Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

[førstebygg] MadAmp J5Mk1 + 2 effekter


Anbefalte innlegg

Jeg er selvfølgelig taknemmelig for alle tips, er ikke der det ligger :) Men jeg er ikke enig i at dette er er "dødsgøy"! Man kødder selvfølgelig ikke med strøm, det har jeg den største respekt for! Å komme her å påstå at jeg leker med døden gjennom å bygge denne forsterkeren er vås! Dersom man har 0 kunnskap om strøm, og i tillegg mangler respekten, så er jeg enig!

Setter som sagt pris på all omtanke å hjelp her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fremdeles ikke helt trygg på de verdiene du fikk første gang. Hvis du målte 0V fra chassis/jord til den ene koplingen på primærviklingen på PT, så er det i mitt hode en sjans for at nettspenning er koplet til chassis, og det er ikke bra. Da sitter noen av oss her med en litt urolig følelse i magen. Kunne du uten strøm på målt motstand fra chassis til de forskjellige loddeørene på netttrafoen og postet her? Bare sånn for å få litt ro i sjelen.

Vi vet veldig lite om hvilken bakgrunn du har med strøm/elektronikk. Kunnskap og respekt er som du nevner viktig, men det hindrer ikke at man innimellom gjør en og annen feil. Det gjør ihvertfall jeg. Noen ganger blir feilen luket ut på tegnebrettet, andre ganger blir feilen plugget inn i stikkontakten. Andre ganger ligger feilen hos andre: Jeg kjøpte et kit en gang og "netttrafoen" som fulgte med var ikke i nærheten av å være riktig for jobben. Det er ikke sikkert det var en netttrafo engang!

Juzzi: Jeg mistenker at populasjonen av DIY amp byggere er såpass liten at det er vanskelig å få signifikante statistiske data ;-) For å være litt alvorlig, så kan en muligens finne generell statistikk på dødsrisikoen ved arm-til-arm sjokk på noen hundre volt. Det er interessant hvordan man mister fullstendig kontroll på muskler og kropp når strømmen overstyrer alle muskelsignaler, og jeg vil tro at en del av skadene kommer f.eks i form av at man slår ukontrollert inn i skarpe gjenstander eller detter av stolen med huet først i betonggulvet. Uansett hvor interessant det er så kan jeg skrive under på at det er jævlig ubehagelig - og jeg er ikke i tvil om at det kunne tatt livet av meg.

Forslaget om å bruke en variac når du fyrer opp forsterkeren første gang er et godt råd. Selv har jeg ingen variac, men har bygget en enkel sak av en nettledning og en lyspære som gjør noe av samme nytten. Ikke mange kronene i deler på clas, og kan spare deg for mange kroner i ødelagt forsterker / strømnett i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer fortsatt på hvordan du koblet glødinga der ... Mulig å få en "close up" av rørsoklene ?

Det er 2 x ECC83 i preamp og el84 i sluttsteget :)

Du hadde helt rett, den ene der var snudd feil vei! Oppdaget det rett etter jeg hadde loddet den, så gjorde ferdig de andre og knipset et bilde før forsvant ut døra her, men den er selvfølgelig snudd nå ;) Imponert over at noen la merke til det, tenkte det gikk ubemerket hen jeg! Imponerende! Så du trenger ingen optikertime...

Slik skal det være:

2013122_2013-12-02%2010.35.15.jpg

Jeg er fremdeles ikke helt trygg på de verdiene du fikk første gang. Hvis du målte 0V fra chassis/jord til den ene koplingen på primærviklingen på PT, så er det i mitt hode en sjans for at nettspenning er koplet til chassis, og det er ikke bra. Da sitter noen av oss her med en litt urolig følelse i magen. Kunne du uten strøm på målt motstand fra chassis til de forskjellige loddeørene på netttrafoen og postet her? Bare sånn for å få litt ro i sjelen.

Vi vet veldig lite om hvilken bakgrunn du har med strøm/elektronikk. Kunnskap og respekt er som du nevner viktig, men det hindrer ikke at man innimellom gjør en og annen feil. Det gjør ihvertfall jeg. Noen ganger blir feilen luket ut på tegnebrettet, andre ganger blir feilen plugget inn i stikkontakten. Andre ganger ligger feilen hos andre: Jeg kjøpte et kit en gang og "netttrafoen" som fulgte med var ikke i nærheten av å være riktig for jobben. Det er ikke sikkert det var en netttrafo engang!

Juzzi: Jeg mistenker at populasjonen av DIY amp byggere er såpass liten at det er vanskelig å få signifikante statistiske data ;-) For å være litt alvorlig, så kan en muligens finne generell statistikk på dødsrisikoen ved arm-til-arm sjokk på noen hundre volt. Det er interessant hvordan man mister fullstendig kontroll på muskler og kropp når strømmen overstyrer alle muskelsignaler, og jeg vil tro at en del av skadene kommer f.eks i form av at man slår ukontrollert inn i skarpe gjenstander eller detter av stolen med huet først i betonggulvet. Uansett hvor interessant det er så kan jeg skrive under på at det er jævlig ubehagelig - og jeg er ikke i tvil om at det kunne tatt livet av meg.

Forslaget om å bruke en variac når du fyrer opp forsterkeren første gang er et godt råd. Selv har jeg ingen variac, men har bygget en enkel sak av en nettledning og en lyspære som gjør noe av samme nytten. Ikke mange kronene i deler på clas, og kan spare deg for mange kroner i ødelagt forsterker / strømnett i huset.

Har sjekket nå, ingen utslag what so ever mellom chassis og nettrafo, så her kan skuldrene dine senkes :)
Har ingen utdannelse når det gjelder strøm/elektronikk, men jeg har alltid gjort alt elektrisk selv, også har min far som er elektriker sett over og godkjent arbeidet etterpå. Har tidligere jobbet som bilmekaniker, så der har jeg endel kunnskap om svakstrøm. Har også drevet med rc biler tidligere, hvor det også er en del elektronikk inne i bilde!
Selvfølgelig gjør man feil, alt annet ville vært rart :) Så jeg setter pris på "pirkingen" her!
Å bruke en variac er nok fornuftig ja :)
Igjen, beklager hvis jeg virket litt "hissig" og lite ydmyk i det ene svaret mitt her! Det er jeg på ingen måte, men å kalle det et selvmordsprosjekt var å dra det litt langt synes jeg :)
Er nå kommet litt lengre med kablingen:
2013122_2013-12-02%2010.34.46.jpg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har blitt litt lite tid til ampbygging den siste tiden. Men har bare igjen å lodde 3 potmetere. Så blir det grundig (!) måling å testing, forhåpentligvis er det meste riktig. Har vært nøye å dobbeltsjekke alt hele veien, så har troa! Kommer bilder når jeg kommer meg hjem etter jul :-)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.