Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Pedaler til bass


bjosted

Anbefalte innlegg

Har en Zoom B3 som mer enn dekker mitt behov for effekt. Kompressor når man blir litt sliten utpå kvelden, og ellers ikke stort.

Mangler en en "effekt" på en låt, er det stort sett ingen blant publikum som merker det.

Når man blir sliten i tredje sett er delay/reverb tingen :-) Det fyller ut tomrom i lydbildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde en gang å studere bulgarsk i Sofia. Det gikk ikke så bra, men jeg skal ha for innsatsen. Etter noen uker var jeg fast bestemt på bare å snakke bulgarsk ute blandt folk, for å trene. En dag labbet jeg inn hos den lokale fenderforhandleren for å sjekke ut en ny serie med pedaler. Problemet var at jeg ikke visste hva pedal het på bulgarsk. Jeg gamblet på at det het "pedal" med slavisk aksent. Jeg gikk bort til disken og spurte hvor de hadde pedalene sine. Hele butikken ble stille og noen begynte å fnise. Jeg gjentok spørsmålet og prøvde å artikulere, så de bedre skulle forstå. Folk ristet på hodet. Etterhvert ga jeg opp og slo over på engelsk. Greia er at "Pedal" er bulgarsk for homo.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

hehe.... pedaler... evig spørsmål. :-) Hva trenger man?!

Man *TRENGER* ingenting, men det jeg har funnet ut som er morsomt å ha er:

* Delay

* Reverb

* Phaser (liker dette bedre enn både chorus og flanger)

* Tremolo (faktisk veldig morsomt!!)

* Oktaver

* Looper

* Filter

* Volum/booster

* Tuner

Jeg bruker en EHX micro pog oktavpedal som lar meg legge til en oktav over og en under. Bruker den som oftest til å doble signalet oppover. Tar ut signalet og kjører det gjennom en egen effektboks hvor jeg kan legge på morsomme effekter. Som oftest lager jeg en vreng gitar-lyd, sånn at jeg kan spille unisone power-løp bass/gitar helt alene. Har en Zoom B1 på effekt-sløyfa fra micro-pogen.

Bruker en MXR Phase 90, synes den er enkel og gir veldig fin lyd.

EBS reverb, fungerer utrolig bra, ikkje så voldsom effekt, men balansert og fin.

Boss tremolo, morsom på soloer eller akkordprogresjoner

EHX Bassballs nano er morsom til å lage wah-effekter med eller uten vreng. Kul til funky basslinjer eller soloer.

Har flere loopere, Roland RC-2, Roland RC-50 og en Digitech jamman Express. HAr disse på slutten av signalkjeden, sånn at eg kan loope ting "on the fly". Då kan eg bruke den til å gjøre soloer interessante. Kan også lage hele låter med looper og legge spor på spor. Veldig gøy. :-)

Bruker en Ernie Ball passiv volumkontroll, men har også en gammel Morley volum-pedal med innebygget booster på lur... har bare ikkje fått brukt den noe særlig. EB-en dekker behovet. Fin til å lage swells med og sånt noe.

Bruker TC Electronics sin polytune mini. Helt genial tuner. Beste eg har vært borti.

Har også bestemt meg for å kjøpe en Radial Bassbone v2. Denne gir meg mulighet til å ha to forskjellige basser koblet inn, og jevne ut eq og volumforskjeller. Det er også en innebygget DI boks og effektsløyfe samt en booster. De kaller det "swiss army knife" for bassister, og det er akkurat det det er. :-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Fikk tak i en brukt Boss ME8 . Har prøvd litt frem og tilbake, både på gitar og bass. Den har det jeg trenger for begge deler. Litt omstendig og programmere og lagre oppsett, men når det er gjort ( og man husker hvilke nr presettene havner under) så går det glatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Den 7.3.2016 at 9.24, MrWalker skrev:

hehe.... pedaler... evig spørsmål. :-) Hva trenger man?!

Man *TRENGER* ingenting, men det jeg har funnet ut som er morsomt å ha er:

* Delay

* Reverb

* Phaser (liker dette bedre enn både chorus og flanger)

* Tremolo (faktisk veldig morsomt!!)

* Oktaver

* Looper

* Filter

* Volum/booster

* Tuner

Har flere loopere, Roland RC-2, Roland RC-50 og en Digitech jamman Express. HAr disse på slutten av signalkjeden, sånn at eg kan loope ting "on the fly". Då kan eg bruke den til å gjøre soloer interessante. Kan også lage hele låter med looper og legge spor på spor. Veldig gøy. :-)

 

Looper...da må trommis følge deg...eller spiller dere på klikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Halvdød tråd, men jeg svarer likevel. Prøvde akkurat min Yamaha BB414 gjennom Fulltone OCD. Milde himmel, hvor det låt! Varmt og fett og svært, med akkurat passelig subtilt basskutt. På full guffe er den nesten fuzzy, på en ytterst musikalsk måte. Ekstremt moro! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.