Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

[førstebygg] MadAmp J5Mk1 + 2 effekter


Anbefalte innlegg

Musikding har klart å surre med forsendelsen min så pakka er fortsatt i Tyskland, men av en eller annen grunn har de sendt screameren i en egen konvolutt - kanskje de visste jeg skal begynne med den?

Boksen til screameren er som sagt i Tyskland enda, men er så smått kommet igang med kretsen :-)

post-7836-1383746847656_thumb.jpg

post-7836-1383746861599_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har et multimeter er det greit å dobbeltsjekke verdier på komponentene (særlig motstandene) før du setter de inn. Det er mye lettere å sjekke verdien på dem ute av kretsen. Et par minutter arbeid der kan spare deg for timer med feilsøking senere. Jeg snakker klok av skade, det er fort gjort å blingse litt.

Noen ganger bruker jeg et ark med rutenett hvor jeg markerer opp R1, R2, osv i de forskjellige rutene. Legger arket oppå et stykke skumplast (pakkemateriale) og stikker et av beina på motstandene gjennom. Da har jeg komponentene ryddig på et brett. Så kan jeg måle dem og plukke dem rett derfra når jeg mater pcb'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mats

Velkommen i loddeklubben.

Jeg ser på bildet av baksiden av printkortet at dette kan ha godt av litt mer tinn og litt mer varme på en del av loddingene. Dette er ikke for å være grinete, men det er en mulighet for vakkelkontakter og pedal som ikke virker eller slutter og virke. Jeg tar som en selvfølge at du bruker gammeldags blyholdig tinn.

Dette er ment som et godt råd da det er greit at alt er på stell før du begynner på MadAmpen. Gled deg, jeg har bygd en A15(MK2?).

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja så det når jeg fikk skikkelig lys, lyset jeg jobbet i gjorde det vanskelig å se loddingene skikkelig! Det er utbedret nå :-)

Fått på kablene også, så nå får jeg smøre meg med tålmodighet til resten kommer i posten! Fikk brev av posten idag, de trengte en fullmakt for å fortolle det, så tar nok lang tid! Skal på jobb i halvannen uke, så ingen krise heldigvis :-)

post-7836-13838287179536_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg bygde en et J5Mk1 for 4 år siden, som et vinterprosjekt. Guttungene syntes fenderklonen min var litt "kjedelig" i lyden (...helt til jeg koblet på litt pedaler, selvsagt..). Uansett ble det en artig liten sak. Jeg bruker et hjemmelaget 1x12 kabinett, med Celestion G12H, og det låter tøft.

Det er viktig å følge layout for å unngå støyproblemer. Det er uansett ikke den mest støyfrie saken i verden....men det er jo en ren rocketass, så hva betyr vel det?

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å høre du er fornøyd, det gjør meg tryggere på at jeg har valgt en bra amp :)

Takk for tips, jeg kommer nok til å følge manualen til punkt og prikke, er første bygget så viktig for selvtillitten og få ting rett ;) Litt humming skal jeg klare å leve med så lenge det låter tøft :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag er det bursdag, julaften, navnedag, ramadan å gud vet hva på en gang!! Pakken har kommet :D Den brukte 2 dager fra Tyskland til Oslo, og 1 Mnd fra Oslo og hit til Tromsø, brilliante løsninger hos posten Norge altså! GRR... Men idag er en god dag selv om jeg heretter hater posten herfra til Helvete! Med dama ute av huset til Fredag, blir det nok noen timer ved kjøkkenbenken med et par kalde om kveldene kjenner jeg!

post-7836-0-52330600-1385570575_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er kretsen til Muffen ferdig. Har også boret boksen til screameren, men er tom for blekk i printeren, så får ikke montert ferdig før jeg får blekk til dekalene.

Skal begynne på hovedkortet til madampen nå, wish me luck! Har kjøpt inn en skikkelig loddestasjon, det var deilig å ha litt mer kontroll på temperaturen. Har også fått tak i skikkelig loddetinn. På kretsen til screameren brukte jeg det nymotens greiene i mangel av skikkelig vare, det er virkelig noe møl!

post-7836-0-17996000-1385580079_thumb.jp

post-7836-0-70028800-1385580099_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ja. Det var lodding som eldre Herrer kan like. En liten dæsj med varme og tinn på den nest øverste til venstre så er det veldig bra.

Dette er ikke for å klage, men når du begynner på Madampen kan kalloddinger være vanskelig og finne. Da er det enklere om det er perfekt ved første forsøk.

Nymotens blyfritt loddetinn er ubrukelig.

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har knapt loddet siden den nye typen kom, så jeg kjøpte bare en spole på sjappa jeg, men skjønte fort at dette ikke var som jeg er vandt til ja! Jeg sitter i tidenes dårligste arbeidslys så sliter litt med å se alle detaljer når jeg jobber, men ser det på bildet nå at det var litt knapt der ja ;)

Er forøvrig ferdig med hovedkortet til madampen, tar det lille i morgen, + at jeg håper jeg får boret ut chassiet og begynt monteringen. Bilder følger i morgen, er for trøtt nå, ser bare motstander osv uansett hva jeg ser på.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk blekk til printeren idag, så fristelsen til å gjøre ferdig screameren ble for stor! Madampen fikk vente... Bommet litt med printingen å målingen, jeg er god med tommestokk å skyvelære, men photoshopmåling var det verre med ;) Pluss at blekket ikke sitter så godt på de klistrelappsakene, så resultatet ble litt skuffende. Men har lært av feilene tror jeg, så muffen skal bli bedre! Tror det er lurt å seale med noen lag klarlakk også, men tolmodigheten min tillot ikke det idag! Får se om jeg får ånden over meg til å plukke den frahverandre å gjøre det bedre en annen gang :)

Syns resultatet ble tilfredsstillende nok til å være den første pedalen!

post-7836-0-14670000-1385658562_thumb.jp

post-7836-0-35783500-1385658719_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.