Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

G&L i Norge og Fender Precision vs Jazz vs. Gibson basser


Griffin

Anbefalte innlegg

Skal ikke blande meg i bassdiskusjonen, men lurer på hva trådstarter mener med at G&L er dyrt?

Jeg har spilt på mange G&L-er (også basser), og har to stykker selv (gitarer, ikke basser). Den ene er Indonesia-bygd og kostet ca 4000 og er langt å foretrekke fremfor noen Fender mex jeg har spilt på. Den andre er custom-bestilt fra USA, kostet under 10K og tåler sammenligning med hva som helst jeg har spilt på fra andre produsenter opp til 20.000. Hva slags USA-bygd gitar får du for under 10.000? Ikke så mange, men neppe noe bedre.

Endret av toralfsan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper jeg ikke tråkka noen på tærne... men de gitarene jeg har testa kostet 20K pluss og det synes jeg er dyrt.

De bassene jeg så på koster vel omkring 10k uten fortolling og frakt, og spesielt etter at jeg har lekt meg med custom options... Så de hopper glatt over 10k i allefall ved forsendelse.

Når jeg i tillegg er ikke er bassist så ønsker jeg naturligvis ikke bruke alt for mye penger på det og 10K synes da altså blir for dyrt...

Når det er sagt så har jeg både gitarer og forsterkere til over 20K pr. stk, men det hindrer meg likevel ikke i å synes det er dyrt...

Så synes jeg det er rimeligere å kjøpe meg en Gibson Les Paul Custom Shop som appelerer til meg enn å bruke 4000 på en epiphone som jeg ikke vil ha...

Ikke helt sikker på hva du prøver å få fram med spørsmålet ditt, men håper i allefall det er besvart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne så jo også veldig fin ut... men litt usikker på om den er noget overpriset eller om dette er en fair pris.

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=49485228&folderId=2165701

Den er jo snart 20 år gammel...

I utgangspunktet så har jeg sett for meg å bruke rundtom 6000,- på en bassgitar... så...

Men jeg har nå da to alternative (dersom de bare svarer meg tilbake)... tror jeg heller mer og mer mot en Jazz style bass enn Precision...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... blir litt utenfor...

Kall meg gjerne sær... (kona gjør også det) men jeg er en sucker for det klassiske og tradisjonelle... og Yamaha passerer ikke helt filteret.

Må prøve å finne instrument som gjør at jeg ikke kommer til å lete igjen på en stund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok ikke uenig i at det er god kvalitet og helt sikkert gjør nytta... men jeg ønsker å kjøpe en bass jeg sier meg fornøyd med og ikke tenke mer på basser... også når jeg bare er i hula mi...

Så er jeg kanskje litt snål sånn at jeg er det som kalles merkehore... Jeg liker de navn med mer historie bak seg, og da er det primært Fender og Gibson som passer meg og mine preferanser. G&L er i mine øyne like mye Fender (om ikke mer) pga. Leo, men lurte på om bassene holder like høy standard som gitarene. Iflg tilbakemeldingene på tråden så er det ett berettiget spørsmål slik jeg ser det da Gibson basser virker å være nicht zo gut...

PRS har på en måte sluppet gjennom filteret mitt likevel fordi de er gitarer jeg mener Gibson burde utviklet seg til... men av de har jeg bare prøvd DGT som jeg liker. Liker dog IKKE pickupene i den gitaren.

Dessuten, så med gitarer så tenker jeg at den andre gitaren kan jeg kanskje kjøpe en annen gang i stedet. Det er jo gitarist jeg er, så jeg har naturligvis flere... En til hver tid på døgnet, sinnstemninger, til været utenfor, til studio, live og ved leirbålet...

Men bassgitar vil jeg ha en av, så da er det greit at jeg er happy med den og ikke begynner å drømme om noe annet. Det er bedre å betale 15000 for noe jeg vil ha enn 3000 for noe jeg ikke vil ha...

Når det er sagt, så var jeg nettopp og fikk testa henholdsvis Fender Precision og Jazz bass (MIM) samt en USA Std Jazz bass... At det kunne være så stor forskjell i lyden overrasket meg... Fra veldig fin og definert lyd (USA) ned til ganske grumsete lyd (MIM). Vil nok tro at en rutinert bassist får veldig mye mer definisjon ut av en mexico enn det jeg gjorde dog...

