Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Taylor 110e


Troll

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg og foreldrene mine har tenkt på å spleise på en ny gitar til lillesøsteren min til jul.

Hun er 14 år gammel og spiller mest akkorder og litt fingerspill, kjente sanger som kan synges til..

Trenger en gitar i "vanlig størrelse" ikke noe 3/4 eller lignende.

Akkurat nå spiller hun på en Taylor BigBaby som hun fikk av meg for noen år siden. Denne låter veldig fint, men av erfaring så blir den fort ustemt og føles litt "billig" ift f.eks min Martin D16.

Vi tenker å sette en pris på rundt 5k og har sett på en Taylor 110e.

Er det noen som kan gå god for at dette er en bra gitar for pengene? Vi ønsker jo ikke å gå fra en Taylor BigBaby til 110e med mindre det faktisk er verdt det.

Hvordan låter disse og hvordan er kvaliteten på gitaren?

Har sett på Taylor 114e også, er det samme gitar men bare med annen kroppsfassong?

Andre forslag er hjertelig velkommen også, selv om jeg egentlig vil at hun skal få seg en Taylor.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg og foreldrene mine har tenkt på å spleise på en ny gitar til lillesøsteren min til jul.

Hun er 14 år gammel og spiller mest akkorder og litt fingerspill, kjente sanger som kan synges til..

Trenger en gitar i "vanlig størrelse" ikke noe 3/4 eller lignende.

Akkurat nå spiller hun på en Taylor BigBaby som hun fikk av meg for noen år siden. Denne låter veldig fint, men av erfaring så blir den fort ustemt og føles litt "billig" ift f.eks min Martin D16.

Vi tenker å sette en pris på rundt 5k og har sett på en Taylor 110e.

Er det noen som kan gå god for at dette er en bra gitar for pengene? Vi ønsker jo ikke å gå fra en Taylor BigBaby til 110e med mindre det faktisk er verdt det.

Hvordan låter disse og hvordan er kvaliteten på gitaren?

Har sett på Taylor 114e også, er det samme gitar men bare med annen kroppsfassong?

Andre forslag er hjertelig velkommen også, selv om jeg egentlig vil at hun skal få seg en Taylor.

Har prøvespilt en 114e, og kan gå god for den (i hvert fall eksemplaret jeg prøvespilte). Utrolig lettspilt og god lyd. Taylor gjør det bra i "billigsegmentet". Det eneste andre merket jeg kan anbefale av de jeg har spilt i samme prisklasse, er Seagull (og sannsynligvis resten av Godin-familien).

110e og 114e er i samme serie (laget i Mexico, heltre sitkagran i lokk, og sapelelaminat i sarg og bunn), men 110e er i klassisk dreadnoughtstørrelse (jf. Martin D-serie), mens 114e er en grand auditorium (jf. Martin OM-serie), altså mindre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar til dere begge!

Har sett litt på Furch og prøvd en del, men har et inntrykk av at hun ønsker seg en gitar ala Martin/Taylor.

Har fått svar fra Backstage Musikk også, de var positive og kunne levere innen jul uten problemer.

Kom gjerne med mer erfaringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv til gode å spille på en Taylor som jeg ikke kunne tenkt meg å eie, og 110'en er intet unntak. Spiller selv på en 314 som selvsagt er et hakk eller to bedre, men for å være helt ærlig så er det ingen enorm spillemessig forskjell på disse. 110 holder seg godt stemt, er svært lettspilt og har god lyd. Selv om man ikke skal glemme at det nok finnes gitarer fra andre merker som er like gode, så tror jeg 110'en vil passe svært godt til den bruken du beskriver her! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig, takk for tilbakemeldinger!

Bestilte en Taylor 110e, så ser vi hvordag det går.

Har alltid hatt lyst å prøve en sånn, så det blri spennende for meg også :P

Bra service på Backstagemusikk. Sendte en mail på fredag og spurte om leveringstid, og Morten holdt av en 110e til meg sånn i tilfelle jeg skulle bestille den, uten at jeg ba han om å gjøre det.

Bestilte gitaren i formiddag igår, og noen få timer var den allerede på vei. :)

Jeg kan sikkert oppdatere tråden med erfaring når jeg får prøvd gitaren.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Link til gitaren:

http://www.backstagemusikk.no/gitar-og-strengeinstrumenter/stalstrengs-gitar/taylor-110e

Først må jeg nevne at jeg er superfornøyd med Backstage musikk! Det var Morten som håndterte salget.

Han var kjapp med å svare på mail, positiv og holdt av en gitar for meg selv om jeg kun hadde spørsmål ang levering, sånn i tilfelle jeg skulle bestille en gitar. Dette for at jeg skulle sikre meg et eksemplar før jul, uansett om jeg skulle bestemme meg for å ikke bestille den. Meget bra kundeservice!

Gitar kom i posten ca 2 dager etter at jeg bestilte den via nettsidene til forhandleren.

Lillesøsteren min åpnet den idag, og jeg har selvsagt spilt en del på gitaren ikveld.

Mitt inntrykk var "WOW!!!!!!"

Tenk at en helt ny akustisk gitar til 5k skal låte så ufattelig STORT og med en skikkelig god klang! Hver enkel tone er krystallklar og låter skikkelig flott!

Dette er en gitar jeg vil anbefale alle på "lavbudsjett". Det er faktisk sånn at jeg er forbauset over at den koster nesten 3 ganger mindre enn min Martin D16, det forstår jeg ikke.. I tillegg kom den med en fin softbag, helt nye strenger, veldig godt satt opp og med innebygget mikk!

Gitaren har en pen headstock og fine bindinger. Hele gitaren ser egentlig ganske bra ut i tillegg til at den låter svært bra.

Dette er en gitar jeg vil anbefale alle som ønsker seg en akustisk gitar som spiller høyt, har en høy klang med mye diskant og som rett og slett låter kanon.

Så mye som jeg elsker min Martin, så er jeg så vågal og sier at du får mer for pengene ved å kjøpe en Taylor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg si det sånn;

Taylor leverer svært gode gitarer i budsjettsegmentet, i tillegg til high-end-gitarene de produserer. Da min datters 214e ankom måtte jeg prøvespille den, og jeg satt igjen fullstendig sjokkert over både nydelig håndtverk, klang og oppsett på gitaren til drøye sju laks. Å gå tilbake til min akustiske til nesten 30.000 ble nesten litt nedtur!

At Backstage i tillegg har Morten som behandler kundene med enorm respekt og forståelse i hvert eneste tilfelle (jeg har handlet en del med ham), er åpenbart heller ingen ulempe... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.