Web Analytics
Jump to content

SG spørsmål til Gibson folket


djupnes

Recommended Posts

Hvis jeg vil ha en SG med vibrola, hvor mye må jeg regne med å bruke? Hvordan unngår jeg at halsen knekker og hvilke modeller/alternativer er mye "bang for the buck".

Er det noen typer som er undervurderte eller lett å oppgradere hardware/pickupmessig? Tenker standard rød eller pelham.

Link to comment
Share on other sites

SG er alltid mye gitar for penga så lenger du holder deg unna Custom Shop eller andre limited run modeller som typiske finn.no selgere tror de kan selge for MYE mer enn de spillemessig er verdt (for samlere kan sikkert noen av disse prisene stemme). Min rangering er sånn ca (kanskje andre kan kommentere rangeringen nedenfor):

1. 61 reissue til ca 8000 brukt -> Kjøp

2. Classic til ca 7500 -> Kjøp

3. Standard til ca 5500 -> Kjøp

4. Special eller 70's tribute til ca 4250 -> Kjøp

Alle disse har forskjellig pickups og ulik halsprofil så gitarene bør som alltid prøves. De vil også kunne selges igjen uten tap iflg min erfaring. En annen vesentlig forskjell er hvor halsen er festet til kroppen; 22 bånd eller 20 bånd. Dette kan ha innvirkning på vektbalansen på gitaren, større/mindre fare for halsbrekk, samt stabiliteten på halsen, og ergonomisk tilgang til de høyeste båndene.

Alternativer til G*bson er Tokai, Epiphone LQ (Japan) eller en gammel Burny SG.

Ellers anbefaler jeg en bred skinnreim fordi modellen bukker framover, alternativt prøv deg fram slik. Du kan også prøve med en låseskive eller Grolsch washer (som kan kjøpes i bryggings/vinbutikker) som et alternativ til moderne låsesystemer. Er ikke så glad i moderne låsesystemer siden de for min del bryter med det tøffe klassiske designet en SG har, men de moderne er nok sikrere.

Edited by blaamann
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. Er det store kvalitetsforskjeller på gibsonmodellene hvis du ser bort ifra hardware og elektronikk? Er fretfinishing og trekvalitet jeg tenker på. Hardware/elektronikk og pickups kan oppgraderes. Jeg skal ikke ha noen utstillingsgitar så finish er ikke så jævla nøye

Edited by djupnes
Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare spilt på et par SG-er. En gammel Standard, IIRC, og en faded jeg hadde i den tida den serien ble solgt. Jeg synes min gitar var mye mer resonant og levende, og likte den mye bedre. Fikk med tida Øivind Holmboe til å hjelpe meg å Peter Green-modde pickupene, og da tok den helt av. På litt avstand ligna den i tilgivende lys en vanlig glossy brun SG:

Link to comment
Share on other sites

Nydelig gitar og midt i blinken men er ikke glad i fordyrende mellomledd på brukte gitarer, ser ikke helt poenget hvis selgeren er oppegående gitarnerd (som veldig mange forumitter)

Det ligger en identisk på bruktmarkedet til identisk pris. Da er det absolutt kun fordeler med å handle hos forhandler.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Da kom pickupen fra Skottland også, en 1956 Höfner 1505 GR som ble solgt som ekstrautstyr fra Höfner i sin tid. Originalt hadde de 3 meter kabel, men her var kabelen kutta, så jeg skjøta den og satte i jack-input i gitarkroppen "nede til høyre." Innebygd volumbryter som ikke skrapa, og fungerer - så det var grunnen til at det ble denne. Så slipper man potter og flere hull og mer lodding. En forsiktig singlecoil, under 5 Ohm, så man må ta ned mastervolumen på Vox'en før man kobler inn en av Ibanezene 😉 Gitaren er fra 1959, det sto håndskrevet inne i lokket (fant det med speil, lommelykt og mobilkameraet) 19.2.59. Litt uheldig med dremelen da jeg kappa ut hakk i plekterbrettet, men men. Tok mål med brettet på, så måtte jeg flytte festene litt for å få spikrene dypere inn i hullene så brettet skulle sitte fast. Men det har sin egen sjarm det også. Da gjenstår det tidsriktig bridge, og samtidig polere opp bånd og rengjøre og muligens olje inn gripebrettet. Bestefars gamle gyngehest som jeg også har overtatt, og kabel fra PA-høyttaleren skjemmer bildet, men man ser helheten med pickupen likevel.
    • Jeg har en Peavey Valveking røramp. men plutselig virker ingen knapper, hverken volum eller tone kontroller. Men det er fortsatt lyd i den? Hva er feil? noen tips fra dere mottaes med takk. mvh Jan .  
    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.