Web Analytics
Jump to content

Miksing, mastering og opphavsrett


sidney

Recommended Posts

Jeg driver med et prosjekt der jeg og venner fra gamle dager skal spille inn 10 eller11 låter og lage cd. I den forbindelse har jeg noen spørsmål.

1) For det første gjelder det opphavsrett. Vi spiller coverlåter, og burde natturligvis ta kontakt med låtskrivere og TONO. Nå er situasjonen slik at vi ikke skal selge cd'en. Vi planlegger å ha den selv og gi bort til folk vi kjenner. Dette kommer ikke på radio for å si det slik. Må vi fortsatt innhente tillatelse? Vil det bli vanskelig å finne noen som trykker plata uten at tillatelse fra alle låtskrivere foreligger? Opplaget blir enten 50 eller 100 cd'er.

2) Miksing er et problem. Jeg har tatt opp 7 av 11 låter så langt, og er lite fornøyd med den miksen jag lager selv. Ett problem er trommelyden. Jeg har kjøpt trommespor fra Will Jones, som har annonsert på forumet her, og synes i ettertid basstromma blir for dominerende. Jeg har bare ei trommefil pr. sang. Har dere noen anbefalinger på folk som kan hjelpe meg med miksen? Dette er som sagt et hobbyprosjekt av og for amatører, men det hadde vært moro om det låt greit.

3) Mastering - samme som miksing egentlig. Føler vi må ha hjelp her. Noen anbefalinger? Jeg kan betale for jobben, men budsjettet er ikke all verden.

Opptakene og spillinga er så der, så jeg forventer ikke at dette skal låte som Pink Floyd, men det hadde vært moro å gjøre det beste ut av det. Sangene spenner forøvrig over et vidt spekter - fra Shadows til Faith no more..

Link to comment
Share on other sites

Hei, angående mixing av trommer, du har kun fått et ferdigbehandlet stereospor sier du? Sjekk da hvor bassgitaren har sin frekvens - boost og sveip frem og tilbake for å lokalisere det, og er det f.eks. rundt 70 Hz så bare demper du tilsvarende på trommesporet, så kan du prøve å booste litt rundt 50 Hz for å hente inn igjen det tapte. Trommene til Will Jones skal være bra mixet så antagelig er det den samlede mixen din som er problemet. Flere instrumenter som krangler om samme frekvens?

Må også føye til at trommesporet (i ditt tilfellet) bør være din veiviser - alt annet bør mixes i forhold til trommesporet - for best resultat!

Edited by Sharkeye
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Er ikke så kjent med opphavsrett, men anbefaler å ta kontakt med TONO for å være sikker.



Angående mixing så anbefaler jeg å leie inn noen som har erfaring med mixing. Ta gjerne kontakt med meg for tilbud og sjekk ut www.cantusstudio.com. Kan fikse mix og mastering. Hvis du ønsker å fikse selv så har jeg til tips at man ofte må bygge lydbildet rundt de lydene man har, så om trommelyden er allerede satt så kan det være vanskelig å gjøre store endringer. Ofte i slike programmer kan man sette en mix/balanse på trommesettet. Beste er om du kan eksportere trommene ut til enkelte filer (altså en for kick, en for skarp osv). Eventuelt bruk en multiband kompressor eller en EQ til å styre bass/diskant for å få litt kontroll.



Jeg kan fikse mastering for deg, ganske rimelig (på budsjett), men anbefaler at man tar kontakt med et masteringshus. De tar ofte rundt 6-10.000 kr for et album.


Edited by cantus
Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Audiomaster.co.uk før, veldig bra sett i forhold til tid og pris. Orden i sysakene!

Når det gjelder opphavsrett, så skal rettighetshaver kontaktes før distribusjon og salg. Men når dere kun skal bruke innspillingen privat (dvs. gi bort og beholde selv), så trenger dere ikke foreta dere noe. Det er først når penger og publisitet kommer inn i bildet at man må snakke juss. Så dersom dere ikke har laget noen nazihyllest-coverversjoner som oppfordrer til kriminalitet, og heller ikke selger plata, så er dere good to go. I hvert fall slik jeg har forstått lovverket.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder opphavsrett, så skal rettighetshaver kontaktes før distribusjon og salg. Men når dere kun skal bruke innspillingen privat (dvs. gi bort og beholde selv), så trenger dere ikke foreta dere noe. Det er først når penger og publisitet kommer inn i bildet at man må snakke juss. Så dersom dere ikke har laget noen nazihyllest-coverversjoner som oppfordrer til kriminalitet, og heller ikke selger plata, så er dere good to go. I hvert fall slik jeg har forstått lovverket.

