lokmund skrev:

Siden du sier offset, noe nytt og snakket om bariton en eller annen plass tenker jeg Eastwood:

http://www.eastwoodguitars.com/sidejack-baritone-dlx-black/

Denne finnes også med HB, da i vanlig skala. Drop C går nå fint på 24,75" skala i mine øyne så bariton er ikke essensielt. Nå kom jeg akkurat på de nye Gibson Firebird studio 2017 modellene også. Sett dem? 

Den firebirden var tøff...

1 time siden, space skrev:

PRS 277

prs_se277_DUO_WEB.jpg

Skal sjekke ut...

57 minutter siden, el_roffo skrev:

Jim Root Jazzmaster ville jeg definitivt vurdert, den bør passe med mange av kriteriene. Ser tøff ut og er ikke så åpenbart "signaturmodell" heller. Den kommer vel med EMG-er, ikke mine favoritter, men de funker jo relativt ofte bra til metall :) Jeg foretrekker passive pickuper med lav/middels output selv.

Jeg bruker både 24.75" og 25.5" gitarer til C standard, men syns ikke det blir så stor forskjell på det. Det er evt. lett å kompensere for med strengetykkelse.

Skal teste med 24,75. Utvider jo horisonten litt hvis jeg synes det blir tight nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemte ned Collings 290 til drop C i går. Testet med 11-52 og med 56 på topp. Endte opp med 52. P90 funker fint enn så lenge, men blir nok no humbucker etterhvert. I en eller annen skalalengde :-) Dropper baritontankene jeg gikk med en liten stund iallefall. Kanskje en riffmeister hadde vært fint...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Troll skrev:

Smak og behag, jeg prøver å holde meg på så tynne strenger som mulig, med et par tighte humbuckere så går det fint. Prøvde 11-54, men for min del ble det for sterilt og unødvedig tykt. 

Knegg, jeg bruker 11-54 i standard tuning :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror aldri jeg ville gått lavere enn 11-54/56 til drop C/D standard på 25.5" skala, så det er mulig 11/12-60 eller noe kunne funka fett på 24.75" :) 

Når det kommer til anbefaling av gitar så er det jo egentlig ingenting som funker dårligere enn noe annet til drop C og metal så lenge gitaren har bøkkere eller P90. Eneste er at du kanskje vil unngå shell pink eller seafoam green Stratocaster hvis ikke du og bandet vil skape et spesielt (og etter min mening; rått) image :D

Jeg spillte en låt av Red Hot Chili Peppers på en SG på en konsert forrige uke, og det funka knall! Så det meste funker til det meste rett og slett :) 

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.