Web Analytics
Jump to content

Hvilke pedaler til hva?


Siss29

Recommended Posts

Jeg driver fortsatt og "forsker" på pedaler og slikt i og med at jeg for tiden har lite med anledning til å spille

Har sett på masse YouTube videoer med diverse pedaler for å prøve å finne ut hvordan de høres og hvordan funker. Men jeg blir ikke helt klok på hva hensikten er med alle, som delay, flanger, echo, equalizer osv. Blir ikke klokere av å høre lydklipp kun av effekten uten sammenheng. Så jeg tenkte kanskje dere kunne fortelle meg hva slags pedaler dere har og hva dere bruker de til/ hva slags musikk dere bruker de til. Type: Jeg spiller Metal og bruler derfor metalzone for å få kraftig nok distortion. Til soloer bruker jeg ....fordi. ...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er shoegazer/noisemaker/gal. Jeg bruker masse effekter fordi det er gøy.

Echo er ekko, lyden gjentas et visst antall ganger, mens ekkoene sakte forsvinner i bakgrunnen og ut i evigheten. Vakkert. Delay er mye av det samme, husker ikke helt hvordan forskjellen defineres. Uansett, det skaper ofte dybde i lyden, og fyller ut litt mellom anslag.

Jeg bruker masse fuzz. Fuzz er en av de tre typene vreng, sammen med overdrive og distortion. Overdrive er typisk gitarvreng, og kan også fås hvis du skrur opp volumet på en amp-ish. Tenk AC/DC o.l. Distortion er tyngre, mer vrengt lyd, ala metall, men også musikk som Nirvana. Fuzz, den klart kuleste typen vreng, har mange forskjellige lydtyper. Poenget er uansett at det gir, ehm, rockelyd.

Reverb er jeg også glad i. Det er det vi på norsk kaller romklang. Det høres ut som du spiller i en type rom (gjerne større enn det du faktisk spiller i), som en grotte eller en kirke eller whatevs. Det gjør lyden stor, men også litt tilsløret. Kan være svært pent.

Noen andre skal få lov til å forklare modulasjonseffekter, da jeg ikke har peiling, og helst styrer unna å bruke streite modulasjonseffekter.

EDIT: Forøvrig trenger alle en ring modulator.

Edited by Eivind August
Link to comment
Share on other sites

Har vært innom denne blant annet allerede, men blir liksom bare forvirret av alle utrykkene dere bruker for å beskrive de. Så tenkte heller jeg skjønte mer hvis dere fortalte HVA dere brukte det til i musikken. Hva bruker dere til soloer feks og hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

En ting som slo meg... Du skrev at du har minimalt med tid til overs til gitarrelarerte ting. Hva med å bruke den lille tiden på å faktisk spille, og heller ta effektstyret senere? ;)

Jeg har nevnt det før, men med to små på 1 og 3 år, så er det enklere å sitte litt på en pc mens de leker seg på gulvet, enn å dra fram en gitar og en forsterker og spille uten at de river ting fra hverandre. I tillegg har de to i det siste vært syk (og er syk ennå) med ørebetennelser og omgangssyke, så den ene eneste avkoblingen jeg har i døgnet er å stjele meg til noen minutter på pc eller mobil og sjekke ut litt ting. Pcen eller mobilen kan jeg legge fra meg når som helst, nesten hvor som helst. Det kan jeg ikke med en svær gitar og forsterker, som står plassert på naborommet for å skjerme det fra barna. ;):P

Edited by Siss29
Link to comment
Share on other sites

Veggfeste til gitaren (200kr ca), og en hylle til ampen. ;)

Ja ikke sant. Men så er det å få med gubben på ar det skal ta opp plass i stua og :P Noen forslag til gode argument?

Edited by Siss29
Link to comment
Share on other sites

haha, jeg satt meg rett i den stereotypiske motsatte rollen der og leste innleggene som en småbarnsfar.. så var det mor som ikke fikk spilt gitar. der kan man se... forøvrig enig med aphelion over her :).

on topic: Jeg bruker stort sett en svak delay på alle mine lyder, da det fyller ut mellom anslag (den står på nesten hele tiden). Det krever også litt mer av meg for å gjøre det jeg spiller tydlig, så ikke alt blir grums. Romklang pleier også å stå på ganske konstant, da jeg synes det blir veldig tørt og garasjeband-aktig uten den. Chorus står ofte på, men ikke alltid. Det kommer an på om jeg ønsker en 80's hårmetall-lyd, eller en mer røff rock-lyd. som oftes får man en veldig pen clean-lyd med chorus, men jeg skrur den av når jeg vil ha mer "kassegitar/western-aktig" clean-lyd.

Det jeg liker å leke mest med er forskjellige vreng-pedaler, så jeg har to single og en dobbel. det gir meg en litt større palett til forskjellige typer sanger.

en RAT-klone, en marshall jackhammer, en 2-kanalers seymour duncan twin tube (mest brukt) samt en compressor til soloer.

sånn ellers har jeg en EQ som booster high-mid, dersom jeg spiller et sted hvor scenelyden er så-som-så og jeg sårt trenger å høre meg selv litt tydligere.

og en wah-wah som jeg kan finne på å krydre soloer med, dersom jeg føler for det.

