Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

JCM600 / JTM60 diode clipping bypass - mod


Anbefalte innlegg

Da fikk jeg på plass motstanden i går. Den virker ikke gjøre noe stor forbedring med gain, den er fortsatt veldig høy på OD-kanalen. Gjør det vanskelig å matche clean. Men det begynner jo låte greit da. :D

Snakket med en lokal amp-fix-mann her, jeg vurderer sette den bort. Det er jo ideelt sett flere ting som bør gjøres for å få dette til å bli optimalt. Han mener også at denne motstanden alene ikke fikser den økte gain man får uten diodene. Uansett en absolutt levelig løsning pr.nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort ein tilsvarende mod på JTM 30, som har samme pre-amp som JTM60. Funka fint, men om det låt bedre er eg usikker på... eg veit det er litt religion i dette, men låter det drit, eller er det tanken på at det er diodeklipping i kretsen som er problemet?

Det er lyden i diodeklippingen som er problemet :P Og at den starter umiddelbart du skrur på gain. Mye mulig de har fått til dette bedre på andre design men ikke denne. :) Og jeg vil tilbake til grasrota med ren rørvreng,

Det du sier kan nok forsåvidt stemme, blir vel litt om man liker epler eller bananer. Det er flere mod's som retter opp i filterne som nok er ment å få diodeklippen til å låte, blir såfall veien videre å vurdere det.

Ser ikke helt problemet med at vreng starter umiddelbart når du skrur på gain, du har jo en clean kanal hvis du ikke vil ha vreng.

Jeg har også diodeclip i min Carvin og det fungerer veldig bra.

Her har jeg sakset ut fra, var det Carvinforumet?

-Disliking an amp just because it has clipping diodes makes no sense. Adding a solid state pedal usually adds clipping diodes to the signal, and look how many great tones have been recorded through the years with the use of those pedals.

let your ears decide, not the schematic.

-Actually, you CAN turn them off, it's called the clean channel.

If you're looking for clean to light distortion, clipping diodes don't matter, but for all-out hi-gain, they can be very helpful in keeping the signal under control.

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt problemet med at vreng starter umiddelbart når du skrur på gain, du har jo en clean kanal hvis du ikke vil ha vreng.

Her kan du høre hva jeg mener med "1" og umiddelbart, bare få med deg begynnelsen på ca 20 sek uti der, resten er uinteressant. Det er jo av og på mens røra går på "tomgang"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med forbehold om at micen du har brukt på opptaket er litt skarp. Veldig fussy lyd, ikke min favoritt tone, hjalp mye når du skrudde bass på fullt, jeg ville skrudd mid og diskant ned til 4. Har du prøvd med halsmic når du spiller solo?

Virker som om gain er en slags på/av knapp....

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med forbehold om at micen du har brukt på opptaket er litt skarp. Veldig fussy lyd, ikke min favoritt tone, hjalp mye når du skrudde bass på fullt, jeg ville skrudd mid og diskant ned til 4. Har du prøvd med halsmic når du spiller solo?

Virker som om gain er en slags på/av knapp....

Dette var bare ett random klipp fra youtube som viser hvordan ampen er uten mod, som du selv skriver, gain OD er av/på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.