Web Analytics
Jump to content

Miksing, mastering og opphavsrett


sidney
 Share

Recommended Posts

Jeg driver med et prosjekt der jeg og venner fra gamle dager skal spille inn 10 eller11 låter og lage cd. I den forbindelse har jeg noen spørsmål.

1) For det første gjelder det opphavsrett. Vi spiller coverlåter, og burde natturligvis ta kontakt med låtskrivere og TONO. Nå er situasjonen slik at vi ikke skal selge cd'en. Vi planlegger å ha den selv og gi bort til folk vi kjenner. Dette kommer ikke på radio for å si det slik. Må vi fortsatt innhente tillatelse? Vil det bli vanskelig å finne noen som trykker plata uten at tillatelse fra alle låtskrivere foreligger? Opplaget blir enten 50 eller 100 cd'er.

2) Miksing er et problem. Jeg har tatt opp 7 av 11 låter så langt, og er lite fornøyd med den miksen jag lager selv. Ett problem er trommelyden. Jeg har kjøpt trommespor fra Will Jones, som har annonsert på forumet her, og synes i ettertid basstromma blir for dominerende. Jeg har bare ei trommefil pr. sang. Har dere noen anbefalinger på folk som kan hjelpe meg med miksen? Dette er som sagt et hobbyprosjekt av og for amatører, men det hadde vært moro om det låt greit.

3) Mastering - samme som miksing egentlig. Føler vi må ha hjelp her. Noen anbefalinger? Jeg kan betale for jobben, men budsjettet er ikke all verden.

Opptakene og spillinga er så der, så jeg forventer ikke at dette skal låte som Pink Floyd, men det hadde vært moro å gjøre det beste ut av det. Sangene spenner forøvrig over et vidt spekter - fra Shadows til Faith no more..

Link to comment
Share on other sites

Hei, angående mixing av trommer, du har kun fått et ferdigbehandlet stereospor sier du? Sjekk da hvor bassgitaren har sin frekvens - boost og sveip frem og tilbake for å lokalisere det, og er det f.eks. rundt 70 Hz så bare demper du tilsvarende på trommesporet, så kan du prøve å booste litt rundt 50 Hz for å hente inn igjen det tapte. Trommene til Will Jones skal være bra mixet så antagelig er det den samlede mixen din som er problemet. Flere instrumenter som krangler om samme frekvens?

Må også føye til at trommesporet (i ditt tilfellet) bør være din veiviser - alt annet bør mixes i forhold til trommesporet - for best resultat!

Edited by Sharkeye
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Er ikke så kjent med opphavsrett, men anbefaler å ta kontakt med TONO for å være sikker.



Angående mixing så anbefaler jeg å leie inn noen som har erfaring med mixing. Ta gjerne kontakt med meg for tilbud og sjekk ut www.cantusstudio.com. Kan fikse mix og mastering. Hvis du ønsker å fikse selv så har jeg til tips at man ofte må bygge lydbildet rundt de lydene man har, så om trommelyden er allerede satt så kan det være vanskelig å gjøre store endringer. Ofte i slike programmer kan man sette en mix/balanse på trommesettet. Beste er om du kan eksportere trommene ut til enkelte filer (altså en for kick, en for skarp osv). Eventuelt bruk en multiband kompressor eller en EQ til å styre bass/diskant for å få litt kontroll.



Jeg kan fikse mastering for deg, ganske rimelig (på budsjett), men anbefaler at man tar kontakt med et masteringshus. De tar ofte rundt 6-10.000 kr for et album.


Edited by cantus
Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Audiomaster.co.uk før, veldig bra sett i forhold til tid og pris. Orden i sysakene!

Når det gjelder opphavsrett, så skal rettighetshaver kontaktes før distribusjon og salg. Men når dere kun skal bruke innspillingen privat (dvs. gi bort og beholde selv), så trenger dere ikke foreta dere noe. Det er først når penger og publisitet kommer inn i bildet at man må snakke juss. Så dersom dere ikke har laget noen nazihyllest-coverversjoner som oppfordrer til kriminalitet, og heller ikke selger plata, så er dere good to go. I hvert fall slik jeg har forstått lovverket.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder opphavsrett, så skal rettighetshaver kontaktes før distribusjon og salg. Men når dere kun skal bruke innspillingen privat (dvs. gi bort og beholde selv), så trenger dere ikke foreta dere noe. Det er først når penger og publisitet kommer inn i bildet at man må snakke juss. Så dersom dere ikke har laget noen nazihyllest-coverversjoner som oppfordrer til kriminalitet, og heller ikke selger plata, så er dere good to go. I hvert fall slik jeg har forstått lovverket.

