Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

JCM600 / JTM60 diode clipping bypass - mod


Anbefalte innlegg

Hei hei :)

Er det noen som har vært borti dette på JCM600 eller tilsvarende? JTM60 skal ha samme krets.

Tror og håper jeg har finni en forsterker som er helt grei om jeg får gjort denne enkle moden som gjør OD-kanal til ren rørvreng.

Det er jo 70.000 oppskrifter og meninger på nettet, naturligvis. Kort oppsummert så er det som gjelder å bypasse diodene og sette inn en motstand på 390k. Men hvem mod skal jeg velge? Har gjort verre ting og bør klare dette om jeg er sikker på fremgangsmåten.

Her er en som forklarer ting tålelig greit:

I did the complete bypass of the clipping diodes. Before I did that I would barely move the gain control past 1 and the amp was all distortion in the gain channel. What I did was lift the leg of C105 out of the eyelet where it junctions with D103 and D104. I soldered one leg of a 390K resistor to the leg of C105, keeping it off the PC board. I used a little RTV silicone to hold the body of the 390K resistor to the PC board, right at the top edge of the board. The other leg of the 390K resistor was soldered to the eyelet where D101 and D102 come together. This effectively takes all 4 diodes out of the circuit but makes it very easy to put it back to the stock setup if desired. The clipping diodes appear to be in a negative feedback loop from the output of V102A feeding back to V101B. I played with the resistor value to try keep the sound level about the same as when the diodes were in the circuit. Too little or too much on the value changes the gain. Just removing the diodes yields an open loop gain. The end result was a much more usable gain control and all tube overdrive.

Er dette "good to go" ? :)

http://www.drtube.com/schematics/marshall/jcm6-61-02.pdf

Venter spent på tilbakemeldinger. Dette haster selvfølgelig da jeg vil spille. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør nok dette lett selv, er da bare snakk om noen dioder i preampen. Lodde kan jeg så vil bare forhøre meg om mod'en :)

Nå som jeg har tatt den ut ser det ut som det er gjort en alternativ mod, starten på diodene, D101 er linket til "ground" på kretsen. Hva skal det være godt for, lar jeg den være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør nok dette lett selv, er da bare snakk om noen dioder i preampen. Lodde kan jeg så vil bare forhøre meg om mod'en :)

Nå som jeg har tatt den ut ser det ut som det er gjort en alternativ mod, starten på diodene, D101 er linket til "ground" på kretsen. Hva skal det være godt for, lar jeg den være?

Øøøhh ... Med 'starten på diodene' mener du der den kondensatoren er koblet til diodene ?

I så fall er det jo samme type 'bypass diodene' mod, men med lask i stedet før det 390k motstandet !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der D101 og D102 er koblet sammen, på den siden er det lasket til ground.

Litt usikker på om det kan være forskjellige versjoner, sitter en C104 sammen med diodene, den går til ground, uten at jeg helt klarer se resten. Tror jeg må vurdere å ta kortet helt ut og få tatt noen bilder.

Det er definitivt ikke noe diode-bypass-mod på denne som virker, alle diodene er koblet til kortet og det er lett å høre den "billige" vrengen. :)

Endret av JoachimV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort ein tilsvarende mod på JTM 30, som har samme pre-amp som JTM60. Funka fint, men om det låt bedre er eg usikker på... eg veit det er litt religion i dette, men låter det drit, eller er det tanken på at det er diodeklipping i kretsen som er problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort ein tilsvarende mod på JTM 30, som har samme pre-amp som JTM60. Funka fint, men om det låt bedre er eg usikker på... eg veit det er litt religion i dette, men låter det drit, eller er det tanken på at det er diodeklipping i kretsen som er problemet?

Det er lyden i diodeklippingen som er problemet :P Og at den starter umiddelbart du skrur på gain. Mye mulig de har fått til dette bedre på andre design men ikke denne. :) Og jeg vil tilbake til grasrota med ren rørvreng,

Det du sier kan nok forsåvidt stemme, blir vel litt om man liker epler eller bananer. Det er flere mod's som retter opp i filterne som nok er ment å få diodeklippen til å låte, blir såfall veien videre å vurdere det.

Derfor ønsker jeg bare først å bypasse diodene, blir det noe mer mekk så setter jeg det bort eller selger den. Er jo ikke noe dyr amp, kjøpte den til fornuftig pris så har ikke noe problemer med dette. :)

Endret av JoachimV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lyden i diodeklippingen som er problemet :P Og at den starter umiddelbart du skrur på gain. Mye mulig de har fått til dette bedre på andre design men ikke denne. :) Og jeg vil tilbake til grasrota med ren rørvreng,

Hmmm ... Jag tror det da hadde vart enklere å ta utgangspunkt i en ... ja ... enklere amp ? :)

JCM600:en har vel full tonestack og ant ræl som man ikke trenger i en amp ?

Da jag leser 'ren rørvreng' tenker jag på en fender tweed champ/deluxe eller Marshall 18W (ikke TMB) eller noe i den dura der ?

