Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Innspill til enkelt pedalbrett


shv

Anbefalte innlegg

Har tenkt å lage meg et enkelt pedalbrett med 4 pedaler, og kunne gjerne tenkt meg noen innspill til valg av pedaler.

Har vel stort sett bestemt meg for å kjøre pedaltrain nano med T-rex fuel tank classic/junior (er det plass til classic tro?).

Av pedaler så tenkte jeg følgende:

- Distortion

- Delay

- Reverb

- Chorus.

Jeg spiller egentlig alt fra clean via blues til metall, uten at jeg har noe mer spesifikk sound jeg vil oppnå.

Har selvfølgelig googlet litt, og satt opp et forslag til valg av pedaler på bildet under. Ønsker at pedalbrettet blir cleant og enkelt, og gjerne pedaler av samme fabrikat slik at det ser visuelt greit ut.

Det som er utfordringen er at jeg ikke er så bevandret i pedalverdenen, og gjerne tar i mot kommentarer ang. valg av fabrikat.

F.eks. hva med Mad Professor pedaler, analogman, etc? Fordel at de er relativt små mtp. på plass på brettet.

Noen som mener at jeg med fordel kunne byttet ut noen av pedalene vist her? Eller ser dette ut som et greit oppsett?

Bør jeg bytte ut med annen effekt, f.eks. ut med Chorus og inn med OD?

Kommentarer mottas med takk! :)

Skal forøvrig plugges inn i en Suhr Badger 18.

post-4052-0-15071500-1386513344_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Flashback Delay, veldig allsidig!

Om du bare trenger en enkel delay, uten mulighet for tap-tempo, men som låter dødsbra uansett (!!) så anbefaler jeg Mad Professor Deep Blue Delay. Den låter bra også rett i amp før vreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kjenner jeg ikke, men er alltid åpen for gode forslag. Når det gjelder distortion har jeg nok bestemt meg for Suhr Riot Reloaded, de andre er jeg åpen på.

Da dukker det opp følgende tre spørsmål:

- Hvordan blir fleksibiliteten mtp. individuell justering og aktivering av effektene sammenlignet med 3 separate pedaler?

- Hvordan er lydkvaliteten i forhold til de individuelle TC pedalene?

- Byggekvalitet og pålitelighet i forhold til TC pedalene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden tronni nevner MS-50G... Den har også vreng og ampsim... Så egentlig har den alt du trenger.....

Vrengen virker, men er ikke bra 'nok'. Samme gata som line6 sine vrenger. Reverb, delay og chorus/flanger/phaser derimot er upåklagelig, beholdt ms-50g over tc hall of fame, forskjellen ligger mer i nøyanse enn kvalitet.

Shv: Fleksibilitet... Du har kun én fotbryter, ergo er du begrenset hva du kan kontrollere med en knapp. Dog har zoom gjort det så bra som overhode mulig. Du kan kjøre opptil 6 valgfrie effekter samtidig i den rekkefølge du ønsker. Setter du opp de effektene du liker, kan du med fotbryteren bla gjennom et valgfritt antall presets. Til eksempel A - B. Eller A - B - C - D - E - F. Effektene er satt opp som en vanlig effektboks med mellom 2 og 9 ulike parametere, som gain, tone, volum, precense, high/low pass etc. Ved å holde inne bryteren kan du enten gå i tuner modus eller tap tempo modus. Romklang og ekko har også valg av tail/trail, noe du ikke finner i analoge true bypass delay/reverb.

Lydkvalitet.. Som nevnt er rom og modulasjonseffektene helt topp.

Byggekvalitet... Har eid 3 ms-50g. Alle har fungert ypperlig, og jeg ser kun en svakhet med pedalen: piltastene rundt fotbryteren har små gap seg imellom som kan samle støv og sand fra skoen som potensielt kan føre til at de blir vonde å trykke på. Jeg har fylt igjen et tynt lag gjennomsiktig silikon så trenger jeg ikke bekymre meg. TC har jeg opplevd mer problem med relatert til fotbryter som ikke registrerer trykk.

Så har du jo også andre effekter som EQ, compressor, oktav, pitchshift etc, du vet aldri hva du plutselig trenger. Jeg synest zoom sine ms pedaler er helt geniale.

Endret av tronni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på plassmangel pga strømforsyning burde det være mulig å sette den på undersiden av brettet.

Husk at siden du skal bruke så få pedaler kan en Onespot med daisychain ordne saken uten å produsere støy.

Du burde også kanskje vurdere en tuner til brettet ditt?

Med tanke på pedaler generelt er det veldig smak og behag etter hvilken sound du er ute etter og hvilke effekter du tror du kommer til å ha bruk for i det hele tatt. Jeg vil anbefale deg å ta en kikk på proguitarshop, de lager vanvittig bra demoer, nesten litt for bra til tider. (Gas og PGS er dårlig kombinasjon). Pedalene du har funnet deg er meget gode pedaler, men hvis jeg var deg ville jeg gått til en gitarbutikk og prøvd dem for å være helt sikker. TC sin chorus, delay og reverb er veldig gode og har vanskelig for å slå feil, det er bare distortion pedalen som kan være litt vanskelig hvis du ikke vet 100% hva du er ute etter siden det er så mange der ute som alle låter unikt.

Siden du nevner Mad Professor og TC virker det som om du har et relativt åpent budsjett.
Distortion pedaler er en evig søken, men det spørs jo veldig hva du er ute etter. Du skriver at du spiller alt mellom blues og metal, da kan det kanskje lønne seg med en Tubescreamerish pedal da det kan være vanskelig å finne en pedal som ordner et så stort spekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pedal Train Junior

Så kan du sette av plass til en liten tuner... Blackpitch eller polytune

Skal du ha Suhr Badger 18 så ville jeg definitivt gått for en Suhr Koko Boost.

I tilegg så har du med PT Junior plass til å sette strømforsyningen under brettet.

PTJ er også en hendig liten størrelse som er lett å dra med seg.

Jeg tror du vil finne at med det pedalbrettet du har satt opp disse foreslåtte pedalene på at du ikke får plass.

Selv ikke med disse "pancake" patch kabler vil du få plass. Bruker du slike jack/jack plugger som ikke har ledning mellom så vil du nok oppleve etterhvert litt dårlig kontakt da du vil belaste kontaktpunktene når du tråkker på pedalene.

TC Flashback og Hall of Fame er good stuff... ville også gått for Dreamscape framfor Corona som foreslått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med andre som har kjørt med pedaler på samme amp som din.

Hvor mye vreng kjører du som grunnlyd?

Kjjører med crunchlyd og trekker ned gitarvolum for clean?

Kan hende at delay, reverb og modulasjonseffekter vil låte absolutt best i sløyfa på ampen,

og at det som funker foran bare er OD- og distpedaler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.