Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kemper VS Axe FX: Søker erfaringer


lokmund

Anbefalte innlegg

Tror du misforstod poenget mitt her.

Speilreflekslikningen er ikke feil da de fleste fortsatt benytter tradisjonelle og ikke modellerte gitarpickups. Gitaren blir en Rhodes og ikke et el piano eller en synth.

Digitale effekter som som fungerte best i startfasen var i sluttfasen av signalkjeden (delay, reverb ) hvor man reflekterte et analogt signal. Deretter har modellering flyttet seg nærmere gitaren men er fortsatt plassert etter pickups (laget omtrent på samme måte som på femtitallet) og en gitarkabel med telefonpluggpatent fra 1896.

Kemper, Axe Fx og liknende produkter blir brukt profesjonelt for å løse enkelte problemer i live sammenheng ja. Svært sjelden blir det brukt som en komplett løsning (du kan evt lete deg frem til artister som utelukkende benytter en alt-i-ett løsning av denne type.. den listen er ikke lang).

Skrur sjelden på røramper og ser på de som temmelig avlegs nå, dessverre. Fint for idealister, utesteder med backline som foretrekker denne løsning og turnerende artister med gode budsjetter men ikke til mitt bruksområde.

Eksemplet over gjaldt opptak av tørt gitarsignal og deretter applisering av effekter (rendering). Man trenger overhodet ikke gjøre noe i sanntid.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Spørsmålet her er om trådstarter skal velge Kemper eller Axe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du lokmund, kanske det skulle kunna vara lättare för de som har färsk (alltså inte såna som mig) erfarenhet med både Axe/Kemper att komma med tips om du skriver litt om vilken type ljud du primärt är ute efter? Kanske Kempern really shines på Fenderljud medans Axen är ett strå vassare när det gäller Marshalls? Vetefan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns Axe låter ganske så fett på Fender-lyd, altså.

Skela..., Axe kan tappe både signal med amp-simulering og tørt DI-signal og kan derfor fungere fint til reamping.

Ja skjønner det. Men hvilke fordeler skulle man få fremfor å plugge rett i RME (som jeg antar er et langt bedre lydkort) og deretter applisere effekt i PC. Hvorfor skal man bruke en outboard effekt for sanntids reamping fremfor å benytte plug ins til å endre lyd? Det virker noe merkelig. Husk at signalkjeden for å simulere gitarlyd kan bestå av flere ledd etter simulering av amp/cab/mic. På flere kjente innspillinger går jo signalet deretter til en konsoll (f.eks Neve), så til en kompressor (f.eks Fairchild) til en plateklang. Man kan selvfølgelig legge plug ins etter Axe Fx men forstår ikke poenget hverken med å bruke denne som et lydkort for direkte opptak eller til reanping. Man bør vel da heller legge pengene i bedre hardware og software hva gjelder studio PC?

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Hva skulle en Axe Fx outboard gjøre som man ikke kan applisere med en god PC og plug-ins som f.eks Universal Audio?

Endret av skela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med Axe-FX/Kemper er jo at man har alt tilgjengelig i 'fysisk format'. Det er ikke alle studioer som sitter på det nyeste av amp-plugins (fordi de sverger til å mikke opp amper på gamlemåten), ei heller en forsterkerpark tilsvarende utvalget som en Axe-FX/Kemper har. Nettopp dette er jo den store fordelen med en slik digital duppedings.

En Axe-FX/Kemper er jo også like mye et liveverktøy som studioverktøy. Selvfølgelig går det an å drasse med seg laptop og lydkort og kjøre ampsims live, men så fryktelig tungvindt da...

Også må man si at jeg ikke har forsøkt å bruke denne live enda, da..., men det kommer. Enn så lenge så koser jeg meg fælt med den som hjemmestudio/øvingsverktøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skjønner jo det. Der vi øver og spiller inn står der en rekke fete amper (deriblant en AC30 fra 1964 og en Bogner Ecstasy). Standard på lydkort, arbeidsmaskin og plug-ins er også god. Det er ikke mitt utstyr og jeg er heller ikke dreven på opptak og miksing der alt gjøres i DAW. Selv har jeg en 11r hjemme og der pusles det mer med amatøropptak. Men jeg merker at resultater i DAW blir svært gode når man gjør direkte opptak (tørt) og siden appliserer ulike effekter. Således klarer man seg lenge med litt DSP til lytting.

