Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

[førstebygg] MadAmp J5Mk1 + 2 effekter


Anbefalte innlegg

Syns resultatet ble tilfredsstillende nok til å være den første pedalen!

En liten "pointer" ang loddingene : Jag syns det ser litt "frynsete" ut på pottene og knottene !

Jag pleier og tvinne sammen kordene/trådene litt tettere før jag lodder ...

Kan plutselig bli noen kortsluttinger med tilhørende "bzzzt" og "buzzz" og noen ganger total stillhet ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg godt igang med monteringen, driver nå å kabler power transformatoren, det viser seg at jeg har fått en ny versjon av transformatoren enn den som står beskrevet i manualen. Manualen avviker generelt mye fra det som følger med kitet! Det er få deler som ser like ut som i manualen! Ekstremt skuffende, og mye ekstra jobb!

Men, har altså kommet til kabling av power transformatoren. I min manual står det følgene:


Then connect the plug socket, the power switch, the fuse holder and the primary side

of the power transformer (lugs 2-6) using the yellow wire as documented in the layout
plan. Please use some shrinking tube to isolate the lugs and taps at the switch, the
fuse-holder, the plug socket and the transformer. When wiring is finished, please
check, that everything is correct, insert the fuse, connect the power cord and switch
on the amp. Now these voltages (+/- 5%) are to be measured at the taps of the power
transformer:
a) Primary Pins 2-6 230V
b ) Secondary
Pins 8-9 265V
Pins 11-12 24V
Pins 13-14 7,4V

Jeg finner ut etter mye googling hvordan den nye skal kobles:

20131130_Jan%20TRA200%20ny%20gammel.jpg

Jeg har nå koblet den som vist i manualen:

20131130_Layout.jpg

Her er lappen som står på klossen, der står det hvor mange volt som skal måles på de forskjellige pinnene:

20131130_Lapp.jpg

Her er hva jeg måler på min:

20131130_Min.jpg

Som dere ser så avviker dette ganske kraftig fra det som står på lappen! Hva har jeg gjort galt? Jeg har dobbeltsjekket og trippelsjekket kablingen, alt ser ut til å stemme.

Nå står jeg virkelig fast, og roper etter hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, litt kjedelig det der ;-)

Det er ikke sikkert det har noe å si bortsett fra utseende. Det at du har såpass strekk hvor du ikke har fått tvinnet 6v'en kan slå ut i noe brum, og det er vel frem mot første preamprøret hvor det er mest kritisk for å plukke opp støy også. For all del, i praksis vil dette sannsynligvis fungere helt greit, men om du får brum når du fyrer opp så vet jeg et sted jeg ville lett ;-)

Bor du tilfeldigvis i Oslo? Jeg har ikke rød solid core ledning (ser ut som det er solid core det der), men noe hvit tror jeg jeg har liggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det 2 st 12a?7 -> ett EL84 ?

I så fall lurer jag på om du har snudd sokkelen til det ene preamp røret 180 grader feil ? (eller så trenger jag virkelig briller ...)

Det til venstre på bilden ...

Det til høyre ser jag har glødinga på 4&5 og 9, og det røret lengst nede har glødinga på 4 og 5 så det er vel EL84 røret ?

Men på det oppe til venstre ser det ut som det er koblet til 5 og 8&9 ???

Men som sagt ... ... :

improve-eyesight-snellen1.jpg

Endret av juzzizhow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette ampbygget har et visst element av livsfare i seg. Alle varsellampene kommer på når jeg ser bildet av trafomålingene.

Har du virkelig målt mot jord her? Har du koblet den ene siden av primæren rett til jord?

Anbefaler at du får tak i en mentor/byggekompis i nærheten av der du bor, sånn at dette bygget blir et fint, lærerikt og vellåtende prosjekt, og ikke en dødsfelle hva gjelder elektrosjokk og brannfare for fremtidige brukere og publikum.

Ps. hvis jeg virker sur og anti er det ikke meningen, ampbygging er gøy og lærerikt, men det skal ikke være dødsgøy.


Her er hva jeg måler på min:

20131130_Min.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt, går det ikke an og stille et spørsmål her uten at man blir beskyldt for å produsere mordbrann og en dødsfelle??? Makan... Hvis du leser hva jeg skrev lengre oppe (noe som forøvrig alltid er lurt før man slenger med leppa), så er det feil i manualen ang type transformator, og hvor man skal måle, så de tallene på det bildet kan du se bort ifra :) Alt er i sin skjønneste orden!

Jeg er ikke bekymret for å dø, og heller ikke for å starte brann! Trippelsjekker X5 at alt er koblet riktig før strøm settes på, så håret skal nok holde seg nedover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.