I beg to differ. Hovedregelen etter åndsverkloven § 2 første ledd er at opphavsmannen har "enerett til å råde over åndsverket ved å fremstille varig eller midlertidig eksemplar av det og ved å gjøre det tilgjengelig for almenheten". Det følger av kommentarene til bestemmelsen at "eneretten til å gjøre verket tilgjengelig for allmennheten kun gjelder utenfor det private område". Imidlertid er eneretten til å fremstille et eksemplar av verket (også i "endret skikkelse" eller "bearbeidelse") absolutt.

Jeg mener derfor du vil kunne fremføre privat uten tillatelse fra opphavsmannen, men ikke spille inn på et medium, herunder CD, uten tillatelse fra opphavsmannen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I beg to differ. Hovedregelen etter åndsverkloven § 2 første ledd er at opphavsmannen har "enerett til å råde over åndsverket ved å fremstille varig eller midlertidig eksemplar av det og ved å gjøre det tilgjengelig for almenheten". Det følger av kommentarene til bestemmelsen at "eneretten til å gjøre verket tilgjengelig for allmennheten kun gjelder utenfor det private område". Imidlertid er eneretten til å fremstille et eksemplar av verket (også i "endret skikkelse" eller "bearbeidelse") absolutt.

Jeg mener derfor du vil kunne fremføre privat uten tillatelse fra opphavsmannen, men ikke spille inn på et medium, herunder CD, uten tillatelse fra opphavsmannen.

tumblr_lww47s3Bgn1r70hxto1_400.gif

Men det er jo en viss gråsone her, mtp. "det private område". Å gi folk en CD du selv har spilt inn (altså ikke en piratkopi), uten å ta noen form for betaling, må vel kunne anses som privat. Er klar over at nevnte enerett er absolutt, men det er er vel i praksis ment for å verne mot evt. misbruk av åndsverket (jamfør Eidsvågs siste intrufne med Pegida)?

Uansett er det vel trygt å anta at håndhevelsen av lovverket skiller veldig på ikke-kommersiell, privat innspilling (f.eks. alle cover-videoer på YouTube/Soundcloud), og kommersielt salg av andres musikk.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

tumblr_lww47s3Bgn1r70hxto1_400.gif

Men det er jo en viss gråsone her, mtp. "det private område". Å gi folk en CD du selv har spilt inn (altså ikke en piratkopi), uten å ta noen form for betaling, må vel kunne anses som privat. Er klar over at nevnte enerett er absolutt, men det er er vel i praksis ment for å verne mot evt. misbruk av åndsverket (jamfør Eidsvågs siste intrufne med Pegida)?

Uansett er det vel trygt å anta at håndhevelsen av lovverket skiller veldig på ikke-kommersiell, privat innspilling (f.eks. alle cover-videoer på YouTube/Soundcloud), og kommersielt salg av andres musikk.

Absolutt. Bestemmelsen tar i utgangspunktet sikte på å verne om opphavsmannens økonomiske interesser, men slik jeg forstår ordlyden, vil den (dessverre?) også ramme de tilfeller der (privat) innspilling skjer i bearbeidet form.

Er ikke kjent med saken du nevner om Eidsvåg/Pegida, men jeg synes lovverket her er komplisert. Jeg aner eksempelvis ikke hva utfallet av en eventuell rettssak ville blitt i dette tilfellet.

Link to comment
Share on other sites

Mener å ha forstått det slik at hvis man endrer på verket må man ha tillatelse fra opphavspersonen(e). Men lager man bare en cover, uten å endre tekst og melodi så er det greit. Men du må da betale til Tono ved opptrykk, salg osv. Hør med Tono, det ville jeg gjort.

Link to comment
Share on other sites

Mener å ha forstått det slik at hvis man endrer på verket må man ha tillatelse fra opphavspersonen(e). Men lager man bare en cover, uten å endre tekst og melodi så er det greit. Men du må da betale til Tono ved opptrykk, salg osv. Hør med Tono, det ville jeg gjort.

Mente også at det er slik at man ikke trenger tilatelse til å lage en ren coverversjon, men man må selvsagt kreditere opphavspersoner.

Jeg forstår det slik at det avgjørende er om det foreligger eksemplarfremstilling (også bearbeidelser) eller fremføring (også bearbeidelser), jf. åvl. § 2. Dersom man ønsker å fremstille eksemplarer (igjen, dette gjelder også en "bearbeidelse" eller "i endret skikkelse"), må man ha opphavsmannens tillatelse - denne eneretten er absolutt, og gjelder derfor uansett om man fremstiller eksemplarer til "privat" eller "offentlig" bruk. Hva angår fremføringer, skilles det mellom privat - som ikke krever opphavsmannens tillatelse, og offentlig - som krever opphavsmannens tillatelse.

