Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forskjell på vintage og eldre gitarer


Jackmons

Anbefalte innlegg

Hei jeg har fått en del melding på inboksen fra folk her inne angående at jeg la ut at jeg ønsker å kjøpe en vintage gitar til max 5000. Så har folk reagert på at jeg har skrevet orde vintage. Å fått en del negative kommentarer på Inboksen.  Jeg er ikke så flink til å vite sånt. Så derfør spør jeg. Hva er forskjellen på en Aria fra 70tallet og gibson fra 70tallet. Er ikke det vintage alt som blir over 30år? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrepet "vintage" blir i første omgang brukt om de store amerikanske gitarprodusentene - Fender og Gibson (vi starter der). Det er er vel også hovedsakelig snakk om amerikanske instrumenter og at det også følger med en ganske høy pris med på kjøpet som følgende av at instrumentet har en høy historisk verdi (som synker i takt med hvor ferskt instrumentet er i vintage-verden). 

En gitar produsert i østen som etter alder regnes som 'vintage' er i mine øyne kun en gammel gitar, ikke 'vintage', selv om gitaren er aldri så god. 

Det finnes selvfølgelig unntak, men som bør resultere i diskusjon, som for eksempel japanske kopier fra slutten av 70- og begynnelsen av 80-tallet (Tokai, Burny, Greco og lignende). I motsetning til gamle Gibsons og Fender som da de kom satte standarden for hva alle andre skulle prøve seg på i etterkant, så tilførte ikke de japanske kopiene noe nytt, men lagde gode kopier av amerikanske gitarer på en tid da de store amerikanske merkene ikke helt klarte å få ting til selv. At en gitar er veldig god skal altså ikke være noen grunn til å si at den er vintage. Gammel og bra? Ja! Vintage? Bør diskuteres.

Men, begrepet 'vintage' brukes jo av alle som snakker om gamle gitarer, dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør du meg er alt over en viss alder vintage, jeg ser det på samme måte som veteran innenfor bilverden. Jeg skal være kjapp med å si at det som var veteran fra 70-tallet er mye mer spennende enn det som er veteran fra midten av 80-tallet. Sånn er det for min del også for gitarer. Jeg har ikke noen spesiell interesse av vintage, og det kan være derfor jeg er mer løssluppen med begrepet. Mitt ståsted er at jeg ikke kan se noen grunn til å ha vintage som et eget ord for gitarer fra en spesiell epoke. De er allerede klassifisert til å si noe om perioden de kommer fra (pre-CBS, CBS etc.).

Japan hadde egne modeller fra slutten av 70-tallet. Disse er snart 40 år gamle, og det er for min del merkelig om disse ikke regnes som vintage. Kanskje er det høydepunktet for en modell som er vintage? Spør du en selger vil gitaren oftere være vintage enn om du spør en kjøper. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vintagebegrepet er definitivt utvannet, men det blir alt for enkelt og snevert å sette en vilkårlig begrensning til Fender og Gibsongitarer (+ andre klassiske merker)

Det før øvrig interessant å se hvordan vintage defineres:

Sitat
n.
1. The yield of wine or grapes from a vineyard or district during one season.
2. Wine, usually of high quality, identified as to year and vineyard or district of origin.
3. The year or place in which a wine is bottled.
4.
a. The harvesting of a grape crop.
b. The initial stages of winemaking.
5. Informal
a. A group or collection of people or things sharing certain characteristics.
b. A year or period of origin: a car of 1942 vintage.
c. Length of existence; age.
adj.
1. Of or relating to a vintage.
2. Characterized by excellence, maturity, and enduring appeal; classic.
3. Old or outmoded.

Vintage henviser teknisk sett til vin, men jeg liker den uformelle definisjonen "A year or period of origin". Dette betyr at man må bruke begrepet i kontekst. For en Fender eller Gibson gitar er det da rimelig å kalle gitarer fra 40-60 tallet for Vintage. For Ibanez og Yamaha, som kom senere inn på gitarmarkedet, kan man kanskje betegne gitarer fra tidlig syttitallet for vintage.

Vintagebegrepet gir i seg selv ingen føringer på pris eller kvalitet. Det sier bare noe om at en gitar er av en viss alder. I eksemplet over gir det derfor ingen mening å sammenligne en vintage Gibson med en vintage Yamaha. Det er to vidt forskjellige kontekster.

Endret av E5150
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å holde det litt ryddig mener jeg det er fornuftig å bruke begrepet vintage om klassiske ettertraktede gitarmodeller som er produsert i gullalderen for den aktuelle gitarmodellen av produsenter som Gibson, Fender, Martin, Guild, Gretsch osv. Typisk før 1966.

Resten er bare gamle gitarer som for all del kan være gode...

Eks: Gibson SG fra 1963 er vintage, Gibson SG fra 1971 er ikke vintage (Men sannsynligvis en helt super, gammel gitar.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en slik definisjon innebærer at gitarer fra solide merker som Yamaha, Ibanez, PRS, Godin osv. aldri vil regnes som vintage, selv ikke 50 år frem i tid. Din vintagedefinisjon bidrar bare til å gjøre Fender, Gibson etc.til enda sterkere statusobjekter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kanskje derfor at de som eier disse gamle Gibson- og Fendergitarene tviholder på at begrepet skal gjelde bare disse?
En gitar er ikke nødvendigvis god bare fordi den er gammel.
Noen tar jo dette veldig langt, og mener gitaren er mere verdt hvis det for eksempel er originale loddinger inne i den. Og det har de jo rett i, så lenge det finnes folk som er villige til å betale for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du forsåvidt rett i. Hovedpoenget er at gitaren må kunne defineres som en klassisk modell (ikke en etterlikning av en annen), være ettertraktet og produsert i gullalderen for den aktuelle gitarmodellen.