Max to knotter per kanal, volum og tone ! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm ... Jag tror det da hadde vart enklere å ta utgangspunkt i en ... ja ... enklere amp ? :)

JCM600:en har vel full tonestack og ant ræl som man ikke trenger i en amp ?

Da jag leser 'ren rørvreng' tenker jag på en fender tweed champ/deluxe eller Marshall 18W (ikke TMB) eller noe i den dura der ?

Max to knotter per kanal, volum og tone ! 8)

Hehe joa jeg ser jo absolutt den, ble nok litt revet med når denne ble lagt ut for salg, det sagt så tilsier all googling, youtube og lesing jeg har gjort meg opp at dette kan bli en god løsning. Cleankanalen er jo goknall den mangler bare "gain". Jeg er mest komfortabel med Marshall og bruktmarkedet florerer jo ikke akkurat med sånt. Når du sier Marshall 18W, kan du spesifisere litt mer og hva jeg kan forvente å finne brukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... Når du sier Marshall 18W, kan du spesifisere litt mer og hva jeg kan forvente å finne brukt?

Med 'Marshall 18W' mener jag Marshall 2xEL84 type amper ... 1974X heter den vel ?

Det finnes jo bøttevis med kloner/kopier av denne, og den er vel mer eller mindre en kopi++ av Watkins Dominator e.t.c ...

Jag hadde en Dr Z Carmen Ghia med 2x10" cab. Da var det orntli 'ren rørvreng' !! Men høyt som s****n ... :-/ ..

Enkel å grei, Volume og Tone. 8)

Endret av juzzizhow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn å forstå ja det er sikkert artig det men er noe med budsjett her, ser en 1974X replika koster 13.000.. :o Brukbare kloner og kopier vil ligge på?

Har jo sett på class5 men blir bare noe det samme uten gain. Lyst til å prøve SL-5.

Tilbake til tråden, hva med denne lasken som ligger der fra før til jord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til tråden, hva med denne lasken som ligger der fra før til jord?

Tjaa ... i følge skjemaet er jo den punkten koblet til 'D', som er jordinga før preampdelen ... hmm ... som er jordet til chassiet vie R101 og C101 .. noen type av 'ground lift' opplegg ?

Så, jag kan ikke skjønne at det skulle ha noe å si om den er koblet direkte til jord, eller til 'groundplane/bus D' ??

Hmmm ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaa ... i følge skjemaet er jo den punkten koblet til 'D', som er jordinga før preampdelen ... hmm ... som er jordet til chassiet vie R101 og C101 .. noen type av 'ground lift' opplegg ?

Så, jag kan ikke skjønne at det skulle ha noe å si om den er koblet direkte til jord, eller til 'groundplane/bus D' ??

Hmmm ...

Sant, spør da før jeg tenker. Det er jo helt i tråd med skjema. :) Gikk litt fort her, men da ser jeg ingen grunn til å lure noe mer på dette. Erstatte diodene med motstanden. Ser verdien på den går igjen i flere treff når jeg søker på mod og at den skal være grei for å få en fornuftig gain.

Hvor er det best og raskest å bestille komponenter fra, Elfa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er det best og raskest å bestille komponenter fra, Elfa?

Skall du kun ha noen få komponenter blir Elfa unødvendig dyrt ...

Hvis du ikke trenger noe ant enn det ene motstandet så ... tjaa ... hvis du kan møte meg i Sandvika en dag så kan du få ett gratis !

Ellers har di jo noe motstander på Clas Ohlson ? Di hadde det i hvert fall ... Biltema kanskje ?

Elektronikkbutikker der man kan/kunde handle diverse komponenter i "løsvekt" har vel blitt borte helt ... :-(

Skikkelig irriterende hvis man kun trenger en knott eller to knapper.

Jag kjøper mest kompnenter fra www.tube-town.de og www.tubeampdoctor.com, så er det jo mange som handler fra www.musikding.de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :)

Da har ihvertfall jeg sovet godt, besvimte tvert etter å ha rocka på ampen uten dioder. :D Klarte ikke holde fingra borte så jeg klippa C105 og bypasset diodene bare for å teste. En helt annen greie, det tok jo helt av og det virker som dette kan bli bra og at dette er veien å gå. :D Jeg kommer nok til å måtte jobbe litt mer med tålmodigheten, gjøre mer research og se på flere mods som visstnok skal gjøre denne mer "old school". Artig prosjekt, men først må jeg få på plass 390k motstand for gain og volum blir helt rart. Håper og det gir meg mer gain, altså mer vreng for nå kan jeg lett ha den på 10. Kontrast til pedalvrengen som begynte på 1.

Spec på motstand, kan jeg bruke 1/4W - 5%? Clas O har noe der, burde klare sette sammen noen til en fornuftig verdi bare for å få dette gjort nå. Sandvika blir litt langt, men takk for tilbudet. Jeg var jo avgårde på langtur helt til østkanten på Oslo for å hente ampen forrige dagen. ( bor i Vestfold ) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.