Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

MIM kontra MIA


Klasen

Anbefalte innlegg

Ser at folk snakker om forskjellene i lyd på bassene fra Fender Mexico (FM) og Fender USA (FU). Er virkelig forskjellen så stor?

Jeg tenker at f.eks. en Pbass er to sammenskrudde planker, strenger og pickup. Det er forskjeller i treverk til musikkinstrumenter, men Fender Mexico bruker vel ikke hva som helst av treverk i forhold til Fender USA? Det skal jo tross alt stå Fender på begge, i motsetning til f.eks Squire, som er billigrekka til Fender. Er ikke Fender Mexico bare en monteringsfabrikk for deler fra USA?

Kan det ha noe med pickup å gjøre? Jeg har selv en Pbass skrudd sammen av originale Fenderdeler (kropp Mex, Hals Kina og resten US).Opprinnelig satte jeg inn en original Fenderpickup fra -73. Byttet til 62-Reissue pickup og det var en helt annen verden.
Det er standardbassen min idag.

Hvis man foretok en blindtest, ville forskjellen være like merkbar da, eller har vissheten om hva du holder i handa noen betydning? Den menneskelige hjernen er svært lett manipulerbar og jeg har en ørliten mistanke om at 'Made in USA'-stempelet har en viss betydning for hva man VIL oppfatte.

Jeg spør fordi jeg ikke vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier heller å se på hva jeg har bruk for. Jeg har hatt basser fra 1000kr og oppover. Jeg har nå to basser som nye koster over 10000. Samtidig koster den bassen jeg øver mest på hjemme ca 2000kr og er laget i Indonesia. Jeg har ingen MIA, men har CIJ og AIA. Jeg har en partso gitar med MIM hals. Etter min mening sier disse tingene lite.

Du må selv opparbeide deg erfaring nok til å forme preferanser. Det hjelper lite å kjøpe en MIA P-bass hvis det du egentlig trenger er en J-bass eller en aktiv Warwick med humbuckers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjeller i lyd kan nok ha mye med pickupene å gjøre, ja. Det sitter vel som regel forskjellige pickuper i MIM og MIA-Fendere. Treverket spiller svært liten rolle for lyden. Pickuper, pickupplassering, strenger, spillestil og ikke minst amp og kabinett har utrolig mye mer å si.

Jeg har både eid, spilt på og prøvet grundig MIA, MIJ, og MIM-Fendere, og kvalitetsforskjellen er mildt sagt varierende, selvom det gjennomsnittlig er bra. Jeg har spilt på gode og dårlige Fendere fra alle opprinnelsesland, og flere ganger opplevd at MIM-bassen som står ved siden av MIA-bassen i butikken er vesentlig bedre, selvom det antakeligvis oftere er omvendt. Såvidt jeg vet lages de "vanlige" instrumentene til Fender ganske så likt uansett hvor de kommer fra, og hovedgrunnen til å velge MIA fremfor noe annet er vel mest pga kulhetsfaktor, finishvalg, pickuper og litt sånt. En MIA-Fender vil vel kanskje holde seg i verdi litt bedre også.

De aller, aller fleste instrumenter på markedet er svært gode. Med moderne produksjonsteknikk så er særlig de rimeligere instrumentene på et helt annet nivå nå til dags enn de var for 10-20 år siden, og forskjellen i lyd og spillbarhet mellom rimelige og dyrere basser er blitt mye mindre. For mange er nok cred og "riktig logo" viktig, men det lureste er å finne en bass DU liker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med Mytola.

Likevel, jeg har kjøpt to G&L- basser av akkurat Mytola som etter sigende skulle ha samme pickups og elektronikk. Den fra Indonesia hadde ikke like bra lyd som USA-modellen. Jeg er overbevist om at logoen og forventningen ikke utgjorde hovedforskjellen.

Håper dette ikke oppfattes som en avsporing, selv om det ikke er Fender. G&L er vel nevnt som "mer fender enn Fender" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske uenig i påstanden om at treverket ikke har så mye å si for lyden - sjekk strattråden på gitarforumet for begrunnelse.

At det meste sitter i fingrene er jeg enig i, og jeg synes det viktigste er å prøve og teste seg fram..

Men matching av treverk er viktig - opplagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg aldri hørt noen særlig lydforskjell i instrumenter som jeg kunne spore til treverk, og jeg har heller aldri hørt noen gode blindtester der det faktisk har vært vesentlig forskjell. Tight halslomme er nok en god idé, men typen treverk synes jeg har lite å si for lyden så lenge instrumentet er godt konstruert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Tolker litt her nå, altså. Mener du at det ikke var lydforskjell på den blå GL femstrengsbassen/Indonesia jeg handlet av deg og den grå USA- modellen? Spesifikasjonsmessig er jeg enig i at det ikke skulle være forskjell, men min opplevelse er at det er det. Helt klart, og det hadde jeg ikke egentlig forventet. Spillemessig sett var de ganske like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier heller å se på hva jeg har bruk for. Jeg har hatt basser fra 1000kr og oppover. Jeg har nå to basser som nye koster over 10000. Samtidig koster den bassen jeg øver mest på hjemme ca 2000kr og er laget i Indonesia. Jeg har ingen MIA, men har CIJ og AIA. Jeg har en partso gitar med MIM hals. Etter min mening sier disse tingene lite.

Du må selv opparbeide deg erfaring nok til å forme preferanser. Det hjelper lite å kjøpe en MIA P-bass hvis det du egentlig trenger er en J-bass eller en aktiv Warwick med humbuckers.

Jeg spurte fordi jeg lurer på hva andre mener, ikke for å få tips. Jeg har spilt bass i omtrent 45 år så jeg har nok mine preferanser :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.