Og hvem vet... Kanskje jeg ønsker å spille bass på noen låter etter hvert???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du bare prøver å trekke meg litt ;)
Men jeg kan spille med litt til for diskusjonen sin del... musikkhistorie... Legender... Ideal...
Gibson og Fender la på mange måter lista, lik Marshall, Fender (amps) og Vox... De er selskapene andre i stor grad har forsøkt å kopiere... også Yamaha... Selv om mange av disse andre har eksistert lenge og holder høy standard...

Som nevnt tidligere i tråden... Jeg faller alltid tilbake på Gibson Les Paul'n min, selv om det nok finnes bedre gitarer der ute til både lavere og høyere pris... De er fortsatt ikke Gibson Les Paul...

Så det så... B)

Edit: Funka ikke så godt å legge til smileys på iPad... redigerte litt...

Endret av Griffin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting erstatter det å prøve bassen selv, men jeg kan sterkt anbefale Fender Classic Series! Mulig at jeg fant et spesielt godt eksemplar av arten, men den har ekstremt god sustain og jeg får de lydene jeg vil. Disse bassene er Mexico-produserte, og meksikanerne har gjort en god jobb - du finner mer info her: http://www.fender.com/en-NO/basses/jazz-bass/classic-series-60s-jazz-bass-lacquer-rosewood-fingerboard-3-color-sunburst/

Prisen ligger vel på ca 7.000, inkludert billigkasse i tweed. Vær oppmerksom på at Classic Series er med nitro-lakk, og enkelte kan oppleve halsen som "sticky" - hvorvidt du opplever halsen som "seig" eller ikke varierer fra person til person, men hvis du spiller en halvtimes tid får du et visst inntrykk av om det kan bli et problem eller ei.

Har også prøvd en av de nye Dimension-bassene til Fender, og den likte jeg IKKE (men smak og behag osv...).

Jeg har også en Squier Telecaster-bass, og den er mer i P-bass-land; tøffere og råere lyd, men ikke like allsidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får minst like mye for pengene med en G&L Tribute, som en Fender mex, hvis du skal kjøpe nytt:

http://www.idmusikk.no/index.php?main_page=index&cPath=27_101&filter_id=221

L-2000 har mikker og elektronikk fra G&Ls fabrikk i California, satin hals og lar deg veksle mellom aktive og passive mikker.

Men en brukt US-modell koster ikke mye mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting erstatter det å prøve bassen selv, men jeg kan sterkt anbefale Fender Classic Series! Mulig at jeg fant et spesielt godt eksemplar av arten, men den har ekstremt god sustain og jeg får de lydene jeg vil. Disse bassene er Mexico-produserte, og meksikanerne har gjort en god jobb - du finner mer info her: http://www.fender.com/en-NO/basses/jazz-bass/classic-series-60s-jazz-bass-lacquer-rosewood-fingerboard-3-color-sunburst/

Prisen ligger vel på ca 7.000, inkludert billigkasse i tweed. Vær oppmerksom på at Classic Series er med nitro-lakk, og enkelte kan oppleve halsen som "sticky" - hvorvidt du opplever halsen som "seig" eller ikke varierer fra person til person, men hvis du spiller en halvtimes tid får du et visst inntrykk av om det kan bli et problem eller ei.

Har også prøvd en av de nye Dimension-bassene til Fender, og den likte jeg IKKE (men smak og behag osv...).

Jeg har også en Squier Telecaster-bass, og den er mer i P-bass-land; tøffere og råere lyd, men ikke like allsidig.

Fender Classic Series har jeg hørt mye bra om... men ikke testa. Takk for tips...

Jeg tror jeg får ta tiden til hjelp å prøve litt rundt om... jeg har ferie i august, så dersom vi drar litt rundt så kanskje jeg får mulighet til å prøve hos litt forskjellige også...

Det ser ikke ut til at jeg får noe svar fra han med den G&L JB-2 i allefall... det er mange dager siden jeg sendte ham en melding, og har også sendt en sms til ham... ikke noe svar... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.