Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Pedaler til bass


bjosted

Anbefalte innlegg

Tuner på boks, Tu-3 f.eks. Mer nøyaktig (og raskere) enn headstock tuners, man får i tillegg mute funksjon og buffer.

Oc-2. Morsom på lydsjekk. Ellers skrues den på en gang hvert skuddår.

Auto Wah. Ditto festlig på lydsjekk. Aldri i bruk 'under seil'.

Chorus boks. Også denne en sikker vinner på lydsjekk. Ellers er den på noen sekunder her og der under balladene.

En gang i tiden koblet jeg tuneren via en volume pedal og la på delay fra bordet for å lage festlige swells ala Fuco Pastaskruious. Dette var mer moro for utøveren enn medmusikantene kan jeg love (de ba meg stort sett skru av 'rælet'). Men det er nå moro å koble opp volume og delay når anledninger byr seg.

Det siste lille knep er å ligge ørlite grann reverb på bass via miksepult. Dette gir et lite løft ala kontrabass. Å spille helt tørt et helt pyton.

Igjen- svært få medmusikanter liket reverb/delay på bass men jeg anbefaler allikevel at du sniker det inn ved enhver tenkelig anledning :-)

Et annet tips- sky preamper og parametrisk equalizere som pesten dersom du ønsker litt luft i lydbildet. Det et veldig lett å overmette bassens rolle. I mange sammenhenger er det en stor fordel med en passiv jazz- eller p-bass.

Til slutt- skaff en skikkelig DI-boks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva annet skal man gjøre på lydsjekk enn å leke med chorus, oktaver og auto Wah? :-)

Når man spiller live bør jo signalet gå mest mulig rett i DI. Poenget med ørlite grann delay/reverb er bare at det er lettere å spille.

Personlig mener jeg at bassamper er unødvendig (muligens med unntak av eldre Ampegs). Stort sett låter det bedre rett i bordet.

Edit: jeg likte også lyden av gamle HH transistoramper. Spesielt versjonen med noe slags 'tube drive' bryter.

En passende signalkjede var bass (passiv jazz)- tu-2 tuner- volume pedal- miksepult.

Så vri opp litt delay dra bordet under solopartiene (vri til det låter psykedelia/frijazz). Under normalpartiene ørlite reverb og en svak slap echo som knapt høres (men som merkes). Andre effekter bør egentlig ikke røres utenom lydsjekk :-)

Endret av skela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en knøttliten Laney på 10 w som jeg bruker hjemme. Naboene er ikke så veldig glad i høye basslyder. Men jeg har Guitar Rig4 på PC,n og der er det jo mye morsomt å velge i . Har likt litt delay og oktaver, låter litt tøft. Men blir veldig "kunstig" når jeg prøver til noen backingtracks som jeg har. Men litt delay er greit. Derfor er jeg litt på leit etter en god delay-peddal som ikke blir for skarp i klangen. Tuner har jeg. Og volumpedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oktaveren låter best på de lysere partiene, dvs legge en eller to oktavstemmer under partier over 12 bånd på D-strengen sånn ca. Lengre ned i registeret låter det fort litt grøtete.

Fordel med TC Flashback er at den tåler litt hotere signaler (bass har kraftigere output enn passive gitarer). Og man kan stille sin egen delaymiks med Toneprint. Dessuten har den looper og reversert mode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er Jaco-lyden man ser etter så brukte han en Mxr rack delay. Effekten var kun i bruk på den ene av to Acoustic amps (360 transistor). På den ene ampen benyttet han en innebygget solid state fuzz, på den annen en innebygget tremolo effekt. Delay boksen ble også brukt i en chorus mode og som looper/sequenser.

Du kan faktisk også legge en tri-chorus i Flashback på Toneprint plassen (man laster inn en preset via telefon eller PC).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja fin på gitar også. Dessuten kan man redde seg seg ut av de fleste situasjoner med en slik pluss en ekstra delay. Man har da reverse, looper etc og kan legge slap eller ambience på pedal nr to. Dessuten får man litt 'fake-U2 på boks' med dual/kombi-setting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bygget opp et nytt brett (mitt tredje). Det spesielle denne gangen er at alle pedalene kommer på en rekke, slik at det er lett å nå dem i en live-situasjon.

Her er en liste over pedalene (fra bass til amp):

  • Korg Pitchblack tuner - et must, både for tuning og muting
  • MXR bass octave deluxe - sistemann på brettet. Feter opp lyden når det trengs. Vet ikke hvor mange låter denne vil bli brukt på
  • Boss Bass Overdrive ODB-3 - Brukes på noen få låter når det skal buldre litt. Normalt foretrekker jeg clean.
  • Mooer Bass Sweeper - liten autowah som faktisk brukes i introen og mellomspill i en låt. Og så er det jo moro, da.
  • Joyo Vintage Phase - Phase 90 klone. Må ha en slik for noen Pink Floyd-låter, Den gir også mer organisk liv til andre pedaler. Phaser er en av pedalene jeg alltid har likt på bass (foretrekker phase 90 og kloner av denne)
  • Boss Bass Chorus CE-2B - Det tok lang tid før jeg fant MIN choruslyd, og da ble det faktisk denne. Denne er litt mer subtil enn mange andre, noe jeg liker. Brukes ofte i rolige partier i låter med litt lange, dvelende toner.
  • Boss Limiter Enhancer LMB-3 - er egentlig en kompressor med variabel rate (som kan skrus slik at den fungerer som en limiter). Brukes for å temme lyden av anslagene litt og for å gi mer sustain de gangene det trengs.
Tuner-pedalen er essensiell. Resten har havnet på brettet, rett og slett fordi jeg synes de tilfører noe til låter vi spiller i bandet. Om de egner seg for 70-talls rock/pop? Det er vel opp til deg og den enkelte låte. Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.