Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kemper VS Axe FX: Søker erfaringer


lokmund

Anbefalte innlegg

Jeg får vel bare kjeft for å være Axe-FX fanboy but here goes:

Jeg har hatt begge og testet dem grundig mot hverandre og mener Axe'n har en klarere grunnlyd, dette uavhengig av hvilke profiler som er brukt.

Husk at lyden skal gjennom convertere i begge boksene...

På effekter er det ingen konkuranse, der er Axe helt overlegen.

Kemper er en meget bra boks. Bruk den som funker for deg, er til syvende og sist gitaristen som gjør lyden.

Axe er forresten med Quantum firmware'n like plug and play som Kemper, bare finn en amp du liker, et cab og rock out :)

AxeogKemper_zps8ce64f5b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være fanboy er jo selvfølgelig lov, spesielt når du svarer så objektivt som det virker nå. Regner også med at bildet er ditt og at du derav har hands-on erfaring med begge enhetene. Jeg har alltid vært litt meh til Axe, men det er etter mitt første møte med den. Brukte andre sine presets og var ikke akkurat skru-lyd-konge for 7 år siden. Det jeg har hørt i etterkant overbeviser meg og det eneste som gjør at jeg fortsatt har Kemper i tankene er:

1: Pris (er ikke Skrue McDuck-tilstander i lommeboken dessverre)

2: Faktiske forsterkerlyder.
3: Muligheten til å "stjele" andres faktiske forsterkerlyder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være fanboy er jo selvfølgelig lov, spesielt når du svarer så objektivt som det virker nå. Regner også med at bildet er ditt og at du derav har hands-on erfaring med begge enhetene. Jeg har alltid vært litt meh til Axe, men det er etter mitt første møte med den. Brukte andre sine presets og var ikke akkurat skru-lyd-konge for 7 år siden. Det jeg har hørt i etterkant overbeviser meg og det eneste som gjør at jeg fortsatt har Kemper i tankene er:

1: Pris (er ikke Skrue McDuck-tilstander i lommeboken dessverre)

2: Faktiske forsterkerlyder.

3: Muligheten til å "stjele" andres faktiske forsterkerlyder.

Mitt bilde ja.

7 år er lang tid.

Hvorfor ikke vente på AX8? Den blir jo billigere og er så og si en fullverdig Axe hvis du ikke har spesielle krav (MÅ ha 2 amper samtidig f,eks)

Tror også det kan komme endel Axe'r til salgs når AX8 er mer tilgjengelig, mange som liker å travel light -Slippe rack og MIDI brett.

Endret av Debris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vel bare kjeft for å være Axe-FX fanboy but here goes:

Jeg har hatt begge og testet dem grundig mot hverandre og mener Axe'n har en klarere grunnlyd, dette uavhengig av hvilke profiler som er brukt.

Husk at lyden skal gjennom convertere i begge boksene...

På effekter er det ingen konkuranse, der er Axe helt overlegen.

Kemper er en meget bra boks. Bruk den som funker for deg, er til syvende og sist gitaristen som gjør lyden.

Axe er forresten med Quantum firmware'n like plug and play som Kemper, bare finn en amp du liker, et cab og rock out :)

Egentlig ikke så veldig relevant til tråden, men hva er det som gjør den mer plug and play med denne firmwaren? Den er jo ikke vanskelig å skru i utgangspunktet, men føler det blir hakket smoothere å bare laste inn en profil og "rock on" :)

Gamle Axe har også noen effekter med overveldende mange og avanserte parameter. Sikter da spesielt til pitcheffekter, type harmonizere og slikt. Og selvfølgelig amp-modellene med sag og depth og alt de greiene der, men det trenger du jo strengt tatt ikke røre.

Mitt bilde ja.

7 år er lang tid.

Hvorfor ikke vente på AX8? Den blir jo billigere og er så og si en fullverdig Axe hvis du ikke har spesielle krav (MÅ ha 2 amper samtidig f,eks)

Tror også det kan komme endel Axe'r til salgs når AX8 er mer tilgjengelig, mange som liker å travel light -Slippe rack og MIDI brett.

Jeg skal være helt ærlig og si at hvis jeg ikke hadde hatt 15k låst hos 4Sound etter jeg returnerte Helixen hadde jeg nok gått for AX-8 selv. :P Det stod egentlig mellom Axe FX 2ern som er på finn, AX-8 og Kemper. Når du ikke har mulighet til å prøve de ut, og valget står mellom de to (+ AX-8?) tror jeg det skal veldig mye til for at du blir skuffet uansett :)

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som gjør den mer plug and play er at grunnlyden i ampmodellene "er på plass" med engang.

Rører aldri advanced parametere i amp lenger på Quantum.

Bass, middle, treble etter smak og off you go:)

Det eneste jeg altid gjør er hi og lo cut i cab.

Dette for å tilpasse livemixen, ikke når jeg øver eller spiller alene (Som de fleste vet er ikke en livegitarlyd som funker den som er mest innspirerende alene, du trenger mer mellomtone og litt mindre topp og bånn i en typisk livesetting)

Synes du forresten Axe'n er tung og skru effekter i med mange parametre så aldri prøv en Eventide Harmonizer!

