Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

G&L i Norge og Fender Precision vs Jazz vs. Gibson basser


Griffin

Anbefalte innlegg

Sitter å ser på litt basser...

Har fra før en ESP Ltd B-155 som er en fem strengs bass med aktive mikker.

Har ikke lyst på fem strenger, og jeg har ikke lyst til å måtte tenke på om bassen har nok juice i batteriet, så da ser jeg på muligheter til å skifte litt da....

Så er det en som fører en G&L JB-2 USA på finn... den har ligget ute en stund...

Jeg har jo testet ett par G&L gitarer som er fantastisk gode gitarer til alt for stiv pris, men basser er ukjent område.

Så noen som vet andre enn IdMusikk som fører G&L i Norge slik at jeg kan sjekke nypris på G&L JB-2? De har bare G&L JB listet på IDM... jeg trenger nypris på JB-2...

Så det som jo må være barnelærdom for bassister... Når ville dere valgt Fender Jazz Bass og når ville dere gått for Fender Precision? Jeg er i Mexico land da... ikke USA, så da har Precision en PU...

Jeg leser jo at det er noe forskjell på hals og det er forskjell på tone... uten at jeg ble klokere... så derfor spør jeg når ville dere gått for det ene eller andre?

Om noen har noen ord å si om Gibson basser også så hadde det vært knakende kjekt.

De virker ikke å være like populære som... vel... det er sjelden jeg faktisk ser noen BRUKE en Gibson bass... er det en grunn til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G&L JB-2 ny, speccet likt som den på finn, havner på temmelig nøyaktig 11.000 inkludert frakt og moms, om du bestiller fra en forhandler i statene. IDmusikk hadde nok tatt bittelitt mer, men det gir jo en grei pekepinn uansett. IDmusikk er vel de eneste her i landet som forhandler G&L også.

Precision og Jazz høres helt forskjellig ut. Jazz-halsen er litt smalere. Det handler bare om smak og behag, personlig liker jeg litt chunky halser, og jeg er både glad i P- og J-lyder. Har en slags P-bass selv, mens jeg har en G&L MJ-4 (som jo er en slags aktiv jazzbass) i bestilling. Jeg ville helt klart valgt en G&L over en hvilkensomhelst Fender. Du får mye mer for pengene, og bassene er minst like gode som gitarene.

Gibson-basser er bare drit. Overprisede, låter gjørmete, og stort sett elendig kvalitetskontroll. Ikke spesielt gode å spille på heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G&L JB-2 ny, speccet likt som den på finn, havner på temmelig nøyaktig 11.000 inkludert frakt og moms, om du bestiller fra en forhandler i statene. IDmusikk hadde nok tatt bittelitt mer, men det gir jo en grei pekepinn uansett. IDmusikk er vel de eneste her i landet som forhandler G&L også.

Precision og Jazz høres helt forskjellig ut. Jazz-halsen er litt smalere. Det handler bare om smak og behag, personlig liker jeg litt chunky halser, og jeg er både glad i P- og J-lyder. Har en slags P-bass selv, mens jeg har en G&L MJ-4 (som jo er en slags aktiv jazzbass) i bestilling. Jeg ville helt klart valgt en G&L over en hvilkensomhelst Fender. Du får mye mer for pengene, og bassene er minst like gode som gitarene.

Gibson-basser er bare drit. Overprisede, låter gjørmete, og stort sett elendig kvalitetskontroll. Ikke spesielt gode å spille på heller.

Hehe... klar tale med Gibson... Jeg er jo Gibson mann egentlig selv. Jeg vet det finnes bedre gitarer, men likevel er det ingenting som slår en god Gibson gitar IMHO. Men jeg leste en som skrev om Gibson Thunderbird at den hadde masse feil... var vanskelig å sette opp og låt generelt dårligere enn de andre bassene hans, men det var likevel Gibson Thunderbird han brukte fordi den var nettopp Gibson Thunderbird....og når de gjelder bass så skal jeg ha det til studiobruk så da er jeg nok mer avhengig av god lyd og godt oppsett enn en "sexiness" som ingen ser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, når Gibson sine basser ikke låter bra (vel, det er jo en smakssak såklart) og ikke er spesielt gode å spille på selvom man prøver å sette de opp riktig, fungerer jo ikke det så godt i studio uansett... :P

Om du skal ha mest mulig allround bass til studiobruk er det lite som slår en P-bass. (Men da gjerne en G&L. De slapp LB100 i fjor), som du kan få ferdig inn i landet for 10 lapper, helt nye. 3 på lager her, f.eks.

