Web Analytics
Jump to content

gear, hype og pris


ØysteinV
 Share

Recommended Posts

Frustrasjonen må få utløp.

En vesentlig del av hele interessen min rundt gitarer og gear er å prøve forskjellig saker og ting, å gjøre meg opp ei mening om hva jeg liker og ikke liker. Om det låter bra og føles rett er hele grunnlaget. Prisen har i grunn lite å si, så lenge det er innenfor rimelighetens grenser. Jeg har seriøst sittet i flere uker nå, fra morgen til langt på natt, å ploget etter pedaler på nettet, når jeg egentlig kunne brukt tiden til å spilt gitar.

Problemet er hypen. Noe blir dømt nord og ned i en årrekke, helt til rette personen begynner å brøle ut om hvor jævlig bra dette produktet egentlig låter. Da låter det plutselig mye bedre. Eller så kan det være noe som er hypa noe så inni helvete at folk kaster pengene sine etter det, for å så i ettertid finne ut at "ops.. dette var jo egentlig bare en BBE ben wah med et annet navn"..

Det sitter en fyr på youtube og forteller folk hva som er bra, og hvorfor akkurat denne pedalen er bedre enn de andre, når det viser seg å egentlig være samme driten. Det som er felles for alt som er bra, er at det koster flesk.

For å sette ting litt på spissen kan det nesten virke som mange gir totalt faen i hva de mener selv, men siden det allerede er 40 sider opp og ned på tgp om hvor bra noe er, er det sikkert lett å være enig. At en har betalt 5k for en simpel pedal er det ikke så nøye med..

Det verste er at mye av det nye er akkurat det samme vi hadde for 30 år siden om det er en delay eller en vrengpedal.

Jeg vet ikke engang hvor jeg vil med det her.. Jeg blir bare så dritlei av at vi sitter på hver vår haug å hyller alt mulig drit.. Når det i stillhet ofte ender opp på finn eller i pedalskuffen av skam uansett.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Klart det koster å følge moten. Det gjør det uansett hva du holder på med.

En pedal koster som regel mye mer enn det produksjonen av pedalen kan forsvare,

og stort sett er det nesten den samme pedalen i forskjellige innpakninger som alle bare må ha.

Hvis en f. eks. tar bort alle pedaler som baserer seg på klassiske pedaler som har vist seg å fungere,

så er det ikke så mange igjen å velge mellom.

Lurer på hvor mange varianter det finns som baserer seg på Fuzz Face kretsen?

Sjøl har jeg en Klon fast på brettet, men det har også med latskap å gjøre.

Klon funker på alle ampene mine, og det har jeg ingen andre pedaler som gjør like bra.

Men den forsvarer på ingen måte prisen eller hypen rundt pedalen.

Link to comment
Share on other sites

Hmmmmmmmmm, vet ikke om jeg kan kommentere det her ass. Må ihvertfall demontere et glasshus eller to først..............

Meeeeeeeeeeeen, du burde jo seriøst finne noe bedre å bruke tia di på ass. Uker? Porn maybe, men pedaler lissom?!?!?!? HELLO! Hudson we gots problemz......

Men problemet er ikke hype'n, problemet er internett. Du finne ikke svar på livets gåter på nettet vettu. Det eneste du finner er 4367 versjoner at Tube Screamer og $1500,- fuzzfaces og en jævla masse anal fisting. Det er såvidt jeg vet bare 11 komponenter i en FF krets, 11! Og hva er det da, komponenter for $25 og hype for $1475,-. Og da har vi ikke begynt å snakke Bill Finnegan enda engang ..........

Internett forum som GN og TGP er egentlig bare en masse folk som blogger i flokk vettu. Blir ikke no leksikon ut av det, bare en masse random meninger om alt mulig crap, oftest basert på heresay, folk har jo ofte ikke prøvd det de uttaler seg om engang. "Så en YT video en gang med Tete Phorn, det låt ihvertfall jævla bra", yeah right, du finner mindre motesnakk og mer harde fakta i bloggen til Caroline Berg Eriksen enn på et gearforum.

SRV spilte også på JCM800 combo innimellom med en plastic TS10 med kabler fra Radio Shack................... Bro, ass always, it wasn't the gear............