Til live bruk tror jeg (som man ser i en parallell tråd) at mange vil klare seg fint med å bruke en serie kompakte effekter (eksempelvis Mooer) til backline som finnes på stedet.

Til steder der det ikke er backline (pussig nok den type steder jeg gjerne ender med å spille selv... :-) må man finne andre løsninger. Og da blir det fort både dyrt og tungvint uansett hva man velger.

Vil derav avslutte mitt bidrag til denne tråden med å understreke at min erfaring med Kemper Lunchbox (som jeg har testet noen ganger) var at det var et kult og vellydende produkt i et hendig format. Tror ikke man går feil med å kjøpe en slik om økonomien tillater det (med fotbrett og Power amp bikker det vel tyve tusen kr).

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du lokmund, kanske det skulle kunna vara lättare för de som har färsk (alltså inte såna som mig) erfarenhet med både Axe/Kemper att komma med tips om du skriver litt om vilken type ljud du primärt är ute efter? Kanske Kempern really shines på Fenderljud medans Axen är ett strå vassare när det gäller Marshalls? Vetefan :)

Jeg er egentlig ute etter alt! Jeg er ute etter den av dem som vil gi best lyd og best allsidighet (da teller jeg ikke med effekt-seksjonen). Jeg bruker mest hi-gain, men jeg elsker å lage post rock også. Eller stoner rock. Eller rock ala Rival Sons. Osv osv... :P Allsidighet og kvalitet er altså nøkkelen!

Jeg spiller inn mye ideer, preproder og ferdige gitar/basspor i hjemmestudioet mitt. En Kemper eller Axe vil dermed gjøre at disse opptakene faktisk kan benyttes videre til innspillinger som jeg kan mikse til å låte skitbra! I teorien ihvertfall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring med AXe FX2 men litt med Ultra. Så har jeg hatt Kemper. Synes Kemper var en veldig god sak som hadde bra lyd. Synes den gjorde både clean og higaing bra. Likte dynamikk på amper og syntes den natrutro nok, jeg brukte den dog bare i livesammenheng hvor nyanser ikke blir så store. Jeg spilte aldri inn noe i tiden jeg hadde den. Prøvde å skru litt på Axen men synes det var litt mer knot. Kemper var liksom veldig bra laget siden det var fysiske hjul for de viktigste ampkontrollene. Veldig mange av profilene som lå inne låt bra uten tweak.

Effektdelen på Axe er en god del bedre, virkelig høy kvalitet på den. Kemper sine er bra, har også færre muligheter. For meg holdt det dog fint som bruker litt delay, verb og chorus.

Før Kemper hadde jeg Pods og det var et stort sprang i kvalitet når jeg gikk over på Kemper.
Kemper med Behrnger fotbrett chipet om får en jo bra pris på her i Norge, Axe FX2 er en del dyrere.
Solgte min Kemper for et år siden da jeg fant ut det var på tide å legge opp, for dyr å ha på lager for moro skyld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring med AXe FX2 men litt med Ultra. Så har jeg hatt Kemper. Synes Kemper var en veldig god sak som hadde bra lyd. Synes den gjorde både clean og higaing bra. Likte dynamikk på amper og syntes den natrutro nok, jeg brukte den dog bare i livesammenheng hvor nyanser ikke blir så store. Jeg spilte aldri inn noe i tiden jeg hadde den. Prøvde å skru litt på Axen men synes det var litt mer knot. Kemper var liksom veldig bra laget siden det var fysiske hjul for de viktigste ampkontrollene. Veldig mange av profilene som lå inne låt bra uten tweak.

Effektdelen på Axe er en god del bedre, virkelig høy kvalitet på den. Kemper sine er bra, har også færre muligheter. For meg holdt det dog fint som bruker litt delay, verb og chorus.

Før Kemper hadde jeg Pods og det var et stort sprang i kvalitet når jeg gikk over på Kemper.

Kemper med Behrnger fotbrett chipet om får en jo bra pris på her i Norge, Axe FX2 er en del dyrere.

Solgte min Kemper for et år siden da jeg fant ut det var på tide å legge opp, for dyr å ha på lager for moro skyld.

Ultra kunne være vanskelig å skru for å få eksakt det man ville, kan ikke sammenlignes med Axe FXII som er mye enklere.

