Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kemper VS Axe FX: Søker erfaringer


lokmund

Anbefalte innlegg

Dette gidder jeg ikke. Realiteten er at, jo, det er ganske mange artister som faktisk bruker kun Kemper/Axe FX, samt muligens en form for effektforsterking og muligens kabinett. Jeg gjør ikke det, da jeg får mer enn bra nok lyd rett i PA, både på øving og live. Og nei, man får ikke den type lyd rett i bordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg forøvrig om at Burzum platene ble spilt inn ved at Greven plugget en tusen kroners Westone gitar inn mic input på en Teac kassettspiller...

Mange veier til målet. Men nei, Kemper er verken den eneste eller beste måten å få fet gitarlyd på. Men det er kul boks med mange bruksområder. :-)

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kemper profilerer amper, kan du kjøre det med Lynx og Mac Pro? Nei, så det blir ikke det samme. Uansett så er det overhodet ikke det denne tråden handler om, hva artister bruker i studio eller live gir vel vi (hvertfall jeg) fullstendig blanke faen i? Kemper/Axe er enkelt, låter bra og kan enkelt tas med rundt i motsetning til denne Mac Proen du snakker om, og det er nok dette Lokmund også tenker siden han startet denne tråden.

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ta opplysninger fra artister med en klype salt. Slash spilte på en Kris Derrig, ikke en Gibson. Angus Young bruker ikke Marshall til annet enn pynt på scenen (det står en Wizard amp under trommesettet). Steve Vai brukte Axe Fx som harmonizer og delayboks live men ikke i studio i særlig grad.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ta opplysninger fra artister med en klype salt. Slash spilte på en Kris Derrig, ikke en Gibson. Angus Young bruker ikke Marshall til annet enn pynt på scenen (det står en Wizard amp under trommesettet). Steve Vai brukte Axe Fx som harmonizer og delayboks live men ikke i studio i særlig grad.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Ja, men det forandrer ikke det faktum at det er fullstendig irrelevant for denne tråden...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke irrelevant for tråden. Disse boksene gjør faktisk ikke alltid hva mange forventer at de gjør. Dette skyldes blant annet at det finnes endel studioutstyr som har de samme eller langt bedre egenskaper samt at mange av de klassiske gitartoner har blitt til ved at produsenter har benyttet teknikker som innbefatter bruk av metoder og utstyr som ikke sorterer under hva man vanligvis sees på som gitarrelatert.

Kemper er fremdeles en fantastisk boks som trygt kan kjøpes om budsjettet tillater. Det samme kan man sikkert si om Axe Fx også men den har jeg ikke prøvet personlig.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt poenget ditt, fordi det finnes annet studioutstyr som er like bra eller «bedre» så skal han hva? Styre unna alle modelleringsdingser? Og det eksempelet du nevnte, Lynx + Mac Pro, det er en maskin som starter på rett under 35 lapper + programvare etc. Det blir litt apples and oranges sammenligning i mine øyne hvertfall.

I forsøk på å spore tråden litt on topic så kan jeg nevne at jeg fikk henta Kemperen min i dag, førsteinntrykket er svært bra. Vil dog vente litt før jeg lovpriser den opp og ned i frykt for å være litt rask på avtrekker'n som jeg var med Helix :P Men jeg kan nevne at jeg så bort på den siste rørampen min, og jeg må innrømme at tanken om å legge den også ut for salg streifet meg... Om det er noe konkret Lokmund, eller noen andre lurer på om Kemper så kan jeg hvertfall prøve å svare så bra jeg kan, men det kan sikkert de andre her med Kemper også :)

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja selvfølgelig, Kemperen er dødskul og kan erstatte røramp i en lang rekke sammenhenger (jeg foretrekker å bruke modellering selv). Hvis du i tillegg skaffer Power amp seksjon og fotbrett bør du være godt dekket for de fleste anledninger.

Og ja Lynx og Mac Pro er svindyrt men man kan oppnå helt vanvittige resultater dersom man kombinerer disse (eller tilsvarende apparater) med svindyre plugins og brilliante teknikere/produsenter som kan lyddesign.

Fordelen med Kemper er jo blant annet også mulighet til å profilere. Så jeg tipper du hadde både brukt og beholdt Kemperen selv med Mac Pro og Lynx i hjemmestudio :-) (og det samme kan man sikkert si om Axe Fx)

Sånn, nå må jeg skrive mindre og spille mer. Jeg skriver på tråden fordi jeg egentlig er grisehypp på en Kemper selv men er usikker på om inngrepet kan forsvares økonomisk (har penger på lur men må være litt forsiktig med reservene pga litt usikre tider fremover..)

Men diskusjonen ble jo interessant. God natt :-)

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er haugevis av høyprofilerte studioer som bruker Kemper og Axe-FX på tunge produksjoner i dag.

Jeg mener, til og med Amp Farm er jo blitt brukt på utallige hit records, så det med å ikke bruke amp er hverken revolusjonerende eller kunn en budsjettløsning for hjemmestudioer..

Ja alle greie studioer har preamper som koster 4 ganger mer enn en Kemper, disse kalles mic preamper og de plugges

Kemper og Axe-FX' ene inn i.

Finnes ikke noe software simulatorer som låter like bra i dag så jeg skjønner ikke poenget ditt Skela.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.