Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan fungerer halsskruen egentlig?


Anbefalte innlegg

Det er en ting jeg har lurt på lenge. En tid trodde jeg den lå dypt, helt i bunn av halsen, slik at når den strammes så dras halsen bakover. Men så viser det seg at det er heller motsatt, den ligger øverst, rett under gripebrettet. Så da har jeg tenkt ut to teorier (som sikkert er feil).

En mulighet er båndene, som ikke lar seg presse sammen da de er av metall, så halsen presses mer sammen på undersiden og blir lengre på fremsiden.

Neste mulighet er at når treverk presses sammen i lengderetningen, blir det mer stabilt og vil rette seg tilbake til sin opprinnelige form.

Noen som har flere morsomme teorier på min nyårs quiz, før vi får fasiten?

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstår det så fungerer den som motkraft mot strengene. Så når du løsner skruen får strengene overtaket og bøyer halsen mot seg, mens når du strammer skruen så blir det motsatt.

Ja, det var min første teori, men da må den ligge dypere i halsen mener jeg.

Tenker ikke på det. Cranker ampen og speller som faen.

Ha-ha, jess, det skal jeg begynne med snart også, må bare få skikk på fingrene først :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, altså, den bøyer halsen bakover. Så enkelt.

Teorien din rundt bånd holder mål, den. Ikke det at jeg har gjort øvelsen selv, men har lest at man kan rette ut en hals med for mye krumming.

Eksempelvis på en gammel gitar uten kompensasjonsstang (for å introdusere nok et ord) ved å skifte ut båndene til bånd med tykkere tange. Jeg drister meg til å mene at man bør ha noe erfaring før man utfører den øvelsen, for å si det mildt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg misforstår grundig nå, men der blir vel øvelsen noe vanskelig, i og med at det ikke er noen bådn, og setter man bånd i, er det ikke lenger en fretlessbass etter det jeg kan skjønne. Spør du om hva som skjer når man napper båndene ut av en bass med bånd eller hva?

Hvis det er det du lurer på så er svaret at det aner jeg ikke. Jeg har aldri ødelagt en bass ved å ta ut båndene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager jeg forenkler meg litt for mye.

Jeg mener hvis det er slik at det er båndene som "holder igjen" på framsiden når man strammer halsskruen slik at halsen bøyer seg bakover, så vil ikke dette funke på samme måte på en fretless bass.

Du skriver også at: "den bøyer halsen bakover, så enkelt". Men hvordan?

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fretless, nei, det vil det ikke. Derfor vil jeg tro at de som bygger gode fretlessbasser lager halsen litt bakoverbøyd i utgangspunktet, og/eller at "vanlige" bånd man setter inn i en hals egentlig ikke bøyer halsen så skrekkelig mye. Nå spekulerer jeg bare, dette er utenfor ting jeg kan, men hvis jeg skulle lage en hals uten trussrod en gang til, så ville jeg ha lagt inn bittelitt "backbow" før jeg limte på gripebrettet. Jeg gjorde det forrige gang jeg gjorde det, og det fungerte helt greit.

Halsen "bøyes bakover" ved at stangen utgjør et press på halsen, selv om det til vanlig er slik at den ligger ganske nære gripebrettet.

Jeg har mer enn en gitar helt uten den stangen, og strengepresset er ikke så stort at det utgjør så veldig mye bøying på en vanlig hals, så det kreves i og for seg ikke så veldig mye av en slik stang i halsen.

Her i Europa var slike gitarer vanlig til langt ut på sekstitallet, Framus, Høfner og Otvin kan nevnes, sammen med en rekke norskproduserte gitarer.

Med forbehold om at jeg husker feil, så har ikke skikkelig gamle Martingitarer trussrod heller.

Ulempen er selvsagt at halsen da ikke kan justeres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halsen "bøyes bakover" ved at stangen utgjør et press på halsen, selv om det til vanlig er slik at den ligger ganske nære gripebrettet.

Halsen vil like gjerne bøyes forover, da skruen ligger like under gripebrettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Det kan du gjerne mene, men sjekk for eksempel Fenders sider rundt dette, så vil du se at de mener at det ikke er slik det virker.

http://www2.fender.com/en-NO/support/articles/telecaster-setup-guide/

Dette som beskrives ligner veldig på mine egne erfaringer, men jeg skjønner hva du tenker. Poenget er at det skal så lite til at det spiller ingen trille at stangen ligger nære gripebrettet. Bittelitt er nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne guiden står det bare det vi allerede veit, at halsen retter seg når skruen strammes.

Halsskruen ligger like under gripebrettet hele vegen, både ved kropp og hode ikke sant. La oss si at halsskruen lå yttligere noen mm. lenger opp mot gripebrettet hva skjer da? Eller, vi tar en stokk, driller et hull på langs, i midten og setter i en skrue og presser sammen. Hvilken vei vil stokken bøye seg?

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.