På den måten kan jo en 80-talls PRS CU24 være/bli definert som vintage også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årgangsvin- årgangsgitar.

 

 

Det gjelder visse serier (modeller) fra visse produsenter/leverandører (gitar/vinhus) som i enkelte produksjonsår (årganger) har levert særskilt god vare som kan lagres eller nytes (spilles på). 

 

 

Antikke instrumenter (og vinflasker) mer å regne som samlegjenstander som skal stilles ut eller lagres. Det finnes visse unntak, som Stradivarius fioliner og visse vinflasker som viser seg drikkbare etter århundrers lagring. 

 

 

Betegnelsen gjelder også instrumenter produsert etter 1960. Eksempelvis Ibanez Artist serie fra 77-80, PRS midt-80, Warwick gylne år, Tom Anderson startfase,Tyler etc samt for en rekke mindre byggere som har levert håndlagede instrumenter av svært god kvalitet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vintage" i gitarverdenen har gjerne vært en betegnelse på gamle og ettertraktede modeller. Nå er betydningen som nevnt blitt noe utvannet, og gjelder tilsynelatende "gitarer eldre enn 30 år". Det er mange gitar-merker og modeller som er eldre enn 30 år som dessverre har fått stempelet "vintage". Kun pga. alder og ikke pga. instrumentets overtrufne kvalitet. Når det gjelder Gibson og Fender, er det konsensus at instrumentene fra '50 og '60-tallet innehar kvaliteter som er spesielt gode som senere instrumenter ikke innehar. Dette er dog sannsynligvis en sannhet med med ganske store modifikasjoner, da man kan lese at ikke alle "vintage" Gibsons og Fenders var like bra da heller..

Jeg har tidligere nevnt min fars '70 Ibanez Les Paul Custom-kopi som, etter årgang kan kalles vintage, men det var og er, en billig gitar som på ingen måte burde påberope seg betegnelsen "vintage", da det rett og slett ikke er en spesielt god gitar. Jeg vet dog at akkurat den modellen blir solgt for ganske mye mer enn det den kostet ny i sin tid. Ganske uforståelig etter mitt syn, men begrepet "vintage" er ofte et godt salgstriks.

Jeg kan også nevne (igjen) en '79 mod. Fender Strat jeg solgte for mange år siden. Jeg solgte den som en "vintage Strat" (noe jeg ikke ville gjort i dag), og gitaren ble solgt for en sum som ikke tilsvarer kvaliteten. Jeg har kjøpt nyere Strater siden som har vært betydelig bedre enn den var til en betydelig lavere pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kjapt Google søk viser at det er absolutt IKKE bare gamle fendere og gibsons som blir omtalt som "vintage".. Ærlig talt.. Fordi man ønsker at ordet kun dekker gamle F's og G's, martins osv Trenger man ikke få trusene i krøll fordi noen bruker det om feks gamle japanere..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Söker rockprojekt att vara med i Norge, med fokus på live-gig. Jag är öppen för alla typer av rock/metal och ser fram emot att få spela med likasinnade musiker. Har erfarenhet av både studioarbete och liveframträdanden, och är redo att bidra med både energi och kreativitet.
    • Bildet er tatt i dag. Min Tele Deluxe
    • I fjor bygde jeg en Telecaster Deluxe. Det er den beste gitaren jeg noen gang har hatt, selv om jeg har kjøpt giterer til 6000kr i butikk før Gitaren består hovedsaklig av deler fra Guitarfetish, feks kropp og pickups, mens halsen, som måtte ha CBS hode, kommer fra en Squire Stratocaster Affinity. Kroppen er i Or, og halsen i lønn med rosentre gripebrett. Eletronikken har jeg bygget selv jeg kjøpte deler lokalt i nederland, og det er koblet på samme måte som på en moderene Les Paul. Gitaren har Push pull potmeterer for coilsplit og alle pots er som allitd på mine bygg - CTS. Gitaren har ikke antydning til pickupsus for jeg har skjermet den profesjonellt. Dette er alså ikke en Fender Telecaster så jeg gav den en egen logo på halsen der det står "Helge Tele Deluxe". Halsen hadde jo originalt en stratocaster logo. Jeg syntes gitaren har nydelig klang og jeg har aldri hatt noen bedre gitar. Hvis dere vil se byggeprosessen så klikk på denne linken: https://www.youtube.com/watch?v=HtBjxB9VAYk&t=42s  
    • Har en slik miksepult som jeg vurderer å selge. Ser at andre selger selger pre amp stripene, og kompressorene separat. Noen som har tanker om pris evt? Selges med alt utstyr, kabler, strømforsyning osv. Har tidligere vært eid av NRK.
    • Prøver å finne igjen en gitar jeg solgte i oslo for ca 5 år siden! Noen med tips til hvordan jeg kan få den tilbake?
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.