I beg to differ. Hovedregelen etter åndsverkloven § 2 første ledd er at opphavsmannen har "enerett til å råde over åndsverket ved å fremstille varig eller midlertidig eksemplar av det og ved å gjøre det tilgjengelig for almenheten". Det følger av kommentarene til bestemmelsen at "eneretten til å gjøre verket tilgjengelig for allmennheten kun gjelder utenfor det private område". Imidlertid er eneretten til å fremstille et eksemplar av verket (også i "endret skikkelse" eller "bearbeidelse") absolutt.

Jeg mener derfor du vil kunne fremføre privat uten tillatelse fra opphavsmannen, men ikke spille inn på et medium, herunder CD, uten tillatelse fra opphavsmannen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I beg to differ. Hovedregelen etter åndsverkloven § 2 første ledd er at opphavsmannen har "enerett til å råde over åndsverket ved å fremstille varig eller midlertidig eksemplar av det og ved å gjøre det tilgjengelig for almenheten". Det følger av kommentarene til bestemmelsen at "eneretten til å gjøre verket tilgjengelig for allmennheten kun gjelder utenfor det private område". Imidlertid er eneretten til å fremstille et eksemplar av verket (også i "endret skikkelse" eller "bearbeidelse") absolutt.

Jeg mener derfor du vil kunne fremføre privat uten tillatelse fra opphavsmannen, men ikke spille inn på et medium, herunder CD, uten tillatelse fra opphavsmannen.

tumblr_lww47s3Bgn1r70hxto1_400.gif

Men det er jo en viss gråsone her, mtp. "det private område". Å gi folk en CD du selv har spilt inn (altså ikke en piratkopi), uten å ta noen form for betaling, må vel kunne anses som privat. Er klar over at nevnte enerett er absolutt, men det er er vel i praksis ment for å verne mot evt. misbruk av åndsverket (jamfør Eidsvågs siste intrufne med Pegida)?

Uansett er det vel trygt å anta at håndhevelsen av lovverket skiller veldig på ikke-kommersiell, privat innspilling (f.eks. alle cover-videoer på YouTube/Soundcloud), og kommersielt salg av andres musikk.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

tumblr_lww47s3Bgn1r70hxto1_400.gif

Men det er jo en viss gråsone her, mtp. "det private område". Å gi folk en CD du selv har spilt inn (altså ikke en piratkopi), uten å ta noen form for betaling, må vel kunne anses som privat. Er klar over at nevnte enerett er absolutt, men det er er vel i praksis ment for å verne mot evt. misbruk av åndsverket (jamfør Eidsvågs siste intrufne med Pegida)?

Uansett er det vel trygt å anta at håndhevelsen av lovverket skiller veldig på ikke-kommersiell, privat innspilling (f.eks. alle cover-videoer på YouTube/Soundcloud), og kommersielt salg av andres musikk.

Absolutt. Bestemmelsen tar i utgangspunktet sikte på å verne om opphavsmannens økonomiske interesser, men slik jeg forstår ordlyden, vil den (dessverre?) også ramme de tilfeller der (privat) innspilling skjer i bearbeidet form.

Er ikke kjent med saken du nevner om Eidsvåg/Pegida, men jeg synes lovverket her er komplisert. Jeg aner eksempelvis ikke hva utfallet av en eventuell rettssak ville blitt i dette tilfellet.

Link to comment
Share on other sites

Mener å ha forstått det slik at hvis man endrer på verket må man ha tillatelse fra opphavspersonen(e). Men lager man bare en cover, uten å endre tekst og melodi så er det greit. Men du må da betale til Tono ved opptrykk, salg osv. Hør med Tono, det ville jeg gjort.

Link to comment
Share on other sites

Mener å ha forstått det slik at hvis man endrer på verket må man ha tillatelse fra opphavspersonen(e). Men lager man bare en cover, uten å endre tekst og melodi så er det greit. Men du må da betale til Tono ved opptrykk, salg osv. Hør med Tono, det ville jeg gjort.

Mente også at det er slik at man ikke trenger tilatelse til å lage en ren coverversjon, men man må selvsagt kreditere opphavspersoner.