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Pedaler er kjempegøy, men det kan lønne seg å se bort fra de største boutiquemonstrene - ofte kan man få noe tilsvarende fra en av de enormt mange småfabrikantene som opererer med langt mer edruelige priser uten at det går ut over kvaliteten. Han Gunnar på Mo har veldig rett i at det ofte er de samme pedalene som produseres nærmest identisk av forskjellige fabrikanter. Hvis du ikke er veldig opptatt av å ha et flavour-of-the-month-merke, er det relativt lett å finne et minst like godt alternativ til halve prisen.

Så må vi ikke glemme at det foregår en god del innovasjon også; en dyr reproduksjon av et førti år gammelt design har ofte et moderne, forbedret alternativ med flere funksjoner. Men da får du ikke mojo da, høyden av teknologisk innovasjon var jo som kjent på sekstitallet...

Link to comment
Share on other sites

En pedal koster som regel mye mer enn det produksjonen av pedalen kan forsvare,

Ja du tenker i motsetning til alle varer som er priset relativt til produksjonskonstnadene? Som f.eks? I don't know? Like, nothing.........

Innovasjon? Dude, hvis det fantes et snev av innovasjon i denne bransjen ville vi alle forlengst ha lagd egne fuzzpedal-algorithmer å delt dem i den cloud baserte software editoren til Axe FX 3.14 GTI, ikke sitti her å diskutert i hvilken måned i 1966 det ble produsert de beste trasistorene.......

Link to comment
Share on other sites

^ Akkurat det du nevner der har jo begynt å skje. Ikke med fuzz (dessverre), men med en del digitale effekter. "Problemet" er vel gjerne at store deler av oss gitarister fremdeles blir lært at gammel, analog teknologi har masse mojo. Misforstå meg rett, jeg digger gamle, analoge pedaler.

Link to comment
Share on other sites

Heldigvis har jeg blitt forholdsvis immun mot hype etterhvert, og handler mer av nostalgiske grunner, eller ting jeg har faktisk prøvd og likt.

Meeeen går fortsatt i fella, sist bare et par månder siden med Catalinbread Belle Epoch, sannsynligvis fordi jeg har eid 2 EP-3 og savner de. Men det var årets nedtur.

Men men, fikk solgt den uten tap, så da var det grei nok skuring. :)

Henger man på et forum er det lett å bli dratt med menigheten og følge hypen, med påfølgende konsekvenser for lommeboken. Det vet Gluke ALT om :P