Her har du en god test av LB100:

Og her har du en god test av en JB, som har akkurat samme innmat som en JB-2:

Endret av Mytola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eier flere basser, uten at det er noe garanti for at jeg vet hva jeg snakker om. Jeg er "vokst opp" med J- type bass, og eier i dag Mytolas gamle G&L custom femstrenger.
Det er en fantastisk bass, og låter i mine ører, hvis man skrur litt, så likt en P- bass at hvem som helst vil bli lurt. Dessuten låter den som en J- bass, og en hel rekke andre lyder.

Lyden av en P-bass er fantastisk, og er vel selve signaturrockelyden på utallige innspillinger.
Jeg synes P-basser er litt tungspilte, og den har den ene kjempekule lyden, og ikke så mange andre, altså litt "one trick pony"...

Noe annet skulle da bare mangle, siden den har en pickup, passiv elektronikk og så videre. Da er det ikke smart å forlange at den skal være like fleksibel som mer moderne basser med aktiv EQ, flere pickuper, splittemuligheter og så videre.

Før jeg blir sablet helt ned her, understreker jeg at det er min mening, og at det er helt greit for meg at andre er uenige.

Som sagt, jeg siden jeg har en P-bass også, så føler jeg at jeg må "jobbe" mer når jeg spiller på den enn på flere andre basser jeg har. Det kan være noe med mitt eksemplar, eller også smak og behag.

Sum- en G&L blir trolig ikke feil. Kvaliteten er kjempebra, prisen er kurant, og bassene låter kuler og krutt. Jeg har også hatt en Tribute. Bra bass, men skal du kose deg og har råd, så smell på med en USA- modell. Siden elektronikken etter sigende er lik, ble jeg overrasket over hvor mye bedre USA- modellen låt enn den som var produsert i østen et sted.

Gibsonbasser? Enig med Mytola. Basser har de aldri helt fått dreisen på. Firebirden ser jo konge ut, men er ikke konge å spille på. Synes jeg.
Er du på østlandet i sommer, er du hjertelig velkommen innom for prøvespilling. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemeldinger og invitasjon... Skal holde den i mente i fall jeg kjører forbi de trakter Castor...

Når det gjelder Gibson så har jeg litt samme inntrykket selv om jeg anser meg som Gibson mann... helte mot Fender P eller J, men siden jeg så den G&L JB2 på Finn så kunne det være verd å sjekke ut.

Når jeg ser på de videoene som Mytola linket til så synes jeg nok JB'n kom noe bedre ut av det... Ikke masse... men det var litt mer "fløte" i lyden som ble presentert der...

Er det slik å forstå at G&L er temmelig jevn kvalitet på slik at det er relativt liten risiko å kjøpe uprøvd via Finn? Med unntak av useriøse selgere som sender en koffert med no papp og grus og slikt selvsagt...

Sånn som Gibson er f.eks. så er det ingen sjans i h****** at jeg kjøper uprøvd. Når jeg kjøpte min Les Paul i 2007 så testa jeg de som hang hos VintageGitar og 4Sound i Stavangerx2, Molde, Bergen, Gøteborg, Kristiansund før jeg til slutt fant en som passa meg hos Tre45 i Trondheim. Bestilte en Custom Shop 355 hos 4Sound i Kristiansund hvor jeg sendte tilbake to stykker før jeg fikk en som var verd penga... De to jeg sendte tilbake var B-vare så det holdt. Hadde ikke kjøpt de om jeg fikk 70% avslag...

Edit: Her er bassen jeg tenker på:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=48910365&folderId=2165701

Det ligger en pen G&L ASAT Semi Hollow der også, men da jeg ikke er bassist (per se) så ønsker jeg bruke minimalt med penger og få igjen maks for det...