Axe'n er som en BOSS pedal i forhold :)

Endret av Debris
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, AX8 hadde sikkert vært fet å ha. Men i utgangspunktet var jeg ute etter rack-dings. Jeg vet ikke hvorfor jeg har fått dilla på det, men sånn er det nå. :P

Jeg tenker også å gå for en brukt Axe FX II og ikke en ny. Prisen på en AX8 vil jo da være ca det samme som en brukt II så da går jeg heller for den og vurderer MIDI-brett når babyen i huset har blitt gammel nok til at jeg kan ta meg tid til et eventuelt band nr. 2. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte også en Axe Fx rack men etter å ha sett sammenlikninger ala:

https://youtu.be/rjjaWXnhx3o

så syntes jeg ikke prises kunne forsvares.

Man har utvidete effektmuligheter og flere amper simulert men enkeltvis låter det ikke særlig mye bedre (om overhodet) enn en Eleven Rack (som jeg da kjøpte i stedet).

Likeledes syntes jeg ikke at Timeline hørtes bedre ut enn en Mxr Carbon Copy. Den har flere settinger men koster fire ganger så mye, tar mere plass, trekker mer strøm, tåler ikke daisy chain etc.

Slik sett bør man vurdere faktiske behov og avveie pris i forhold til flere faktorer.

Endret av skela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke videoene til David Walliman akkurat er så gode som referanser for hvordan Axe-FX låter, ei heller Eleven Rack (som jeg har hatt selv).

Factory presets i 11r var stort sett ubrukelige. Boksen fungerer fint som lydkort med DSP. Skrur man seg frem til en ok grunnlyd med en type amp man kjenner (jeg tok utgangspunkt i en AC30) og deretter legger noen effekter til midi brett så har man et brukbart øvingsoppsett. Å veksle mellom presets var kort og godt meningsløst (fungerer mye bedre med en grunnlyd og effekter on/off fra midi brett).

Etter min mening er det behov i markedet for en boks som gjør følgende: amp sim med valg av kabinett, element(er), mikrofon. Boksen trenger ikke ha effekter. Bør kunne brukes fra -20db til +4db. Jack inn/ut og XLR ut. Valg mellom noen grunnlyder (Fender/Marshall/Vox/Mesa) pluss noen cab/mik muligheter. Omtrent som en Sansamp (første utgaver) i moderne tapning. Dytt inn en god chip i et hus på størrelse med en Boss-boks. Tror man lett får omsatt noe slikt for 2-3000kr. Merkelig at dette ikke eksisterer i markedet i dag, det selges kun bundles med full effektpakke i alt for store bokser.

Ok, dette var dagens avsporing.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Endret av skela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen er vel at det ikke har latt seg gjøre bra nok? Amplifire ser jo ut til å være ganske nært nok, men prismessig ikke etter ditt hode. :)

Ja jeg burde vel egentlig følge forslag fra Debris, kjøpe Amplifire. Og så sette den i posisjon Friedman og la den stå der :-)

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Kan vel også åpent innrømme at budsjettet ikke er det største for tiden :-)

Endret av skela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn apropos sammenligninger: Jeg gjør nesten aldri slikt via YT lengre. Det ble gjort en stund, men majoriteten av folk der ute har mer penger enn skills og det er gjerne de som hiver seg på videotrenden og sanker views fra den gruppen folk som ikke har noen bedre måte å undersøke produktet på. Den gruppen inkluderer meg selv og sikkert flesteparten på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og off-topic men likevel litt on: Lagde dette nå i sted med 2 instanser av gratis plugins, 2 spor fra IRT Studio, gratis IRs på alle 4 sporene og Made of Metal trommer.

https://soundcloud.com/lokealexander/riffyriffs

Jeg TRENGER ikke å selge IRT Studio og jeg trenger sikkert ikke å bruke noe annet enn gratisplugins og gratis IR. Men jeg vil.

Så, tilbake til Kemper og Axe! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel mer skills enn penger. Ikke fordi jeg er så flink men fordi kontoen er bunnskrapt :-)

Jeg følger egentlig ikke så mye med på utstyrsdemoer lengre men ser heller på Rig Rundowns og liknende gjennomganger av hva pro gitarister faktisk bruker (man må også der filtrere hva som er sponset og hva de faktisk benytter av fri vilje på eget budsjett..). Men noen av disse sammenliknende videoer (type Shnobel) kan være nyttige. Har vel også sett min dose med Gearmandude, Kingman og hva de nå heter.

Man blir vel litt lurt uansett da utstyrsprodusentene sponser en lang rekke kanaler, herunder kjente artister, demonstrantører, anmeldere på nettsider (de første anmeldelser på Amazon trenger ikke være særlig nøytrale..).

Hvilke kjøp som lønner seg i lengden avhenger også av driftssikkerhet, service/rep muligheter (hvis mulig), hvor lenge produktet holder stand mot kommende konkurranse etc.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.