Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

budsjett-pc til studiobruk


Anbefalte innlegg

Har lest endel tråder her og andre steder ang type pc for å lage musikk. Tenker på å bygge meg en pc, selv om laptop er å foretrekke, for å lage et "hjemmestudio"

Jeg liker å jobbe i Ableton live 8.

Eier omnisphere. har tenkt å kjøpe et par andre shynter, og ønsker at disse skal kunne drives knirkefritt på pcen.

Bruker i dag et midibrett, Graphite 49.

Den gode gamle slitne laptoppen fører til mye lagg og frustrasjoner.

Med et budsjett på 10000 ønsker jeg å bygge en pc eller laptop som er stabil og trygg å bruke.

Jeg bør kunne koble til mic via xlr, aukustisk gitar etc. (Eksternt lydkort?)

Noen som har gode råd og tips på hva jeg bør fokusere på? Kanskje øage er konkret eksempel på hvordan dere ville handlet inn? (Kun hardwaren - eier softwaren fra før)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår en relativt billig pc, og at du heller legger litt penger i monitorer og lydkort. Lydkort får du for 1000-2000, og ja - jeg mener du skal gå for eksternt. Av monitorer synes jeg personlig KRK rookit låter fint, men alt annet enn elkjøp-høytalere vil sikkert funke. Du trenger også hodetelefoner.

Forslag:

PC: 4000

Lydkort: 2000

Høytalerer: 3000

Hodetelefoner: 1000

Det er sikkert mye meninger om dette, men jeg tror dette er et greit utgangspunkt for ditt budsjett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag hadde heller droppet høytalerene og brukt mer på PC:n ...

Eller ... tjaa ... har ikke vart på "PC Markedet" på 7-8 år nu, men en billig PC er vel fortsatt en billig PC ?
Ie. bråkete vifteløsninger, knirkete tastaturer, touchpader som virker annenhver søndag i måneder med et 'R' i navnet, skjermer som får deg å lure på om du må kontakte øyelege o.s.v ....

Endret av juzzizhow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kjøp en laptop med godt tastatur og god skjerm. Oppgrader med SSD-disk. Vips! (Eksternt lydkort kommer i tillegg)

Kjøp små, gode PC-høyttalere. Bassen monitorerer og mikser du best med godt headsett (så rommet ikke farger lyden for mye). Dessuten er det alt for mange som lytter til musikk med plugger som har dårlig bass. Derfor bør det du lager låte bra både på utstyr som har god og mindre god bassgjengivelse.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag hadde heller droppet høytalerene og brukt mer på PC:n ...

Eller ... tjaa ... har ikke vart på "PC Markedet" på 7-8 år nu, men en billig PC er vel fortsatt en billig PC ?

Ie. bråkete vifteløsninger, knirkete tastaturer, touchpader som virker annenhver søndag i måneder med et 'R' i navnet, skjermer som får deg å lure på om du må kontakte øyelege o.s.v ....

Hæ, nei. Bruk gjerne like mye på PC som høyttalere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

10k for et hjemmestudio er en budsjettløsning, og vil låte som en busjettløsning uansett hvordan en vrir eller vrenger på det. En kan velge om en skal legge seg på middels lav kvalitet både på pc, lydkort og monitoring eller om en skal legge mesteparten av pengene i en av de tre tingene. Hvis en går for det siste, har en iallefall 1 komponent som varer flere år før det må byttes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.