Effektene er også merkbart bedre i den kontra Standard/Ultra, spesielt klang og delay.

Endret av Debris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig ute etter alt! Jeg er ute etter den av dem som vil gi best lyd og best allsidighet (da teller jeg ikke med effekt-seksjonen). Jeg bruker mest hi-gain, men jeg elsker å lage post rock også. Eller stoner rock. Eller rock ala Rival Sons. Osv osv... :P Allsidighet og kvalitet er altså nøkkelen!

Jeg spiller inn mye ideer, preproder og ferdige gitar/basspor i hjemmestudioet mitt. En Kemper eller Axe vil dermed gjøre at disse opptakene faktisk kan benyttes videre til innspillinger som jeg kan mikse til å låte skitbra! I teorien ihvertfall. :)

Hej, det verkar som om du skulle bli nöjd med både Axe och Kemper. Jag hänger inte på Kemperforumet men jag räknar med att det läggs upp en del ljudklipp där också, precis som på Fractalforumet. Bruk några timmar (och pils) där och checka ljudklipp på bägge forumen som vanligt folk lägger upp. Tror kanske man får en någorlunda uppfattning om vad man kan få till.

Eftersom jag inte var så begeistrad över Kempern när jag testade den för ett par år sedan så undrar jag hur firmwareuppdateringarna har varit på den fronten. Låter Kempern bättre nu? Alltså har firmwareuppdateringarna förbättrat ljudkvaliteten i Kempern eller har uppdateringarna bara lagt till andra funktioner?

En annan sak jag undrar över är hur Kempern fungerar på bas.. och det är ju kanske intressant för dig, lokmund, eftersom du spelar in bas också.

Här är förresten AXE 2:s amp-lista :) .

Man kan selvfølgelig legge plug ins etter Axe Fx men forstår ikke poenget hverken med å bruke denne som et lydkort for direkte opptak eller til reanping. Man bør vel da heller legge pengene i bedre hardware og software hva gjelder studio PC?

Alltså beklagar off topic, men jag förstår inte, varför bör man hellre lägga pengarna på bättre hardware och software till PC:n om det är bra gitarlyd från en digital box man (trådstartaren) vill ha? Jag har ingen aning om hur din lösning låter eller hur mycket den kostar (berätta gärna) men när det finns flera dedikerade boxar som gör den saken ganska bra (enligt många) så varför ska man då gå runt gröten, köpa ljudkort, plugins, DAW och vara tvungen att gå genom PC:n? Jag menar inte att det är bättre eller sämre att gå den vägen men det beror ju helt på vad man är ute efter, alla kan inte spela in i DAW eller har lust att lära sig. Jag har inte varit i närheten av att få lika bra ljudkvalitet genon PC-software som genom Axen, men det betyder ju inte att det inte går, bara att jag inte har klarat det (har heller inte lagt alltför mycket energi i det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få god lyd på gitaropptak kan oppnåes ved å kombinere flere effekter. Pakken fra Universal Audio gir tilgang til endel klassiske studioeffekter. Det er flere komponenter i kjeden enn gitar-kabel-effekter-amp-kabinett-mikrofon. Tenk konsoll- master kompressor og plateklang. Samt ulike teknikker for double tracking (noen av disse er vel også mulig med Axe Fx).

Skal man kun øve uten å ta opp så dreier det seg vel først og fremst om å få kvalitetseffekter i sanntid og slik sett kan Axe Fx være nyttig. Til live bruk er det varierende hva som er mest praktisk, spesielt om spillestedet tilbyr backline..

Hadde jeg hatt bedre budsjett ville jeg selvfølgelig kjøpt slike bokser. I tillegg til en lang rekke annet studioutstyr jeg ikke har råd til :-)

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da bare å sette Kemperen sist i kjeden etter at man har brukt disse verktøyene, med unntak av klang/delay/modulasjon, så blir de også med i profilen. I tillegg er det nada problem å legge til et DI-spor samtidig som man spiller inn et ordinært gitarspor. Dette er også mulig med Axe FX. Ser ikke helt poenget ditt, tbh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal man med Kemper til opptak hvis man får bedre resultater med å modifisere direktelyd i DAW med plug-ins? Ser da ikke annen bruk for Kemper enn som DSP (lytting) ved opptak, til øving og noen live sammenhenger.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.