Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som har testa Stratcaster Eric Clapton artist serien?


Birkman

Anbefalte innlegg

Jeg går med tanker om å investere i en strat (til) og ser på Eric Clapton artist serien (i torino red)

Er det noen som har testa disse?

Hvis hva syns du on tbx og mid boost systemet? (har testa fender noiseles i en annen fender og jeg liker dem)

Hvordan er soft V hals (har aldri testa en v form) i forhold til Fender modern C?

Kan soft V sammenlignes med noen andre gitarer?

Er kvalitet og spillbarhet merkbart bedre enn enn fks deluxe american serien?

Takker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke testa Fender sin midboost, men har tilsvarende fra EMG i Straten. Det gjør den til en utrolig allsidig gitar :)

Soft V har jeg på Gretschen, og jeg synes den halsen er helt fantastisk. Men tror kanskje Clapton-halsen er en del tjukkere...

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet mange av de.

Når det gjelder kvalitet og Fender er det bare en ting å gjøre, -prøve så mange som mulig.

Man kan ikke utale seg gennerelt da det er store variasjoner.

Eller bare kjøp en Suhr med en soft V hals and be done with it ;)

Neida, finner du en god en til en billig penge er det vel bare å slå til.

Du må jo forresten ha den i grønn, som Mike Keneally!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet mange av de.

Når det gjelder kvalitet og Fender er det bare en ting å gjøre, -prøve så mange som mulig.

Man kan ikke utale seg gennerelt da det er store variasjoner.

Eller bare kjøp en Suhr med en soft V hals and be done with it ;)

Neida, finner du en god en til en billig penge er det vel bare å slå til.

Du må jo forresten ha den i grønn, som Mike Keneally!

Takker.

Problemet er bare å prøve dem, siden ingen i Norges land har dem inne.

Suhr er vurdert, har ikke de noe lignende mid boost systemet til fender?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker.

Problemet er bare å prøve dem, siden ingen i Norges land har dem inne.

Suhr er vurdert, har ikke de noe lignende mid boost systemet til fender?

Jeg har aldri prøvd en butikkny EC strat selv, men det er mange av de i Norge selv om de ikke er i butikkene.

Suhr er custom så de kan lage akurat det du vil ha.

Jeg har en midboost i en av Suhrgitarene mine, jeg forklarte John hva jeg skulle bruke den til også skreddersydde han den utfra hvilke pickuper som satt i gitaren.

Demeter har også en midboost du kan sette inn som vel i hovedsak er den samme som sitter standard på Tyler gitarer og låter bra.

Skal sies at jeg sjelden bruker midboost på noen av mine. Låter tøft alene men føler altid at det "kladder" til litt i en bandmix.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en '83 Elite Stratocaster, en kortlivet og sær utgave av strat'en, men som regnes som forløperen til den første EC-modellen som kom i '87. Elite har samme midboost-krets, men bruker en intern dummy-pickup med omvendt spunne magneter montert inni gitaren istedenfor pickups som i seg selv er støyfrie. Problemet med både Elite og de etterfølgende EC-modellene er at støy-filtreringa går ut over den klassiske strat-lyden. Alle disse gitarene er utmerkede all-round instrumenter, og med midboost beveger de seg langt over i retning humbuckere. Helt HB blir det likevel ikke med midboost, akkurat som en HB-pickup med coilsplit ikke er en fullverdig SC. Jeg synes midboost-kretsen har en tendens til å overdrive. Det er strengt tatt bare nederste halvdel av justeringsområdet på pot-en som gir brukbare toner. Jeg liker bedre boost-effekten i de passive løsningene fra produsenter som Tom Anderson (VA-boost). Min Elite er for tiden veggpryd i påvente av et plekterbrett som gjør at jeg kan montere standard SC pickups og 5-veis velger. En Elite har som dette bildet viser (ikke min gitar) både det ene og andre som skiller seg fra en standard strat. EC-modellene har i det minste standard bro, standard plekterbrett og standard størrelse på pickups så man lett kan gjøre mindre endringer om man ikke er helt fornøyd.

Mht halsprofiler blir EC'ens soft-v en mellomting mellom en moderne C fra Fender og en tykkere C (f.eks 52'RI) der litt av skuldrene på den dypere C'en er slipt bort. Forskjellen er ikke veldig store. Mange bytter mellom gitarer med C, V og asymmetriske halser uten store problemer. Jeg har møtt på U-halser som har vært så tykke at mine små hender ikke strekker til, men bortsett fra det funker det meste greit. En V ligger godt i hånda om man spiller mye med teknikker der tommelen brukes aktivt på 5. og/eller 6. streng.

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midboosten er heller ikke så dum, har vurdert å ettermontere i en av stratene mine faktisk :)

Midboost øker definitivt variasjonsmulighetene, men den er ikke så lett å ettermontere. På de fleste strat'er må man vel frese bort en del treverk for å få plass til kretskortet. Det originale kortet er ganske stort og sitter montert i en utfresing under plekterbrettet nedenfor mid/neck pickup der de fleste strat'er ikke har annen åpning enn muligens et par hull boret for å kutte vekt. De finnes visst uorginale kretser som ihvertfall passer i en kropp som er frest for bridge-humbucker. Jag ville også frest ut en plass for batteri et sted. Kan ikke fordra gitarer med ettermontert elektronikk hvor batteriet er gjemt under plekterbrettet selv om f.eks midboost-kretsen greit klarer seg med et par batterier i året om man bare passe på å dra ut kabelen når gitaren ikke er i bruk. Må man bytte batteri i en fei er det greit å slippe å ta frem skrutrekkeren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.