Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Miksing, mastering og opphavsrett


Anbefalte innlegg

Ja. For å presisere, er det åpenbart to typer spørsmål som kan besvares:

1) Etter gjeldende rett: Det er dette spørsmålet jeg har tatt stilling til. Jeg forstår det også slik, ut ifra formuleringene som er brukt gjennom tråden, at det er dette spørsmålet man inntil de to siste postene har forsøkt å svare på.

2) Hva trådstarter burde gjøre/hva som er vanlig praksis: Det har jeg ikke tatt stilling til, men jeg heller mot å være enig med Audun og CastorFiber her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å komme med et annet eksempel- jeg har i flere år deltatt i en sånn "venners venner- fest", der vi har framført sanger som andre har laget.Noen ganger har det vært snakk om to med kassegitarer, andre ganger har det vært fullt band. Enkelte år har naboer til der festen er kommet til og hørt på musikken, også.
Strengt tatt, hvis man skal holde seg til reglene, burde vi ha rapportert inn dette, og betalt avgift, slik at de som har skrevet tekst og melodi hadde fått sine royalties.

Dette er da ikke noe vi har tjent penger på, snarere tvert i mot, og vi som har spilt har lagt ned masse krefter, tid og kroner i utstyr, øving, rigging og så videre. Det er i og for seg ikke et godt argument, men det tydeliggjør at det ikke er tenkt penger i denne sammenhengen.
Ingen av de som har vært snille nok til å høre på har betalt noe for å være publikum.
Jeg må innrømme at jeg ikke har så veldig dårlig samvittighet for at vi ikke har kontaktet TONO for å få betale for framførelsen.

Trådstarters spørsmål havner litt i samme gaten, synes jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som arrangerer offentlige fester og konserter, er pliktig til å betale tonoavgift. Her skal i utgangspunktet artist levere inn spilleliste på hva som blir framført. Spiller man eget materiale, er jo det i egen interesse slik at man faktisk får noen ekstra kroner for å framføre sine egne verk. I de åra jeg har spilt i coverband, har det aldri blitt gjort. Selv ikke der vi har lurt inn eget materiale i settene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CastorFiber: Jeg ser absolutt hva du sikter til.

Jeg følte samtidig at diskusjonen handlet om hva som etter loven var lov (et spørsmål jeg synes det er lettere å svare på). Hva trådstarter burde gjøre, hvilken samvittighet trådstarter burde ha, og, ikke minst, spørsmål av typen "bør jeg være redd for å bli 'tatt' for å ha trykket opp 50-100 CD-er uten opphavsmannens tillatelse", er noe som avhenger av individet. Jeg føler meg hakket mindre komfortabel med å svare på dette for trådstarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CastorFiber: Jeg ser absolutt hva du sikter til.

Jeg følte samtidig at diskusjonen handlet om hva som etter loven var lov (et spørsmål jeg synes det er lettere å svare på). Hva trådstarter burde gjøre, hvilken samvittighet trådstarter burde ha, og, ikke minst, spørsmål av typen "bør jeg være redd for å bli 'tatt' for å ha trykket opp 50-100 CD-er uten opphavsmannens tillatelse", er noe som avhenger av individet. Jeg føler meg hakket mindre komfortabel med å svare på dette for trådstarter.

Her hadde det kommet mye siden sist jeg var inne.

Jeg er ikke redd for å bli tatt for noe. Jeg er i utgangspunktet svært enig i at låtskrivere skal ha betalt for arbeidet sitt, så det er ikke det heller. Saken er at det uansett ikke blir noe penger å fordele, så det virker meningsløst å bruke tid på å innhente tillatelser. Hadde det vært penger i denne historia, skulle opphavsmennene fått alt de ville ha, så det er ikke det det står på. Greia er altså at jeg ikke gidder bruke tid på å få tillatelse når det uansett ikke er noe som helst å fordele. Spørsmålet er om de som trykker cd'en vil steile og kreve at jeg rydder opp?

Ellers har vi fått på plass en som mikser billig. Mange gode forslag til mastering her, vil sjekke ut dem når den tid kommer.

Takker for responsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.