Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forskjell på vintage og eldre gitarer


Jackmons

Anbefalte innlegg

Nå mente ikke jeg at det bare er Fender og Gibson som kan påberope seg vintage stempel, men det blir vanskelig for meg å kalle en 70 eller tidlig 80 japansk kopi av en Gibson eller Fender for vintage. En grunn for det, er at det faktisk ikke er SPESIELT gode gitarer. Av samme grunn, mener jeg at heller ikke 70's Fendere og Gibsons burde vært kalt vintage, men jeg registrerer jo at de blir det, og at prisene stadig stiger kanskje nettopp fordi mange nok er blitt overbevist om at gammelt = vintage og vintage = bedre. Det er ikke nødvendigvis tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

60-talls Epiphone var regnet for å være like bra som Gibson og flere av modellene benyttes fortsatt av profesjonelle (som Robben Ford). Hva gjelder japanerne fra 70-tallet så er vel noen av instrumentene som skiller seg ut (som nevnte Ibanez Artist som brukes av Scofield og Paul Gilbert (i studio, han regner denne som den beste gitaren han eier)) ikke blåkopier av eldre Gibson men varianter over en kjent konstruksjon (Ibanez endrer bl.a pickuper, stolkonstruksjon og annen hardware). Scofield bruker også en 70-talls Ibanez telecaster kopi, det finnes mange eksempler på at lawsuit gitarene er bedre eksemplarer enn sine samtidige 'originaler'. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Audun skrev:

Nå mente ikke jeg at det bare er Fender og Gibson som kan påberope seg vintage stempel, men det blir vanskelig for meg å kalle en 70 eller tidlig 80 japansk kopi av en Gibson eller Fender for vintage. En grunn for det, er at det faktisk ikke er SPESIELT gode gitarer. Av samme grunn, mener jeg at heller ikke 70's Fendere og Gibsons burde vært kalt vintage, men jeg registrerer jo at de blir det, og at prisene stadig stiger kanskje nettopp fordi mange nok er blitt overbevist om at gammelt = vintage og vintage = bedre. Det er ikke nødvendigvis tilfelle.

Selg meg den ikke SPESIELT gode firebirden din da. ;)
Eller er den fra 90 tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, det er en tidlig / mid 80. Det er en god gitar, men ikke eksepsjonell. Må byttes nut på nå da den som står på er sprukket. Hvordan den er til Greco å være, vet jeg ikke, og den er eldre enn 30 år, men jeg vil ikke kalle det en vintage Firebird. :)

Det betyr likevel ikke at jeg ikke vil ha den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Jackmons skrev:

Så orde vintage blir ofte brukt feil etter det jeg forstår da

Ja. 

 

Orde betyr opprinnelig, på latin, vinhøst. Men menes egentlig som 'god årgang'. De beste avlinger ble tappet uten å blandes og solgt på flaske merket med produksjonsår, typebetegnelse og vinhus. De dårligere avlinger ble blandet med annen vin og solgt uten årgang markert, altså som bordvin. 

 

 

Sammenliknet med årgangsgitarer ser man da etter identifiserbare instrumenter der produsent (f.eks Gibson), modell (f.eks Les Paul Standard) og årgang (f.eks 1958) indikerer sannsynlig høy standard. Pris og totalinntrykk vil selvfølgelig variere med behandling og lagring. 

 

 

Enkelte bassister vil f.eks snakke varmt om visse årganger av Warwick og Spector basser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke årgangsgitarer henger på greip. Det er uaktuelt å kalle '62 strat for vintage, men ikke '61. Selv om '62 gjerne har flere tilhengere (om det kan kalles det). For hvert år det er endringer vil det være mulig å si at det var en god eller dårlig endring. Dersom vi skal forholde oss til vintage som vin, så burde kun utvalgte år være vintage. Nå har vin en annen syklus enn gitarer, så det gir ikke mye mening å sette et skille på en bestemt dato, da gitarer før og etter kan være laget av samme stykke tre (uten at det garanterer noe i seg selv). 

I forhold til vin vil det være nærmere å si at gitarer som selges uten navn er husgitarer, og alt som merkes med navn og modell er vintage. Tror ikke helt den faller i god jord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår vintage som de beste årgangene av en original modell. Ofte har det også med materialet gitaren er bygget av å gjøre.

Hva er en vintage Stratocaster? Her er noen definisjoner som ser ut til å være der ute.

1. Fender Stratocaster eldre enn 30 år.

2. Fender Stratocaster før treskruersfeste til halsen ble innført.

3. Pre-CBS Fender Stratocaster.

4. Alle gitarer med stratocasterfasong som er eldre enn 30 år.

Jeg heller mot #3, men mener vel at vintage begrepet også må brukes om gitarmodeller ut i fra treverket som ble brukt.

Har vanskelig for å kalle en Gibson Les Paul med pannekakekropp for vintage, selv om den er over 30 år, og en god gitar.

PRS fra de første åra er veldig ettertraktet og er priset deretter, så de kan godt kalles for vintage når de runder 30 år syns jeg.

og selvfølgelig er det mange flere gitarmerker enn Gibson, Fender og Martin som kan regnes vintage.

http://guitarhq.com/

Endret av GunnarpåMo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel neppe GN arenaen for denne diskusjonen, så lenge selvmekking er er det 'hotte' temaet
gjennom særdeles svært mange tråder.. Jeg har en fiolin 'snekkret' av Agust Gliers FIOLIN  fra 1756.
Usedvanlig coolt 'item' med bue og liggende beskytteleskasse. Verdi ? Tja,.......... 200 kr,?
Kanskje vanvittig mye mer ?

Og her snakker man om moderne MASSSSSSSSSSE-produserte gitarer fra østen/US/whatever  etter år 2000 ?
Muligens bra ? Vintage ? Ehhhhhhhh,..........

 Gå å kjøp en softis. Helst ikke 'vintage'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.