Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan fungerer halsskruen egentlig?


Anbefalte innlegg

For standard "Gibson type" [mener det var Gibson som en gang i tida hadde patent på dette, og at det var derfor Rickenbacker fant på sin egen truss rod variant for å slippe å betale lisens til Gibson] truss rod [finnes det noe godt norsk ord - "avstivnings-stanga" kanskje ?], i hvertfall så ligger stanga i en kanal i halsen, for så vidt rett under gripebrettet. Men kanalen er ikke helt rett, den krummer litt slik at øverst og nederst på halsen så er kanalen rett under gripebrettet, men pga. at den krummer så ligger kanalen lengre ned i lansen så cirka midt på. Når truss roden er slakk så krummer stanga etter krumningen i kanal uten å utøve noe særlig press. Når stanga strammes (man strammer mutteren slik at den effektive delen av stanga i praksis blir kortere) så vil stanga presse på krumningen i kanalen for å rette den ut slik at det blir plass til den kortere stanga, og da presses altså halsen mer bakover. (huff, fikk det til å høres ut som jeg har mer peiling enn jeg har :unsure: ) Trodde jeg hadde en tegning på dette, men finner den ikke.

Dual action truss rods virker vel på en litt annen måte tror jeg, kanskje ikke så ulik de gamle truss rodene Rickenbacker brukte.

Endret av Wiker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit, at jeg ikke har tenkt på det, har ikke en ingeniør utdannelse jeg, men allikevel.. Ble selførgelig stuck i tanken på at noe skal skrus sammen og dras bakover. Så viser det seg at sammenskruinga gjør skruen/stanga stivere, kunne like gjerne ha noen avstivnings stenger i forskjellige tykkelser eller mer/mindre stive og bare bytta stang ved justering.

Hvordan fandt du ut detta?

Dual action virker vel akkurat likt, bortsett fra at selve skruen (som oftest sitter ved hodet) er festa på en måte, så den drar med seg halsen når den slakkes og midten av avstivnings stanga vil da treffe motsatt side i kanalen (baksiden) og bøye halsen forover.

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bånda har lite å si. Treverk er overraskende kraftig og lengdestabilt i fibrenes lengderetning. Derfor kan man enkelt se på halsen og gripebrettet som en stang med en egenstivhet som kan justeres ved strengenes strekk og altså truss rod motsatt vei.

Historisk laget man jo halser uten truss rod. Selv om disse var tykkere, så oppdaget man vel at strengenes strekk skapte for mye krumming på halsen. Altså innførte man en motkraft til strengenes strekk, og vips, så hadde man bedre kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er den gamle typen truss rod Rickenbacker brukte fram til på ’80-tallet.
http://forum.gitarnorge.no/topic/53949-omlakkering-av-rickenbacker-4001-bass/page-3#entry695532
Kanalen i halsen er helt flat, ikke krummet. Her er det stanga selv som krummer seg og blir stående i spenn inne i halsen.

Vet ikke hvordan moderne dual action system fungerer, men lurer på om det kan være en videreutvikling av det samme prinsippet som Rickenbacker brukte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vist tidligere i tråden har bøyde trussrod:er noe med saken å gjøre. Enda viktigere er det at den overveiende delen av arealet i tverrsnittet av en gitarhals er på gripebrett-siden. Når trussrod strammes komprimeres fibrene i treverket ørlite i lengderetning. Det blir mer press pr fiber i bakkant av halsen og dermed komprimeres disse fibrene litt mer og halsen bøyes bakover. Dette er også årsaken til at man sjelden finner mykere treslag i gripebrettet enn halsen forøvrig når det lages halser av flere typer treverk.

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda viktigere er det at den overveiende delen av arealet i tverrsnittet av en gitarhals er på gripebrett-siden. Dette er også årsaken til at man sjelden finner mykere treslag i gripebrettet enn halsen forøvrig når det lages halser av flere typer treverk.

Så jeg var bitte litt inne på det i min andre teori.

Jeg tenkte på dette, men siden f.eks mange strattter har lønn i både gripebrett og hals, så så jeg bort i fra den teorien. Men fender bruker vel her en mer sein/tett vokst lønn i gripebrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.