Det heter i lovkommentarene at "bearbeideren [rimeligvis må] respektere forgjengerens enerett, en enerett som også omfatter bearbeidelser", jf. § 2 første ledd.

Summa summarum: Spørsmålet om trådstarter behøver opphavsmannens tillatelse går altså ut på om trådstarter ønsker å fremstille eksemplarer (f.eks. CD) (ja), fremføre offentlig (ja), eller fremføre privat (nei) - uavhengig av om det er en coverlåt eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Det gies ut coverlåter i søkk og kav, og over en lav sko, og har gjort det så lenge plateindustrien har eksistert. Tipper det er sjelden opphavsmenn har blitt spurt om lov til å gi ut låtene, og så lenge de rette folka får sin del av evt. salg, er de vel fornøyd med det.

Der låtene blir omarrangert, eller tema fra låter blir brukt i nye verk, er jeg med, men...

Det er mulig det SKAL være slik at opphavsmenn/rettighetshavere skal gi tillatelse uansett, men tipper det er rimelig vanskelig å gjennomføre i praksis.

Link to comment
Share on other sites

Det er greit nok at det finnes regler, og at man skal følge disse. I dette tilfellet synes jeg vel kanskje at man kan spille inn disse sangene, og dele ut CD- platene til noen venner.

(Mange av dem kommer ikke til å høre på den en gang, det vet jeg av erfaring..)

Det er da ikke snakk om å ikke respektere opphavsrett og de som har laget sangene sin rett til materialet, eller at de skal ha inntekt av jobben, men her er det da ikke penger, budskap eller noen som helst form for vinning inne i bildet.

Blir omtrent som om alle som kjører bil, og som kommer til å kjøre litt for fort, skal begynne å anmelde seg selv til politiet for å bil ilagt forelegg. Overtredelsen av regler er her så minimal at det ikke er noe å bry seg om. Synes jeg.

Når det er sagt, er alle slike tilfeller der man legger seg tett opp til en grense litt problematiske. Jeg ser den.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Godt tips, men dette er et kit som sannsynligvis ikke er verdt mer enn varmeverdien om en fyrer den i peisen når alle godbitene er tatt av. De originale stemmeskruene var så dårlige at de ikke var brukbare, og en gikk regelrett i stykker. Verdien i denne vil nok først og fremst være gleden den kan gi meg Regner med det er flere enn meg som som har et lite lager med avplukkede deler. De er kjekke å finne til andre prosjekter. Merkelig nok blir man aldri ferdig....  
    • Lang tid uten lyst - og når den er på vei tilbake ser jeg at alt er på vei til å bli borte ... Trist, men leit og ingenting å gjøre med det. Og i mellomtiden har alle bildene i byggetrådene mine mistet seg selv - usikker på hvorfor det har blitt slik, men nå som forumet også er i ferd med å miste seg selv, er det kanskje ikke verdt å reparere? Jeg skal lete opp det nye forumet og se om jeg finner ett sted å poste oppdateringer i der 🙂 Takk for alt og alle her inne!
    • Jo,jo.Som du sier,det er moro å prøve seg fram. Tips:Ta vare på originale pickuper og annet stash fra gitaren,slik at du kan sette den i original stand når du eventuelt selger den.Folk vil helst ha gitarer i original stand,og er ikke villig til å betale det ekstra som du har kostet på den.
    • Tenker litt av poenget er stor forskjell egentlig. Bør bli interessante muligheter for å diale inn diverse toner i midtstilling, spesielt om jeg legger på en coilsplit av humbuckeren og. Risikoen er vel heller ikke superstor siden det går an å kjøpe til en som matcher bedre og ta den som blir til overs i en annen gitar. Eller selge. Får vel alltids igjen noen kroner for sånt. Har jækla lyst til å prøve altså. Titte på videoen nå EDIT: Må vel innrømme at jeg EGENTLIG tenkte å prøve med noe fra Guitar Fetish, men stadig utsolgt det jeg skal ha og da eser budsjettet fort ut....
    • Har prøvd dette selv,Lollar Novel 90 i neck og Seymour Duncan JB i bridge.Det ble for stor forskjell mellom pickupene.Spørs også hva du hovedsakelig spiller (clean/dirty/full distortion).Egentlig trenger du to gitarer,hehe:  
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.