Jeg forstår det slik at det avgjørende er om det foreligger eksemplarfremstilling (også bearbeidelser) eller fremføring (også bearbeidelser), jf. åvl. § 2. Dersom man ønsker å fremstille eksemplarer (igjen, dette gjelder også en "bearbeidelse" eller "i endret skikkelse"), må man ha opphavsmannens tillatelse - denne eneretten er absolutt, og gjelder derfor uansett om man fremstiller eksemplarer til "privat" eller "offentlig" bruk. Hva angår fremføringer, skilles det mellom privat - som ikke krever opphavsmannens tillatelse, og offentlig - som krever opphavsmannens tillatelse.

Det heter i lovkommentarene at "bearbeideren [rimeligvis må] respektere forgjengerens enerett, en enerett som også omfatter bearbeidelser", jf. § 2 første ledd.

Summa summarum: Spørsmålet om trådstarter behøver opphavsmannens tillatelse går altså ut på om trådstarter ønsker å fremstille eksemplarer (f.eks. CD) (ja), fremføre offentlig (ja), eller fremføre privat (nei) - uavhengig av om det er en coverlåt eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Det gies ut coverlåter i søkk og kav, og over en lav sko, og har gjort det så lenge plateindustrien har eksistert. Tipper det er sjelden opphavsmenn har blitt spurt om lov til å gi ut låtene, og så lenge de rette folka får sin del av evt. salg, er de vel fornøyd med det.

Der låtene blir omarrangert, eller tema fra låter blir brukt i nye verk, er jeg med, men...

Det er mulig det SKAL være slik at opphavsmenn/rettighetshavere skal gi tillatelse uansett, men tipper det er rimelig vanskelig å gjennomføre i praksis.

Link to comment
Share on other sites

Det er greit nok at det finnes regler, og at man skal følge disse. I dette tilfellet synes jeg vel kanskje at man kan spille inn disse sangene, og dele ut CD- platene til noen venner.

(Mange av dem kommer ikke til å høre på den en gang, det vet jeg av erfaring..)

Det er da ikke snakk om å ikke respektere opphavsrett og de som har laget sangene sin rett til materialet, eller at de skal ha inntekt av jobben, men her er det da ikke penger, budskap eller noen som helst form for vinning inne i bildet.

Blir omtrent som om alle som kjører bil, og som kommer til å kjøre litt for fort, skal begynne å anmelde seg selv til politiet for å bil ilagt forelegg. Overtredelsen av regler er her så minimal at det ikke er noe å bry seg om. Synes jeg.

