Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Innspill til enkelt pedalbrett


shv

Anbefalte innlegg

Pedal Train Junior

Så kan du sette av plass til en liten tuner... Blackpitch eller polytune

Lite stikk til zoom ms som har tuner.. Min polytune forsvant fra brettet når jeg fikk ms-50g :) greit nok at pitchblack og polytune er mer fancy og har bedre display, men så mye bedre er de ikke at det forsvarer plassen og vekten de opptar.

Bruker du slike jack/jack plugger som ikke har ledning mellom så vil du nok oppleve etterhvert litt dårlig kontakt da du vil belaste kontaktpunktene når du tråkker på pedalene.

Kabelløse jacker tar overraskende stor plass. Stammen imellom; selv på de tynneste; er større enn skrukabler (lava, george l's), med mindre jack ut- og inn må stå rett over hverandre. Pancake sparer 'litt' plass men til gjengjeld er de ikke brukelige om du har inn/utganger tett ved siden av hverandre. Jeg bruker george l's med et par hybrid george/pancake hvor jeg måtte.

TC Flashback og Hall of Fame er good stuff... ville også gått for Dreamscape framfor Corona som foreslått.

Er ikke poenget med toneprint at du kan få prints fra andre tc produkter på pedalen? Altså dreamscape på corona og motsatt?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite stikk til zoom ms som har tuner.. Min polytune forsvant fra brettet når jeg fikk ms-50g :) greit nok at pitchblack og polytune er mer fancy og har bedre display, men så mye bedre er de ikke at det forsvarer plassen og vekten de opptar.

Kabelløse jacker tar overraskende stor plass. Stammen imellom; selv på de tynneste; er større enn skrukabler (lava, george l's), med mindre jack ut- og inn må stå rett over hverandre. Pancake sparer 'litt' plass men til gjengjeld er de ikke brukelige om du har inn/utganger tett ved siden av hverandre. Jeg bruker george l's med et par hybrid george/pancake hvor jeg måtte.

Er ikke poenget med toneprint at du kan få prints fra andre tc produkter på pedalen? Altså dreamscape på corona og motsatt?

Pitchblack tar da vitterlig ikke opp mye plass... menmen..

Poenget var at jeg tror han vil slite med å få plass til pedalene sine på det brettet han har satt opp dersom størrelsene er riktige i forhold til hverandre, så han må nok likevel opp med ett litt større brett tenker jeg.

Nei, poenget med Toneprint er at du kan få innstillingene til kjente og kjære artister på din pedal. Paul Gilbert sin HoF setting kan du laste ned på din HoF, ikke på noen andre TC Toneprint pedaler.

Du kan også bruke editoren og lage din egen toneprint til den pedalen og laste den ned slik at du har litt mer settings å leke med kontra det som fysisk står på pedalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett PTnano med 4 pedaler som beskrevet, og strømforsyning på undersiden, så det skal gå. Spørsmålet er om jeg må gå tilbake på ønsket om kun 4 pedaler... Ser at mange anbefaler Koko boost og Shiba drive. Da blir den tyngste vrengen med Suhr Riot Reloaded inn på clean amp, og for en annen sound Shiba drive inn på amp med noe gain. Og så er bl.a. compressor og tuner nevnt... Da er jeg brått oppe i et ganske omfattende pedalbrett, som ikke var hensikten. Har Axe Fx til å ta seg av den største variasjonen i lydmuligheter, så tanken var å ha et lite og greit pedalbrett med kun det mest elementære foran Badgeren som et "keep it simple stupid" opplegg...

Vanskelig dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært meg. så hadde jeg først og fremst jobbet hardt for å få best mulig grunnlyd, og glemt alt av pedaler. Fått en fin naturlig vreng når volum på gitar står på maks, men en renere lyd når man ruller av gitarvolumet. Deretter sett hvilke pedaler som må til for å få til det lille ekstra.

Har ampen din effektsløyfe? Hvis ja, så er en booster ganske allsidig. Setter du den foran preampen, så fungerer den som vreng/gain, setter du den i sløyfa fungerer den som en volumboost.

Bruk så få pedaler som overhodet mulig. Jeg mener at for mange pedaler tar bort spilleglede og kreativitet.

Og trenger du virkelig både romklang OG delay? En delaypedal burde holde i massevis.

Nå tenker jeg først og fremst på et pedalbrett som skal brukes live og på bandøvinger. Er det utelukkende for hjemmebruk og leking, så KAN det sikkert være morsomt med et hav av muligheter og vrihjul.

EDIT : Og "enkelt pedaloppsett" og "chorus" hører ikke sammen. Få den vekk!

Endret av davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode innspill! :)

Ampen har effektsløyfe ja. Er fornøyd med clean lyden, men vil gjøre den litt "våtere". Delay må jeg ha. :) Vrengen er også bra, men vil gjerne ha litt mer av den. Sånn sett er kanskje en OD aktuelt? For å få litt mer gain, hva er for/imot boost vs OD?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Bigger is better"!

96-Pedals-Pedalboard1.jpg

(Fungerer sikkert utmerket å ha looperen som første pedal!)

Om velger å begrense deg ville jeg kuttet chorusen og muligens reverben og heller sett meg om etter en delay med moduleringseffekter hvis du absolutt trenger slikt. I tillegg ville jeg fulgt opp med en god compressor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt litt, og foreløpig justert til følgende, basert på tilbakemeldinger her, litt googling og review-lesing:

- Booster for bra ampvreng, f.eks. Suhr Koko boost eller TC Ruby Red

- Distortion for MYE vreng, Suhr Riot Reloaded

- Delay, f.eks. TC Flashback

- Compressor, f.eks. Mad Professor Forest Green

Booster og distortion kan fungere bra både sammen og hver for seg, har jeg lest. :)

Det beste hadde selvfølgelig vært å teste pedalene selv på min amp, dersom jeg finner noe av dette tilsalgs lokalt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt litt, og foreløpig justert til følgende, basert på tilbakemeldinger her, litt googling og review-lesing:

- Booster for bra ampvreng, f.eks. Suhr Koko boost eller TC Ruby Red

- Distortion for MYE vreng, Suhr Riot Reloaded

- Delay, f.eks. TC Flashback

- Compressor, f.eks. Mad Professor Forest Green

Booster og distortion kan fungere bra både sammen og hver for seg, har jeg lest. :)

Det beste hadde selvfølgelig vært å teste pedalene selv på min amp, dersom jeg finner noe av dette tilsalgs lokalt...

Proguitarshop har jo denne tingen hvor du kan sende tørrsignalet fra pedalen inn i ampen din før å høre hvordan det låter. Jeg har prøvd det, det er ikke superbra, men gir en ok fremstilling av hvordan det låter.

Pedalene du har valgt er good shit, du får bare sjekke youtube etter hva du liker best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.