Link to comment
Share on other sites

Shoegaze/ambient/progrock. Min effect chain og hva jeg bruker hva til:

Kompressor - Walrus Audio Deep Six: Få frem enkelttoner. Brukes mye hvis jeg bruker reverb/romklang på høye instillinger.

Overdrive - Boss Blues Driver 2: Bruker den som en boost for å få litt mer crunch og gain. Hopper gjerne litt frem i mixen

Volumpedal - Mission Engeneering VM-PRO: Bruker den enten til å lage swells sammen med delay+reverb (Ambient landscaping) eller for å regulere volumet inn til fuzz-pedalene. Begge mine fuzzpedaler reagerer veldig på hvor mye input de får, så det er greit å kunne regulere dette med foten fremfor knobsene på gitaren eller på selve fuzzpedalen

Fuzz - Wren and Cuff Box of War + Blackout Effectors Twosome: For alt fra 70-talls rock og "tv-spill lyder" til hva jeg vil kalle en vegg av ullenhet og feedback. De gøyeste pedalene

Delay - Death by Audio Echo Dream 2: Denne pedalen har innebygget fuzz. Hjelper meg til å lage en enda høyere vegg av ullenhet ved å tilføye flere lag av lyd som repeteres. Uten fuzzen bruker jeg den sammen med reverb for å skape en svevende/drømmeaktig lyd

Reverb - Red Panda Context: Som allerede nevnt brukes det til å etterligne lyd som beveger seg gjennom et større (eller mindre) rom. Både på lave og høye instillinger kan det gi et utrolig utslag på hvordan en melodi høres ut og hvordan den oppfattes. På ekstreme innstillinger kan man lage lyder som virkelig er grandiose og episk (sigur rós er f.eks veldig glad i mye reverb)

Edited by UglyCasanova
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Det er ikke lenge siden en 25 - bulk kostet 12-1300,- hos Evenstad. Den svake krona og prisstigning generelt, har sannelig gjort seg gjeldende.
    • Hei søker vokalist til Calzada, vi hører til i Stavanger.  spiller rock for det meste 
    • Det må du forvente, men prisene har vært betydelig lave når de har tilbud, selv med moms og frakt etc. Men det må du undersøke og ta en totalvurdering på. Spesielt nå som dollarkursen er dårlig, mot NOK. Skal du handle i Norge, må du bare følge med på hva de har av tilbud på de forskjellige nettbutikker/butikker og handle deretter. Det hender det er tilbud på f.eks spesifikke merker, eller "bundle packs".  Vi hadde Strenger.no før som leverte gode priser, men de ble lagt ned.  Her er f.eks 65-69kr per pakke, det mener jeg er helt innenfor. Du finner sikkert flere lignende tilbud til tider. https://evenstadmusikk.no/d-addario/1084076/d-addario-exl110-b25-bulkpakke-25-stk-010-046-pakke-med-25-stk-exl-110?gad_source=1&utm_source=daisycon&utm_medium=affiliate&utm_campaign=daisycon_Onlinepriser.no https://www.musikkhuset.no/products/daddario-exl110-b25-010-046-bulk-25-set?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwpNuyBhCuARIsANJqL9Oid7wNzTU4xgLnLVllxOStnwHxS9wGBKVbHsHRQ3-f9rLxRdLZxtoaAmciEALw_wcB   Ellers kan jeg anbefale Ernie Ball strenger. De er ofte rimeligere hvis du benytter standard-størrelser - men har like god kvalitet som andre "gode strenger".  https://evenstadmusikk.no/ernie-ball/1009722/ernie-ball-eb-2221-regular-slinky-010-046?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwpNuyBhCuARIsANJqL9OfpfJAOtjW1PJjdIAvs6CT9CT-A9EJJeulO5OVlYeEllFcn3AGszgaAjfmEALw_wcB
    • Noen som har prøvd på det? Hva gjorde du og hvordan funka det?
    • Da kom pickupen fra Skottland også, en 1956 Höfner 1505 GR som ble solgt som ekstrautstyr fra Höfner i sin tid. Originalt hadde de 3 meter kabel, men her var kabelen kutta, så jeg skjøta den og satte i jack-input i gitarkroppen "nede til høyre." Innebygd volumbryter som ikke skrapa, og fungerer - så det var grunnen til at det ble denne. Så slipper man potter og flere hull og mer lodding. En forsiktig singlecoil, under 5 Ohm, så man må ta ned mastervolumen på Vox'en før man kobler inn en av Ibanezene 😉 Gitaren er fra 1959, det sto håndskrevet inne i lokket (fant det med speil, lommelykt og mobilkameraet) 19.2.59. Litt uheldig med dremelen da jeg kappa ut hakk i plekterbrettet, men men. Tok mål med brettet på, så måtte jeg flytte festene litt for å få spikrene dypere inn i hullene så brettet skulle sitte fast. Men det har sin egen sjarm det også. Da gjenstår det tidsriktig bridge, og samtidig polere opp bånd og rengjøre og muligens olje inn gripebrettet. Bestefars gamle gyngehest som jeg også har overtatt, og kabel fra PA-høyttaleren skjemmer bildet, men man ser helheten med pickupen likevel.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.