Når det er sagt, er alle slike tilfeller der man legger seg tett opp til en grense litt problematiske. Jeg ser den.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Kun gitarkabinett på gitarforsterker, med mindre man er faglig kyndig - et svært fåtall.  Og husk et par ting: - Utgangen på forsterkeren din leverer MYE strøm ut, som potensielt er dødelig - Forsterkeren kan bli totalt skadet av å kjøres uten kabinett, eller med feil kabinett - Du skal alltid bruke egnet høyttalerkabel mellom forsterker og kabinett, aldri instrumentkabel Veldig kjedelig å ødelegge en dyr forsterker pga feil bruk. Kabinett er er veldig billig på bruktmarkedet, da mange har fått over til digitalt. Du kan se etter ENGL, Orange, Marshall, Harley Benton, Framus og andre merker. Ville vurdert Vintage 30 elementer hvis jeg var deg, da har du et kabinett for livet.  Betalt 2000kr for mitt Framus 212 kabinett, det er helt perfekt for mitt bruk. 
    • Det vil hjelpe å gire ned effekten til 50W.  Dette med lyd og effekt er ikke "rett frem" med ohms lov, da lyden kan variere ulinjert fra styrken på forsterkeren i forskjellige frekvenser. Det er derfor 50W forsterker, kan levere mer ut på høyttaleren enn 50% i visse frekvenser. Men det er helt innenfor å ta den "enkle" utgaven bare for å være på den sikre siden og ikke overtenke for mye. - 2x effekt på høyttaler av forsterker er et godt utgangspunkt.  - Det har mye å si hvor mange høyttalere du har i kabinett, da du fordeler lasten på flere høyttalere  - Forskjellige høyttalere har forskjellig styrke. Jeg kjører Marshall JVM i et Framus 212 V30 kabinett på 120W (60W per høyttaler).  - Noen kjører stereo-sluttrinn i et stereo kabinett, andre kjører to forskjerkere i stereo på grunn av effekter, eller for å blende to lyder inn i en. For eksempel - blender du en Marshall JVM med en Mesa Boogie Mark V, så blender du to ganske forskjellige lyder for å få et unikt karakter (Rabea Massaad har et par video på dette på YouTube).   Jeg solgte nylig en ENGL Powerball med et stereo-kabinett, den hadde meget gode instrukser som beskriver mulighetene med stereo.  Personlig har jeg hatt det meste, og falt på at 50W er mer enn nok på rørforsterkere, og at 2x12 er mer enn nok lyd, og samtidig ikke for lite. For meg er det en perfekt kombinasjon.. Skulle helst hatt en lunch amp i tillegg.(ENGl Fireball 25, eller Mesa Mark V 25)  
    • Jeg kan ikke svare på om det kan skade noe, men jeg tror jeg ville latt være om jeg var deg. Uansett vil det låte ganske kjipt. En PA-høyttaler er designet for å gjengi alle frekvenser mest mulig likt, mens en gitarhøyttaler har veldig annerledes respons. Den kutter tonnevis av høye frekvenser, og har generelt en helt annen EQ-kurve på frekvensene som den slipper gjennom. For clean-lyd kan en PA-forsterker kanskje fungere sånn noenlunde, men med en gang du legger på litt vreng så låter det ekstremt kvasst og ubehagelig. Valg av høyttaler vil på mange måter påvirke lyden din mer enn valg av forsterker.
    • Har nettopp kjøpt en marshall dsl 100w forsterker, men kabinettet må vente litt til penga strekker til. En venn av meg har noe greier liggende, en peavey pa høytaler etter hva jeg har skjønt. Dette er hva jeg fant om den på nett: «The Peavey Mod# 112 PT PA Enclosure was produced in 1986 & 1987 and sold for $139.50 each. They are rated at 100 watts Rms and 200 watts Peak Power. The 12 inch Woofer is a EMINENCE Loud Speaker and the 3 inch Tweeter is a MOTOROLA Piezo. The enclosure does not contain crossover components, it is straight wired from the input jacks to the speakers. They will work with a Mixer/Power Amp rated from 125 to 200  Peak Power Wattage @ 8 ohms. (Example - Peavey MP 4 Mixer/Amp Mark III Series).» Kan dette funke som en midlertidig løsning? Jeg er helt nybegynner på dette her. Pa høytalere til gitarforsterker er såklart ikke ideelt, men funker det uten at jeg skader noe? Stemmer watt og Ohm overens med forsterkeren? Forsterkeren kan også kjøres på 50watt istedenfor 100 hvis det er bedre. Bak på høytaleren står det 16 Ohm og det er 2 inputs uten noe tekst, hvordan kobler jeg den sammen med forsterkeren? Hva skal hvor? Legger ved bilde:
    • Jeg er helt ny på dette med rørforsterker og kabinett og prøver å lære meg the basics så jeg kan forsikre meg om at spillesteder har riktig kabinett når jeg kun har med forsterkeren Har en marshall dsl100 på 100 watt. Jeg har forstått det slik at kabinettet helst skal være minst dobbelt så mange watt som forsterkeren så man har nok å gå på. Men jeg har også muligheten til å kjøre forsterkeren på 50 watt, vil dette da bli det samme som å bare ha en vanlig 50 watt forsterker slik at et kabinett på 100watt skal være i orden når jeg har forsterkeren på 50 watt? Har antall høytalere i kabinettet noe å si så lenge den kombinerte watten i kabinettet er dobbelt så mye som forsterkeren, altså vil et 1x12  eller 2x12 kabinett være greit så lenge kabinettet totalt har høy nok watt? Mono/stereo kabinett. Hva er hensikten med å sette et kabinett på stereo? Er det for å kunne bruke 2 forsterkere på ett kabinett? Eller for å koble flere kabinetter til samme forsterker? Skulle gjerne visst litt rundt det. Skulle gjerne hatt en liten innføring i dette med Ohm også, hvordan skal ting kobles sammen, eventuelt andre ting å tenke på Har prøvd å titte litt på YouTube og lest på litt engelske sider men blir liksom ikke helt klok på det. Håper nok kan gi meg det inn med teskje så jeg lærer dette her:)
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.