Web Analytics
Jump to content

Trenger tips: Opptak og øving uten kabinett,


Hanspanzer
 Share

Recommended Posts

Hei unge, moderne gitarister. Jeg er en eldre, old school gitarist som har begynt å få annerledes tanker i hodet når det kommer

til amp/kabinett. Det har seg slik at bandet jeg spiller i har eget øvingslokale/prosjektstudio og vi har av uvisse grunner begynt å

øve oftere og oftere med headset. I den forbindelse har jeg begynt å få disse nevnte tankene; hva er poenget med kabinett da? Lokalet er lite og jeg innbiller meg at det ville blitt "ryddigere" lydmessig om det ikke sto 3-4 4x12 kabinetter og blasta.

Jeg er nok ikke klar for slike moderne greier som AxeFX og slikt men det må da finnes noe greier for en analog fyr som meg?

Ideelt sett ønskes jo å bruke samme topp og effekter som ellers og da er jo kanskje en speaker-sim/load box greia eller?

Finnes det andre lettvinte ting på markedet som også låter bra?

Takker for svar.

Hilsen

Analog-Kid

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Jeg er dessverre heller ingen ung, moderne gitarist :D men støtter dine tanker fullt ut.

Konverter trommisen til elektronisk (som nevnt av 'space'). Resten av bandet speller inn i mixer-konsollet via sine DI-boxer eller effekt-pedaler, som alle har kabinett- eller høyttaler-simulering.

Lettvint å justere på individuelt & samlet lydnivå ^_^ Og resultatet behøver ikke bli så verst (eller høyt)

____

GAu

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei,

Jeg er dessverre heller ingen ung, moderne gitarist :D men støtter dine tanker fullt ut.

Konverter trommisen til elektronisk (som nevnt av 'space'). Resten av bandet speller inn i mixer-konsollet via sine DI-boxer eller effekt-pedaler, som alle har kabinett- eller høyttaler-simulering.

Lettvint å justere på individuelt & samlet lydnivå ^_^ Og resultatet behøver ikke bli så verst (eller høyt)

____

GAu

Noen vil si dette ikke er "Rock n roll" ;)

Link to comment
Share on other sites

Germaniumkid: Med utstyrsbudsjettet dit er du kanskje mer på denne her?

Two Notes Torpedo Live:

http://www.sweetwater.com/store/detail/TorpedoLive

En til salgs på finn faktisk: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=53603998

Artig detalj med Mesaen er at den har line out som bypasser simuleringen også, så da kan en jo kjøre den rett i daw, og ha en kabinettsimuleringsplugin der.

Edited by space
Link to comment
Share on other sites

Noen vil si dette ikke er "Rock n roll" ;)

Ja sikkert.

Men siden jeg altså ikke er en ung, moderne gitarist, kan jeg ta lett på slike utsagn :)

Har vært med på ganske bra øs og god rocke-følelse med oppsett som f.ex:

  • gitar --> Boss ME-25 --> Behringer GI100 --> analog mixer --> PA
  • gitar --> Vox Tonelab EX --> analog mixer --> PA

Linker:

Mener faktisk at slike oppsett kan by på noen klare fordeler med tanke på både volum- og panerings- justeringer for hele bandet.

Utfordringer:

  • Få trommis til å bli med på dette oppsettet (elektronisk)
  • Overbevise gitarister om at 'louder is better' ikke alltid stemmer.

____

GAu

Link to comment
Share on other sites

Ja sikkert.

Men siden jeg altså ikke er en ung, moderne gitarist, kan jeg ta lett på slike utsagn :)

Har vært med på ganske bra øs og god rocke-følelse med oppsett som f.ex:

  • gitar --> Boss ME-25 --> Behringer GI100 --> analog mixer --> PA
  • gitar --> Vox Tonelab EX --> analog mixer --> PA

Linker:

Mener faktisk at slike oppsett kan by på noen klare fordeler med tanke på både volum- og panerings- justeringer for hele bandet.

Utfordringer:

  • Få trommis til å bli med på dette oppsettet (elektronisk)
  • Overbevise gitarister om at 'louder is better' ikke alltid stemmer.

____

GAu

Problemet her at dette er ikke i tråd med mine ønsker om å bruke eksisterende amp og bokser. Multieffektbrett har jeg ikke hatt siden jeg var 16.

Mes Cabclone virker lovende. Koch har også noe som ser artig ut: http://www.koch-amps.com/lb120-loadbox.html

Edited by germaniumkid
Link to comment
Share on other sites

Kjøp en tubemeister 18 og bruk xlr red box ut med cab sim. Helt kurant for øvinger og koster lite. Putt effektene i sløyfa.

Jeg har en Koch loadbox også. I korte trekk låter det nesten alltid bedre å kjøre forsterker i en load med cab sim og deretter sende signal til en ekstern aktiv monitor enn å bruke attenuator ut til gitarhøyttaler.

Edited by skela
Link to comment
Share on other sites

Ja sikkert.

Men siden jeg altså ikke er en ung, moderne gitarist, kan jeg ta lett på slike utsagn :)

Har vært med på ganske bra øs og god rocke-følelse med oppsett som f.ex:

gitar --> Boss ME-25 --> Behringer GI100 --> analog mixer --> PA

gitar --> Vox Tonelab EX --> analog mixer --> PA

Linker:

http://www.4sound.no/gitar/effekter/pedalbrett-og-multieffekter/boss-me-25

http://www.4sound.no/bass/effekter/basspedaler/behringer-gi100-ultra-g

http://www.4sound.no/gitar/effekter/pedalbrett-og-multieffekter/vox-tonelab-ex

Mener faktisk at slike oppsett kan by på noen klare fordeler med tanke på både volum- og panerings- justeringer for hele bandet.

Utfordringer:

Få trommis til å bli med på dette oppsettet (elektronisk)

Overbevise gitarister om at 'louder is better' ikke alltid stemmer.

____

GAu

Problemet her at dette er ikke i tråd med mine ønsker om å bruke eksisterende amp og bokser. Multieffektbrett har jeg ikke hatt siden jeg var 16.

Mes Cabclone virker lovende. Koch har også noe som ser artig ut: http://www.koch-amps.com/lb120-loadbox.html

Sikker på at ikke hele Skambankt skal kjøpe seg Axe-FX? Burde bytte ut de teite Fano-greiene dine også. Sound1 har stadig vekk masse sykt fete Jackson-greier som mæd bra.

Link to comment
Share on other sites

Dette er hjerteskjærende lesning.

Når det er sagt så vil jeg si at en pod variant ville tjent deg aller best til dette. Vet at du vil bruke ampen men Pod'ene er veldig bra og koster nesten ingenting så du kan beholde alt du har hvis du skulle savne en real rockerig.

Hvis Steve Howe klarer seg med en Pod... Vel...

Hvis bandet mitt hadde krevd øving med headset og elektroniske trommer hadde jeg henvist de hjem til gutterommet/hybelen/kollektivet og samarbeidet med noen som satt pris på stemme trommer, bytte rør, justere bias, skru på pedaler og tørke murstøv av utstyret etter øvinger der bassisten blir litt ivrig med volumet

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.