Web Analytics
Jump to content

gear, hype og pris


ØysteinV

Recommended Posts

Frustrasjonen må få utløp.

En vesentlig del av hele interessen min rundt gitarer og gear er å prøve forskjellig saker og ting, å gjøre meg opp ei mening om hva jeg liker og ikke liker. Om det låter bra og føles rett er hele grunnlaget. Prisen har i grunn lite å si, så lenge det er innenfor rimelighetens grenser. Jeg har seriøst sittet i flere uker nå, fra morgen til langt på natt, å ploget etter pedaler på nettet, når jeg egentlig kunne brukt tiden til å spilt gitar.

Problemet er hypen. Noe blir dømt nord og ned i en årrekke, helt til rette personen begynner å brøle ut om hvor jævlig bra dette produktet egentlig låter. Da låter det plutselig mye bedre. Eller så kan det være noe som er hypa noe så inni helvete at folk kaster pengene sine etter det, for å så i ettertid finne ut at "ops.. dette var jo egentlig bare en BBE ben wah med et annet navn"..

Det sitter en fyr på youtube og forteller folk hva som er bra, og hvorfor akkurat denne pedalen er bedre enn de andre, når det viser seg å egentlig være samme driten. Det som er felles for alt som er bra, er at det koster flesk.

For å sette ting litt på spissen kan det nesten virke som mange gir totalt faen i hva de mener selv, men siden det allerede er 40 sider opp og ned på tgp om hvor bra noe er, er det sikkert lett å være enig. At en har betalt 5k for en simpel pedal er det ikke så nøye med..

Det verste er at mye av det nye er akkurat det samme vi hadde for 30 år siden om det er en delay eller en vrengpedal.

Jeg vet ikke engang hvor jeg vil med det her.. Jeg blir bare så dritlei av at vi sitter på hver vår haug å hyller alt mulig drit.. Når det i stillhet ofte ender opp på finn eller i pedalskuffen av skam uansett.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Klart det koster å følge moten. Det gjør det uansett hva du holder på med.

En pedal koster som regel mye mer enn det produksjonen av pedalen kan forsvare,

og stort sett er det nesten den samme pedalen i forskjellige innpakninger som alle bare må ha.

Hvis en f. eks. tar bort alle pedaler som baserer seg på klassiske pedaler som har vist seg å fungere,

så er det ikke så mange igjen å velge mellom.

Lurer på hvor mange varianter det finns som baserer seg på Fuzz Face kretsen?

Sjøl har jeg en Klon fast på brettet, men det har også med latskap å gjøre.

Klon funker på alle ampene mine, og det har jeg ingen andre pedaler som gjør like bra.

Men den forsvarer på ingen måte prisen eller hypen rundt pedalen.

Link to comment
Share on other sites

Hmmmmmmmmm, vet ikke om jeg kan kommentere det her ass. Må ihvertfall demontere et glasshus eller to først..............

Meeeeeeeeeeeen, du burde jo seriøst finne noe bedre å bruke tia di på ass. Uker? Porn maybe, men pedaler lissom?!?!?!? HELLO! Hudson we gots problemz......

Men problemet er ikke hype'n, problemet er internett. Du finne ikke svar på livets gåter på nettet vettu. Det eneste du finner er 4367 versjoner at Tube Screamer og $1500,- fuzzfaces og en jævla masse anal fisting. Det er såvidt jeg vet bare 11 komponenter i en FF krets, 11! Og hva er det da, komponenter for $25 og hype for $1475,-. Og da har vi ikke begynt å snakke Bill Finnegan enda engang ..........

Internett forum som GN og TGP er egentlig bare en masse folk som blogger i flokk vettu. Blir ikke no leksikon ut av det, bare en masse random meninger om alt mulig crap, oftest basert på heresay, folk har jo ofte ikke prøvd det de uttaler seg om engang. "Så en YT video en gang med Tete Phorn, det låt ihvertfall jævla bra", yeah right, du finner mindre motesnakk og mer harde fakta i bloggen til Caroline Berg Eriksen enn på et gearforum.

SRV spilte også på JCM800 combo innimellom med en plastic TS10 med kabler fra Radio Shack................... Bro, ass always, it wasn't the gear............

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Pedaler er kjempegøy, men det kan lønne seg å se bort fra de største boutiquemonstrene - ofte kan man få noe tilsvarende fra en av de enormt mange småfabrikantene som opererer med langt mer edruelige priser uten at det går ut over kvaliteten. Han Gunnar på Mo har veldig rett i at det ofte er de samme pedalene som produseres nærmest identisk av forskjellige fabrikanter. Hvis du ikke er veldig opptatt av å ha et flavour-of-the-month-merke, er det relativt lett å finne et minst like godt alternativ til halve prisen.

Så må vi ikke glemme at det foregår en god del innovasjon også; en dyr reproduksjon av et førti år gammelt design har ofte et moderne, forbedret alternativ med flere funksjoner. Men da får du ikke mojo da, høyden av teknologisk innovasjon var jo som kjent på sekstitallet...

Link to comment
Share on other sites

En pedal koster som regel mye mer enn det produksjonen av pedalen kan forsvare,

Ja du tenker i motsetning til alle varer som er priset relativt til produksjonskonstnadene? Som f.eks? I don't know? Like, nothing.........

Innovasjon? Dude, hvis det fantes et snev av innovasjon i denne bransjen ville vi alle forlengst ha lagd egne fuzzpedal-algorithmer å delt dem i den cloud baserte software editoren til Axe FX 3.14 GTI, ikke sitti her å diskutert i hvilken måned i 1966 det ble produsert de beste trasistorene.......

