Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger hjelp; bytte av pickups og lav output


Anbefalte innlegg

Hei, dere fantastiske loddekyndige gitarfiklere!

Har byttet pickuper i en gitar fra standard Epi til SD APH-2's, en-leder HB til en-leder HB(altså; leder med skjerm som er jord). Har gått over alle koblinger og loddinger, og jeg kan ikke om det stod på livet se noe som er feil, men utgangssingalet er for lavt til at jeg har tro på at alt er på stell. Kan ikke se at jeg har klart å blø signal til jord heller.

Som sagt; jeg har gått over kretsen flere ganger, og jeg klarer ikke å finne noe feil med det jeg har gjort, og jeg trenger noen tanker rundt hva som kan være feil. Skyt fra hofta. Jeg tar imot alle forslag med åpne armer.

Edit: Jeg vet at et bilde sier mer enn tusen ord, men det er mørkt, og jeg har en mobil som er fire år gammel. Med andre ord skikkelig dårlige bilder med mindre det skulle være et atombombenedslag i nærheten.

Endret av Skoggy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånn derre skjermet kabel hvor skjermen fort smelter seg innover i isolasjonen mot signallederen hvis du holder loddebolten på for lenge? Eller kanskje sånn skjermet kabel med et sånt ekstra lag av plast innenfor skjermen som må skrelles vekk fordi det har den flotte egenskapen at det leder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubbe; godt tips, men det er ikke noen forskjell i volum mellom treble/rythm og de to andre posisjonene. Når det gjelder loddinger på nytt og skjerming som smelter så tenkte jeg på dette. Loddet derfor opp alt, avisolerte og fortinnet på nytt så det så riktig så flott ut, og loddet det på plass igjen. Samme resultat.

På de nye pickupene er det skjerm utenpå tøyisolasjon som ligger utenpå ledere, så om jeg skulle klare å smelte de sammen så blir jeg imponert. Har ikke sjekket om det er et ekstra lag med plast der. Er det vanlig på SD at de har det da? Var ikke noe problem med det på det settet jeg har i Gibboen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg har sett det på ledning fra pickups, men gitar og mic-kabel. Skjøt fra hofta som du bad om.

Testet å kople pup rett på jackutgang? Bare sånn for å utelukke at det er pickupen i seg selv....

Og det er super, for hvert innspill jeg får så er det noe som hjelper meg videre, eller et punkt å krysse av på listen. :)

Nei, har ikke prøvd det foreløpig. Jeg synes det er så himla merkelig at det skal være noe galt med begge to, og at det er en demping av utgangssignal. Finner jeg ikke noe annet feil, så må jeg jo bare prøve det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres merkelig ut. Hvis man klarer å svi av eller smelte isolasjonen, kortslutter man som regel, og da blir det som kjent ikke lyd i det hele tatt.
Har du multimeter? Hvis ikke, er det på tide å handle et. Feilsøking er mye lettere hvis man kan måle litt motstand og slikt. Ellers er trikset med å koble rett i jack smart.

Feilsøking, nesten uansett hva det handler om, går jo ut på å tenke så logisk som man klarer, og sjekke en og en komponent i kjeden til man finner feilen. Forhåpentligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal få hentet multimeteret mitt hos faren min, han lånte det i sommer og jeg har ikke hatt noe særlig behov for det frem til nå. :P

Snakket med overnevnte kompis igjen, og han har hatt problemer med pot'ene, han opplevde de som en ren bryter, altså enten på eller av og ellers lite imellom. Han fylte de visstnok med elektrorens, jeg vet ikke om det kan ha noe å si jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.