Endret av Griffin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du likte lyden i JB-videoen så ville jeg definitivt prøvd å få tak i den JB-2'en som er på finn, ja. G&L er kjent for svært god kvalitetskontroll, så jeg kan ikke se for meg at det er spesielt stor sjanse for et mandagseksemplar. Selv har jeg både kjøpt og custom-bestilt både G&L gitarer og basser fra USA uten noen betenkeligheter. Ingen problemer med det, og jeg kommer til å bestille meg enda en bass og enda en gitar fra G&L nå snart uten at jeg føler det er noen spesiell risiko. G&L har relativt god kontroll på produksjonen sin. De produserer ikke i nærheten av like store mengder instrumenter som f.eks Fender og Gibson, og instrumentene deres er i mye større grad "håndlaget", selvom det såklart blir brukt CNC-maskiner og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for det...

Sendte karen en melding med noen frågar så får vi se hva han sier...

Sliter litt med å plassere JB2 i forhold til JB... for å vurdere prisen han har satt... JB koster hos Id Musikk den nette sum av 16000 blanke kroner, men de har ikke JB2.

Går jeg på utenlandske aktører så er det litt fram og tilbake virker det som, men jeg tror jeg har funnet ut at JB2 er noe rimeligere enn JB... kan jeg kanskje estimere til rundt 13-14000 blanke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn for selvplugging sin del: Synes du skal titte på Listeruden min jeg :P Lettspilt, plenty med lyder, true bypass switch på Volumkontrollen (pluss at preampen tar så lite strøm at du ikke tenker på det) Låter mellom P bass og Jazz og alt mulig, samt et tidløst design som glatt kan passe hos en Gibson-entusiast ;)

Edit:

Eller jeg vil anbefale denne her, fordi det er en ESP Japan.. Det batteriet er virkelig ikke noe å frykte, instrumenter gir somregel beskjed eller du kan bytte i ny og ne for sikkerhetsskyld.

Jeg har eid 3 G&L Basser (b.la. den i Avatar'en min) og ble rett og slett aldri venner med de, de var fantastisk kvalitet, men de satt aldri rett hos meg.

P basser har jeg brukt med stor suksess i ca alt, brukte lenge en når jeg spilte i melodeath band f.eks.. låt kuler og krutt (Og i det tilfelle vil jeg anbefale Roger Waters'en som ligger på Finn, har eid en slik selv men den ble utkonkurert av en Rickenbacker.)

Jeg liker lyden i Thunderbirder (The Who's Quadrophenia, Alt av Black Debbath... UFO's Strangers in the Night), men jeg takler ikke halsene deres, føles som skrale tannpirkere.

Avgørelsen om hva du vil kjøpe kan du dog bare ta selv :)

Endret av Thunder Fingers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ESP med aktive mikker er det jeg har i dag og vil bort ifra, så jeg må dessverre take nei... :)

Jeg fant den Roger Waters bassen, men prisen hadde vel vært grei om den hadde vært mint... Han har lagt en mutter under brua da brua ikke klarer å holde justeringen....

Takk for linken Mytola... hadde vært veldig kjekt å kunne bastille fra de Custom opsjonene der... lekte meg litt med de og det ble alt for dyrt.

Må... prøve... å... holde... meg... til... budsjett... :unsure:

Castor... det er notert... Med prøving så hadde det jo vært for å få en feeling med G&L. Som sagt så har jeg testa ett par G&L gitarer og de var gull... rent gull...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du vil bort fra er en LTD med aktive mikker, ikke en ESP (bare for flisespikkeriet sin del :P ) og ser at jeg glemte å poste den bassen som jeg snakket om sånn at det ser ut som de 2 første er samme bassen, så for ordensskyld del 2: ESP'en http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=49055147

Og min:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=49982024

Endret av Thunder Fingers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mer Fender Custom shop mot Fender Mexico.

ESP Japan er litt mer eksklusivt og betydlig bedre kvalitet. Men LTD er det masseproduserte merket til ESP, og det er det du finner overalt. Det er ikke dårlige greier, jeg har lenge hatt lyst på en F415 fordi det er noe av det mest solide jeg noen gang har hatt mellom hendene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.