Link to comment
Share on other sites

^ Akkurat det du nevner der har jo begynt å skje. Ikke med fuzz (dessverre), men med en del digitale effekter. "Problemet" er vel gjerne at store deler av oss gitarister fremdeles blir lært at gammel, analog teknologi har masse mojo. Misforstå meg rett, jeg digger gamle, analoge pedaler.

Link to comment
Share on other sites

Heldigvis har jeg blitt forholdsvis immun mot hype etterhvert, og handler mer av nostalgiske grunner, eller ting jeg har faktisk prøvd og likt.

Meeeen går fortsatt i fella, sist bare et par månder siden med Catalinbread Belle Epoch, sannsynligvis fordi jeg har eid 2 EP-3 og savner de. Men det var årets nedtur.

Men men, fikk solgt den uten tap, så da var det grei nok skuring. :)

Henger man på et forum er det lett å bli dratt med menigheten og følge hypen, med påfølgende konsekvenser for lommeboken. Det vet Gluke ALT om :P

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • Jeg kan ikke svare på om det kan skade noe, men jeg tror jeg ville latt være om jeg var deg. Uansett vil det låte ganske kjipt. En PA-høyttaler er designet for å gjengi alle frekvenser mest mulig likt, mens en gitarhøyttaler har veldig annerledes respons. Den kutter tonnevis av høye frekvenser, og har generelt en helt annen EQ-kurve på frekvensene som den slipper gjennom. For clean-lyd kan en PA-forsterker kanskje fungere sånn noenlunde, men med en gang du legger på litt vreng så låter det ekstremt kvasst og ubehagelig. Valg av høyttaler vil på mange måter påvirke lyden din mer enn valg av forsterker.
    • Har nettopp kjøpt en marshall dsl 100w forsterker, men kabinettet må vente litt til penga strekker til. En venn av meg har noe greier liggende, en peavey pa høytaler etter hva jeg har skjønt. Dette er hva jeg fant om den på nett: «The Peavey Mod# 112 PT PA Enclosure was produced in 1986 & 1987 and sold for $139.50 each. They are rated at 100 watts Rms and 200 watts Peak Power. The 12 inch Woofer is a EMINENCE Loud Speaker and the 3 inch Tweeter is a MOTOROLA Piezo. The enclosure does not contain crossover components, it is straight wired from the input jacks to the speakers. They will work with a Mixer/Power Amp rated from 125 to 200  Peak Power Wattage @ 8 ohms. (Example - Peavey MP 4 Mixer/Amp Mark III Series).» Kan dette funke som en midlertidig løsning? Jeg er helt nybegynner på dette her. Pa høytalere til gitarforsterker er såklart ikke ideelt, men funker det uten at jeg skader noe? Stemmer watt og Ohm overens med forsterkeren? Forsterkeren kan også kjøres på 50watt istedenfor 100 hvis det er bedre. Bak på høytaleren står det 16 Ohm og det er 2 inputs uten noe tekst, hvordan kobler jeg den sammen med forsterkeren? Hva skal hvor? Legger ved bilde:
    • Jeg er helt ny på dette med rørforsterker og kabinett og prøver å lære meg the basics så jeg kan forsikre meg om at spillesteder har riktig kabinett når jeg kun har med forsterkeren Har en marshall dsl100 på 100 watt. Jeg har forstått det slik at kabinettet helst skal være minst dobbelt så mange watt som forsterkeren så man har nok å gå på. Men jeg har også muligheten til å kjøre forsterkeren på 50 watt, vil dette da bli det samme som å bare ha en vanlig 50 watt forsterker slik at et kabinett på 100watt skal være i orden når jeg har forsterkeren på 50 watt? Har antall høytalere i kabinettet noe å si så lenge den kombinerte watten i kabinettet er dobbelt så mye som forsterkeren, altså vil et 1x12  eller 2x12 kabinett være greit så lenge kabinettet totalt har høy nok watt? Mono/stereo kabinett. Hva er hensikten med å sette et kabinett på stereo? Er det for å kunne bruke 2 forsterkere på ett kabinett? Eller for å koble flere kabinetter til samme forsterker? Skulle gjerne visst litt rundt det. Skulle gjerne hatt en liten innføring i dette med Ohm også, hvordan skal ting kobles sammen, eventuelt andre ting å tenke på Har prøvd å titte litt på YouTube og lest på litt engelske sider men blir liksom ikke helt klok på det. Håper nok kan gi meg det inn med teskje så jeg lærer dette her:)
    • Kina-gitarer har jo økt betraktelig på kvaliteten sist årene, og det skyldes nok produksjonsteknologi som er blitt mer presis og produserer høyre kvantum til billig pris. I tillegg til veldig billig arbeidskraft. Men når man nærmer seg 10k, så er det en del "trygge" alternativer der ute fra Martin, Furch, Taylor 110, Cort, Ibanez etc som jeg ville vurdert fremfor Morgan og HB. 
    • Du kommer mer enn langt nok med 15W rørforsterker og et 1x12 kabilett.  Blir det for lite, kan du selge kabinettet og kjøpe et 2x12 istedenfor - du fyller rommet noe bedre da   Jeg har ikke prøvd PRS'en men den får mye gode tilbakemeldinger, og skal være en meget allsidig amp. Må hvertfall ikke la deg lure av styrken på forsterkeren! Har en 15W røramp som lett holder tritt med min Marshall JVM på 50W volummessig, og spesielt i 25 kvm, som ikke er så veldig stort rom. Du blir nok ikke skfufet Ellers har Marshall DSL20 og ENGL Fireball 25 fått mye bra tilbakemeldinger, så du har mye å velge blant hvis du vurderer alternativer. 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.