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • Interessant lesning.Jeg er nysjerrig på Harley Benton og kvaliteten på disse.Ikke at jeg har tenkt å kjøpe en selv,hehe,jeg har vel de gitarene jeg skal ha og er fornøyd med det.Men jeg har skrudd på en del billiggitarer oppigjennom tidene,og har vel dannet meg et bilde av hvordan det ser ut under den skinnende overflaten.Vet ikke om du tok noe bilde av elektronikken før du oppgraderte,men det hadde vært interressant å se hvordan det ser ut. Her er forøvrig et bilde av elektronikken på en Gibson:
    • Ser ut som det er kun i USA du kan få tak i dette.
    • Var redd den SC550-II ` en måtte kasseres etter å ha konstantert at halsen hadde en svak s-form når den ble forsøkt justert rett, men til min store overraskelse ble den veldig bra. Oversadelen var bare slengt nedi hakket uten å renske opp først, deretter hadde de kutta slottene. Tok den av, rensket og satte den i på ny. Da ble den marginalt lavere og et hakk under det jeg ville turt å file selv, men det fungerer helt perfekt. Og da kan det ikke bli bedre Båndene var så ujevne at gitaren ikke var spillbar uten ekstremt mye relief og kjempehøy action. Et bånd var mye høyere enn de andre til tross for at det tilsynelatende var forsøkt slipt allerede. Halsen ble ikke helt rett, som nevnt, ved å justere trussroden, så jeg satset på å kompensere med sliping av båndene. Her var det heldigvis masse å a av, og de er til og med rustfri. Holdt pusten etter at strengene var på, og kunne konstantere at den hadde fått ørlite relief av lasten strengene påførte. Action var svært lav, men - tadaa- ingen choking, unormal buzzing eller noe som helst. Det var ikke nødvendig å justere trussroden tilbake, halsen kom rett i stilling når strengene var spent opp. Justerte broa slik at action ved 1. streng havnet et sted mellom 1,25 og 1,5 og ca 1,75+ ved 6. Fungerte med lavere og, så jeg er veldig fornøyd med denne båndjobben - spesielt med et litt skremmende utgangspunkt. Tittet under pickup`ene og her hadde de på typisk Harley Benton-vis bomma med en skru slik at den stod nede i selve utsparingen. Får vel lime på en beta og bore et skikkelig hull. Ellers så pickupene forseggjorte ut med skikkelig strekkavlastning på kabel og 4 ledere til hver. Så her kan man sette opp coilsplitting om ønskelig. Alle hulrom er skjermet, og pot`ene er fullsize. Lønnetoppen ser ut til å være fullsize, men det er nok en veneer på toppen der igjen selv om den merkelig nok har en slående 3d-effekt. Gitaren låter bra akustisk og jeg høres sikkert dust ut når jeg påstår at disse Tesla-pickup`ene låter grisebra. Utrolig at denne gjengen klarer å selge en sånn haug med det som egentlig er kremdeler til den prisen - men det er dessverre ikke en ferdig gitar uten mye jobb når det er satt sammen på en sånn måte. Spesielt med tanke på at dette var erstatningen for et totalt vrak som ikke kunne reddes og gikk i retur. Vi vet jo at de får det til rett som det er - T-stylen jeg nevner over var nær perfekt i så måte (gitt bort til en ung musikkstudent som måtte flykte fra hjemlandet for et par måneder siden) og en TE40 Redblast (Filtertronsak)  hadde strøken hals og alle bånd sånn de skulle være. Nå må jeg bare få skaffet med en original Strat til samlingen. Og noe kult med floyd som den Solar`en nevnt over. Og få solgt den Big Muff Pi`en. Vi skjønner alle hvor dette bærer, ikke sant?          
    • Må innrømme at det har blitt noen flere Harley Benton siden åpningsinnlegget i denne tråden. Geniale gitarer å lære seg båndsliping og oppsett på, ikke så veldig stor risiko om noe skulle gå galt. Og man kan faktisk ha flaks å ende opp med et knallbra instrument etter litt jobb -  de fleste er ikke klare for bruk ut av esken. Paradoksalt nok er de dyreste jeg har kjøpt også de som kom mest uferdige. En Fusion II var ikke mulig å justere opp pga flere veldig ujevne bånd. Fikk tilbake en femhundrelapp og la ned litt arbeid på hals/bånd, og nå har den  veldig lav action uten noen problemer. Holder på med en SC550 II nå og her var første stopp å ta ut oversadelen, renske opp og montere den skikkelig. Noen fryktelig høye bånd, og har prøvd å justere halsen rett for å planslipe båndene men den er rett og slett litt s-formet når den rettes ut. Får bare slipe i vei og se hvor det bærer, kan vel kompensere mye med høyden på båndene tenker jeg. Målet er lav action og bittelitt relief, og jeg tror S-formen forsvinner da. Den låter ihvertfall overraskende bra, disse Tesla-pickup`ene er ikke til å kimse av. Med 5 HB-gitarer og en bass i samlingen tenker jeg det holder med det merket. Nå tør jeg ta for meg dyrere instrumenter om det skulle bli nødvendig   Sikler  på Solar, spesielt  A1.6FRC. Har ikke noe med floyd og aktiv elektronikk i samlingen, så det må bli neste. Kommer til å prøve å unngå å kjøpe gitarer uten rustfri bånd i fremtiden og Solar kommer med det. Alternativt må jeg lære meg å skifte bånd. Har jo noen HB med nikkelbånd jeg kan øve meg på  
    • Er det noen som vet hvor man kan få tak i roasted pine emner som kan brukes til el kropp? Det eneste jeg har funnet er amerikanske sider der emne koster ca 1500,- kr men frakter er på 4000,-   Det eneste norske jeg har funnet er terrasse plank med det er for tynt og smalt. 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.