Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke pedaler til hva?


Siss29

Anbefalte innlegg

Har vært innom denne blant annet allerede, men blir liksom bare forvirret av alle utrykkene dere bruker for å beskrive de. Så tenkte heller jeg skjønte mer hvis dere fortalte HVA dere brukte det til i musikken. Hva bruker dere til soloer feks og hvorfor?

Den er grei. Bare pass deg for PAS. Skumle greier. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The best one is always the next one.........

Bruker fuzz på alle Hendrix låtene. Octafuzz på Fire og Purple Haze soloene. Wahwah på voodoo Chile part 2 intro og vibe på Little Wing. Ellers tråkker jeg på et eller annet når jeg kjeder meg.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller i hovedsak rock, med elementer av country, spagetti western og støyrock.

Volumpedalen:
Brukes til litt swells, men i hovedsak til å mute signalet når jeg stemmer(bruker Tuner out)

EHX Micro POG(pitchshifter/oktav-pedal):
Når jeg bare må høres ut som et orgel kjørt gjennom fuzzpedaler.
Evnt. om jeg vil late som om jeg spiller på en 12-strenger.

Oktavfuzz:
Når det er best når det låter litt drit.
Evnt. bare trenger masse feedback NÅ!

Compressor:

Brukes når jeg spiller slide, for det er jeg ikke så flink til.

Treble-boost:
Når jeg spiller lead-linjer.

Overdrive:

Har 2 stk. på brettet.
Catalinbread 5F6 står på hele tiden, og får ampene mine til å høres ut som en gammel

Bassman på knekkepunktet.

EHX Soul Food brukes når jeg trenger mer vreng.

Klang:

Jeg kjører streit klang på ampen hele tiden.
Og så har jeg en EHX Holy Grail jeg skrur på når jeg vil ha uforsvarlig mye klang.

Tremolo:
Brukes denne når jeg vil høres litt mystisk ut, eller bare vil ha en puls gående i bakgrunnen.

Ekko:
Har to varianter.
Slapback til når jeg vil ha litt mer "sprett" i lyden.
og "vanlig" ekko til soloer og psykedeliske utspring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Da fikk jeg faktisk godkjennelse av gubben til å henge gitaren på stua, siden han var irritert over at den lå og tok opp plass fra andre ting på naborommet :P . Så tror jeg må kjøpe meg Woodies gitarfeste og henge den pent opp på den eneste veggen hvor den kan henges litt opp og bort fra barna :D. Men hvordan får man lurt inn en svær forsterker? )

Ellers holder jeg på å sjekke ut de youtubevideoene med effekter. Og enda kjekkere at flere av dere har beskrevet litt om hva dere bruker de forskjellige til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær oppmerksom på at Joyo sin "Analog delay" er digital! Er bare en simulering av en analog pedal.

En digital pedal er som oftest mer klar og tydelig i repetisjonene, mens en analog pedal ofte er mer mørk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk kassett/lp vs mp3/cd. Tenk vhs mot dvd.

Der digitalt lager en direktekopi av signalet og spiller det om igjen identisk med et litt lavere nivå, blir kopien (ekkoet) på en analog ikke identisk med originallyden den prøver å kopiere. Desto flere ekko du hører (decay) desto mer forringet blir kvaliteten. Slik en opptakskassett blir dårligere enn kopien av kopien av kopien av originalen.

Essensen i en analog delay er at du mister litt av toppfrekvensen for hvert ekko; ekko; ekko... I gitarverden er det både en uønsket effekt eller en ønsket effekt, men mange synest analoge ekko er varmere hvor digitale er klarere. Analoge vil spille i mindre enn frekvensområdet du spiller i, og kan dermed opptre som mer subtil.

Så er det en MEN her også: siden digitale lager identisk kopi av originalen, kan en prossessor i pedalen gi samme effekt og degenerering av ekkolyden, for å etterligne analog delay/ekko. Så er det feinsmeckerne som mener at digitale aldri klarer å reprodusere analoge effekter 100%, så er krigen igang ;)

Endret av tronni
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.